Jestli se zajímáte o investování, jistě si uvědomujete, že kapitálové trhy jsou v současné době poměrně nafouknuté, volatilní a silně je ovlivňují emoce (které jinak do investování nepatří). Zároveň panuje něco nového, nevídaného. I přes masivní propady hrubého domácího produktu po celém světě, akcie a kryptoměny rostou na ceně.
Až na několikatýdenní propad na přelomu února/března letošního roku se v podstatě nic příliš negativního neodehrálo. Nyní je však vcelku zřejmé, že je na trzích investiční bublina, která by za přirozených okolností již dávno praskla.
Je však uměle prodlužována agresivní stimulační politikou centrálních bank ve spojení s fiskálními stimuly. Které konkrétní trhy jsou potenciální bublinou před splasknutím?
Prvním ukázkovým příkladem investiční bubliny je jednoznačně “vlajková loď” elektromobilního průmyslu akcie Tesla. Tesla za poslední čtyři roky zhodnotila o cca 1 500 %, meziročně přibližně o 830 %.
Dalším rakově rostoucím trhem jsou akcie čínské společnosti NIO, která též vyvíjí a vyrábí elektromobily. Hodnota akcií NIO za pouhých šest měsíců vzrostla o takřka šílených 1 500 %.
Tohle ani omylem není zdravý a udržitelný růst.
Racionálnější část investorů se akcií společnosti Tesla raději zbavovala kvůli rostoucímu riziku (nebo rovnou shortovali), avšak trh je dost tvrdě ztrestal.
Proč bylo racionální Teslu shortovat? Protože tržní kapitalizace této společnosti je větší, než General Motors, Ford, Toyota, Volkswagen, Honda Motor, Nissan Motor, Ferrari a Fiat Chrysler dohromady. Přitom produkce Tesly činí tento rok asi jen půl milionu vozů. Navíc i volné cash flow společnosti je dost nízké.
Další potenciální bublinou jsou investice do special purpose acquisition company (volně přeloženo jako akviziční společnost se zvláštním účelem). SPACs jsou založeny, aby skrze IPO (initial public offering) získaly dostatečný kapitál na potenciální akvizici. Obvykle jsou zaměřeny na určité odvětví ekonomiky.
Avšak specifikem těchto společností je, že reálně nemusí mít ještě žádný rozběhnutý byznys a jsou založené čistě za účelem akvizice s jakoukoliv fungující firmou v daném sektoru. A aby toho nebylo málo, tak SPACs nemusí ani tu potenciální firmu pro akvizici znát.
Investice do SPACs vypadá jako “koupě zajíce v pytli”.
V podstatě investor nevkládá svoji důvěru v technologii, či produktu společnosti, ale do schopnosti vedení sjednat spojení s dobrou firmou, čímž hodnota jejich investice stoupne.
Zájem o IPO těchto firem rok od roku stoupá, takže tu jistá euforie v tomto ohledu cítit je. I přesto, že retailoví investoři vlastně vůbec neví, s kým se “jejich” SPACs spojí a co má vůbec vedení společnosti v plánu. Dokud ovšem akcie porostou na ceně, tak se ochotní investoři vždy najdou.
3) Kryptoměny
Vzhledem k tomu, že Bitcoin čerstvě po dlouhých třech letech vytvořil nové all time high, je zase aktuální i konotace s investiční bublinou. Na BTC se více jak jednu dekádu neustále opakuje býčí cyklus, který je zakončen prasknutou investiční bublinou a následuje medvědí cyklus. A takhle to funguje pořád dokola.
V podstatě je Bitcoin celou tu dobu v jednom obrovském bull cyklu, který zatím nemá konce. V současné době mnoho investorů a obchodníků počítá s tím, že v průběhu následujícího roku se bude trh s kryptoaktivy agresivně nafukovat, až samozřejmě jednoho dne zase splaskne.
Nikdo ale nedokáže odhadnout vrchol bubliny. Technicky to není vůbec možné, a proto by si měli tzv. newcomers dávat pozor, jestli náhodou nenaskakují do trhu těsně před koncem show. Čím déle se cena strmě nafukuje, tím je finále blíž.
Tradiční investoři jsou k trhům s kryptoaktivy mnohdy velmi negativní, protože lze jen těžko “podchytit” fundament. Vlastně převažuje i postoj, že kryptoaktiva žádný fundament nemají. Navíc chybí i užitek, protože možnosti plateb za zboží v BTC je velmi omezené. Díky tomu všemu se Bitcoin jeví především jako spekulativní aktivum.
Závěrem
Za sebe mohu říct, že když člověk chce investovat do trhu, kde je investiční bublina, je nutné uvědomění si, že do bubliny vstupuje. Není nic horšího, než naivní davy lidí, kteří si myslí, že objevili svatý grál a hodnota jejich aktiva poroste donekonečna.
Nebýt Federální rezervní banky, která do trhů napumpovala nemalé množství likvidity, jsou akcie uprostřed tvrdého bear marketu.
Jaký je váš názor na tyto investiční bubliny? Napište nám jej do komentáře.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.