Starbucks překvapivě oznámila významnou změnu ve vedení a zpráva způsobila poprask na akciovém trhu.
Brian Niccol, bývalý generální ředitel Chipotle, převezme 9. září funkci generálního ředitele ve Starbucks a nahradí Laxmana Narasimhana.
Toto oznámení již významně ovlivnilo akciový trh: akcie Starbucks vzrostly o 24,5 % a akcie Chipotle klesly o 7,5 %.
To vedlo k posunu tržní kapitalizaceo 27,2 miliardy dolarů, když hodnota Starbucks během úterka vzrostla o 21,4 miliardy, zatímco Chipotle na kapitalizaci ztratil 5,8 miliardy dolarů.
Narasimhanovo působení, které začalo v březnu 2023, bylo pro Starbucks poznamenáno problémy. Pod jeho vedením akcie společnosti klesly o 22 %, zatímco index S&P 500 ve stejném období vzrostl o více než 36 %.
Navzdory veškerému úsilí, které zahrnovalo hluboké ponoření se do kultury Starbucks včetně absolvování kurzu baristy, Narasimhan nedokázal zvrátit nepříznivý osud.
Dubnová výsledková zpráva byla slabá vlivem zvýšené konkurence na klíčovém čínském trhu a výhled na rok 2024 byl snížen.
Howard Schultz, zakladatel a bývalý generální ředitel společnosti Starbucks, zpočátku Narasimhana podporoval, přestože neměl v maloobchodním potravinářském sektoru žádné zkušenosti.
Schultz však později kritizoval strategiispolečnosti a naznačil, že je třeba zlepšit mobilní objednávání a nabídku prémiových nápojů. To považoval za klíčové pro odlišení společnosti Starbucks na přeplněném trhu.
Úspěšný krizový manažer přichází
Brian Niccol si naopak přináší úspěšné zkušenosti ze svého působení v Chipotle, kde vedl pozoruhodný obrat po krizi potravin v roce 2018.
Poznámka
Koncem července 2018 ohlásilo Ministerstvo zdravotnictví státu Ohio propuknutí epidemie nemocí způsobených bakterií Clostridium perfringens. Viníkem byly restaurace Chipotle Mexican Grill ve městě Powell ve státě Ohio. Během pouhého týdne onemocnělo v důsledku této epidemie více než 640 osob.
Pod Niccolovým vedením stouply akcie Chipotle o 760 % a tržby se do fiskálního roku 2023 téměř zdvojnásobily na 10 miliard dolarů. K jeho úspěchům patří, že:
přeškolil veškeré zaměstnance
otevřel téměř 1 000 nových prodejen po celém světě
Zjednodušil provoz tím, že zkrátil dobu přípravy guacamole o 50 % díky automatizaci a urychlil přípravu pokrmů zavedením robotických oboustranných grilů.
Modernizoval objednávky prostřednictvím zvýšení kvality a efektivity digitálních a mobilních objednávkových platforem burrito řetězce.
Přidal pruhy pro vyzvedávání online objednávek. Z 271 nových restaurací, které společnost otevřela v roce 2023, jich 238 mělo jeden takový pruh nazvaný Chipotlane.
Tyto zkušenosti dávají představenstvu společnosti důvěru, že dokáže podobný úspěch zopakovat i v kavárenském řetězci.
Niccol však ve Starbucksu čelí značným výzvám, včetně složitého obchodního modelu firemních a licencovaných prodejen a významné mezinárodní přítomnosti, zejména v Číně.
Čínský trh je pro růst společnosti Starbucks klíčový, ale potýká se s problémy kvůli místní konkurenci a ekonomickým problémům.
Na rozdíl od Chipotle, která si udržela zájem spotřebitelů, navíc Starbucks zaznamenal klesající poptávku po kávě, kterou zhoršily ekonomické obavy.
Niccolovým úkolem bude znovu navázat kontakt s novou zákaznickou základnou, oživit prostředí prodejen a podpořit inovace v nabídce produktů.
Názory analytiků na potenciál výměny
Analytici vyjadřují opatrný optimismus ohledně Niccolova potenciálu transformovat Starbucks. Jeho vůdčí schopnosti jsou ale považovány za zásadní pro řešení problémů společnosti.
Analytik společnosti Evercore ISI David Palmer upozornil na Niccolovu schopnost zmírnit odkaz Howarda Schultze, zatímco analytik společnosti TD Cowen Andrew Charles zdůraznil paralely mezi obratem Chipotle v roce 2018 a současnými potřebami Starbucks.
Nancy Tenglerová, generální ředitelka společnosti Laffer Tengler Investments, vyjádřila důvěru v Niccolovu schopnost revitalizovat Starbucks s odkazem na jeho úspěšné výsledky v Chipotle.
Niccolův konečný úspěch bude záviset na přilákání zákazníků inovativní nabídkou a přesvědčivým zážitkem z prodejny.
Analytik společnosti GlobalData Neil Saunders zdůraznil, že je třeba řešit úpadek zkušeností v prodejnách a nedostatek inovací v nabídce potravin.
Niccolovým úkolem bude vypořádat se s těmito problémy a odstartovat tak ve společnosti Starbucks znovuzrození podobné tomu, kterého dosáhl v Chipotle.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.