FinexAkcieRivian Automotive kráčí ve stopách Tesly: Nová příležitost na trhu s elektromobily
Rivian Automotive kráčí ve stopách Tesly: Nová příležitost na trhu s elektromobily
Raketový vzestup společnosti Tesla inspiroval společnost Rivian k odvážnému vstupu na trh s elektromobily. Mohl by tento outsider kopírovat úspěch Tesly, nebo je to riskantní sázka?
Trh s elektromobily je v posledním desetiletí dynamickým odvětvím, v jehož čele stojí Tesla, i když zejména čínské automobilky jí tvrdě šlapou na paty.
Začátky ale byly krušné. Před deseti lety Tesla čelila skepsi trhu a nabízela pouze dva luxusní modely vyšší třídy, Roadster a Model S, s prodejní základnou kolem 5 miliard dolarů. V té době se objevily obavy, zda Tesla dokáže proniknout na masový trh.
Cena jejích akcií činila v roce 2014 přibližně desetinásobek tržeb (P/S), v roce 2016 klesla na osminásobek a v roce 2020 pod dvojnásobek.
Navzdory počátečním problémům Tesla uspěla se svými masově prodávanými vozidly Model Y a Model 3 a zvýšila své tržby z 30 miliard USD v roce 2020 na více než 90 miliard USD do roku 2024.
V důsledku toho cena akcií Tesla za posledních pět let vzrostla o více než 1 000 %.
I přes nedávný prudký rozvoj sektoru elektromobilů je toto odvětví stále v počáteční fázi a nabízí nové příležitosti pro investory, kteří jsou ochotni podstoupit kalkulované riziko.
Jednou z takových příležitostí může být Rivian Automotive, slibný výrobce elektromobilů, který je připraven na významný růst.
Rivian se nachází v klíčovém bodě, který kopíruje trajektorii společnosti Tesla před téměř deseti lety.
V současné době nabízí Rivian luxusní modely R1S a R1T, jejichž cena se pohybuje kolem 100 000 USD.
Rivian plánuje uvést tři nové modely pro masový trh: R2, R3 a R3X.
Nové modely by měly mít cenu pod 50 000 dolarů a jejich cílem je učinit elektromobily dostupnějšími, podobně jako modely Model Y a Model 3 společnosti Tesla.
V případě úspěchu by prodeje Rivianu mohly výrazně vzrůst.
Je však třeba překonat překážky. Masově prodávané vozy se očekávají nejdříve v roce 2026, přičemž některé verze se mohou opozdit až do roku 2027 nebo 2028.
Tento časový plán vede ke skepsi trhu, která připomíná pochybnosti, jimž čelila Tesla. V současné době se cena akcií společnosti Rivian pohybuje pod dvojnásobkemtržeb, což odráží 75% diskont při ocenění ve srovnání s počáteční prémií společnosti Tesla.
Investiční strategie
Rivian představuje zajímavou příležitost pro investory na rozvíjejícím se trhu s elektromobily. Jsou zde ale rizika.
Tržby firmy sice meziročně prudce rostou, zatím je ale společnost vysoce ztrátová.
Proto je při investování do této společnosti zásadní trpělivost.
Trh se zdráhá přiřadit akciím vyšší ocenění, dokud nejsou vidět hmatatelné výsledky. Tato váhavost představuje příležitost k nákupu pro ty, kteří jsou ochotni snášet volatilitu a čekat na rozvinutí potenciálu Rivianu.
Vzhledem k očekávané volatilitě ceny akcií společnosti Rivian je tedy nezbytný strategický investiční přístup. Jednou z účinných strategií je zprůměrování nákupní ceny (dollar cost averaging). Místo jednorázové investice mohou investoři svou investici rozložit v čase.
Například rozdělit 10 000 USD do deseti měsíčních investic po 1 000 USD. Tento přístup umožňuje investorům využít dočasných poklesů a potenciálně snížit průměrné nákupní náklady na akcii.
Tento způsob bude vhodný pro ty investory, kteří hledají růstové společnosti, které jsou však poněkud rizikovější díky tomu, že si zatím na trhu hledají svoje místo.
Jakmile se však potenciál firmy plně rozvine, cena akcie významně posílí, z čehož budou nejvíce těžit právě ti, kteří investovali v době, kdy firma byla na začátku své cesty.
Důležité u takových investic je sledovat další vývoj, rozumět strategickým rozhodnutím společnosti a celkově si udržovat aktuální informovanost o situaci v celém sektoru.
Uvažujete o investování do akcií Rivian? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.