Výrobce elektromobilů byl nucen zastavit výstavbu své berlínské Gigafactory, kvůli nezaplacené faktuře ve výši 100 milionů euro (cca 2,6 mld. Kč). Tesla tak čelí dalšímu zádrhelu bránícímu hladké dostavbě nezbytně nutné továrny. Objednávky na nové vozy se hromadí a automobilka momentálně není schopná poptávku trhu uspokojit.
Čeho se tato faktura týká?
Tesla měla provést platbu ve výši 100 milionů euro do 17. prosince. Jedná se o jistinu, kterou regulační orgány požadovaly zaplatit jako součást dvou podmíněných stavebních povolení. Ta byla Tesle poskytnuta koncem listopadu a začátkem prosince.
Německý Státní úřad pro životní prostředí v Brandenburgu nařídil společnosti pozastavit práce na kácení stromů a vybavení lakovny, dokud nebude požadovaná částka uhrazena.
Automobilka se svou výstavbou postupuje poměrně rizikově, zatím nemá nic jistého a způsobuje poměrně výrazné zásahy v lokálním životním prostředí. Částka 100 milionů euro by pak měla pokrýt náklady na nápravu, pro případ, že by nebyl konečný projekt Gigafactory zkolaudován.
Naštěstí pro investory, zatím to vypadá, že akcie Tesla se této zprávy příliš nelekají.
Právníci Tesly přišli s žádostí o odklad příliš pozdě
Právníci automobilky podali 16. prosince na poslední chvíli žádost o prodloužení termínu zaplacení jistiny až do 15. ledna s odůvodněním, že Tesla nedostala dostatek času pro zpracování platby. Německý úřad částečně žádosti vyhověl, když dal automobilce čas na složení jistiny do 4. ledna. Do té doby jsou však obě získaná stavební povolení pozastavena.
Není to poprvé, co Tesla musela zastavit výstavbu své berlínské továrny kvůli nedodání požadované hotovosti.
Už v říjnu Tesle uzavřel vodovod na staveniště místní provozovatel infrastruktury, protože automobilka nezaplatila včas své účty.
Projekt Gigafactory také neustále bojuje se silným odporem německých ekologických aktivistů, kteří nesouhlasí s plány Tesly na vykácení 83 hektarů borovicového lesa. Na začátku prosince tak byla Tesla nucena rovněž dočasně pozastavit práce na kácení lesa, když si dvě místní ekologické skupiny stěžovaly, že výrobce elektromobilů narušuje zimoviště ještěrek, hadů a dalších drobných plazů.
Každé zpoždění ve výstavbě představuje pro Teslu vážný problém
Tesla dlouhodobě bojuje se záviděníhodným problémem – poptávka po jejich vozech převyšuje neustále nabídku. Současné dvě provozuschopné továrny Tesly v Čínské Šanghaji a kalifornském Fremontu běží na plné obrátky, přesto nejsou schopné poptávku trhu plně nasytit.
Obě továrny jsou dohromady schopné vyprodukovat při maximálním provozu kolem 650 000 vozů ročně, přičemž ve 4. kvartále letošního roku se očekává dodání 181 000 vozů, což je číslo na samotném limitu produkce. Tesla si ale nemůže dovolit zvolnit. To potvrzuje i email, který psal Elon Musk v nedávné době zaměstnancům:
“Máme štěstí, že je naším největším problémem v tomto čtvrtletí poptávka po našich vozech, která převyšuje produkci. Abychom zajistili nejlepší možný výsledek a získali důvěru zákazníků i investorů, musíme po zbytek tohoto čtvrtletí navýšit produkci, jak jen to je možné.”
Nedostatečná nabídka vozů je tak dlouhodobým “problémem” Tesly, který by vyřešilo právě spuštění Gigafactory v Berlíně. Jak se ale zatím zdá, štěstí Tesle v Německu zatím příliš nepřeje.
Zájem o vozy Tesla naznačuje, že jsou její uživatelé maximálně spokojení
Problém vysoké poptávky po elektromobilech Tesla je dokladem toho, jak jsou její zákazníci nadšení. Poptávka obecně roste úměrně k objemu dodávek společnosti v daných regionech. Každá nová Tesla na silnici plní funkci apoštola značky.
Zájemci o elektromobil, kteří mají nějakou zkušenost s Teslou, často už nechtějí žádné jiné vozidlo.
Word-of-mouth marketing (ústní komunikace mezi spotřebiteli) je pro Teslu obzvláště důležitý a jak je vidět z prodejních čísel, opravdu funguje. Zdá se tak, že jediný problém, který aktuálně Teslu může zpomalit, jsou právě omezené výrobní kapacity. Zapomeneme-li na chvíli na velmi vysoké ocenění akcií – Tesla se aktuálně obchoduje za 1400násobek svého zisku.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.