Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Rekordní prodeje a podhodnocené akcie: Kdo poráží Teslu na plné čáře?

Zatímco Tesla bojuje o růst a řeší problémy s náklady, tato společnost roste raketovým tempem nejen v Číně, ale i v Latinské Americe, jihovýchodní Asii a Evropě. Překonává rekordy v prodejích a dobývá trhy, které západní automobilky teprve objevují.

Rekordní prodeje a podhodnocené akcie: Kdo poráží Teslu na plné čáře?
Zdroj: commons.wikimedia.org

V době, kdy většina automobilek teprve hledá recept na úspěch v elektromobilitě, BYD už dobývá světové trhy.

Tato vycházející hvězda automobilového průmyslu prodala v roce 2024 více než 4 miliony vozů a dosáhla vysokého dvouciferného růstu, o kterém si Tesla nyní může nechat zdát.

Zdroj: https://ev-volumes.com/
Graf prodejů elektroaut podle značky za prvních pár měsíců roku 2024

Ještě lepší je, že i přes tyto výsledky se akcie BYD obchodují s výrazným diskontem vůči globálním konkurentům jako Tesla nebo Rivian.

V době, kdy se Tesla obchoduje s trojcifernými násobky zisků, se P/E BYD pohybuje mezi 20 až 30 body.

Vypadá to, že trh zatím úplně nedocenil, co BYD opravdu buduje. To by mohlo znamenat příležitost pro investory.

Globální expanze podtrhuje dominanci

BYD není fenomén pouze v Číně. V roce 2024 vyvezla firma mimo Čínu přes 420 tisíc vozidel, což znamená, že měla na čínském vývozu EV naprosto dominantní podíl.

Zdroj: https://elements.visualcapitalist.com/
Graf podílů čínských elektroaut podle států

Ovládá trhy v Latinské Americe, hlavně ty největší čili Mexiko a Brazílii. Naprosto válcuje konkurenci v jihovýchodní Asii, kde má i nadpoloviční tržní podíly v prodeji EV.

Zejména jihovýchodní Asie by měl být nejvíce růstový region, protože zdejší státy čítají stovky milionů obyvatel. Penetrace automobilů je zde ale velmi nízká, nicméně rychle roste.

Vietnam nebo Indonésie mají v průměru méně než 100 aut na 1 000 obyvatel, což je velmi málo.

USA a západní Evropa má 600 až 800. Potenciál je zde tedy velký a s růstem HDP těchto států budou prudce růst i prodeje aut.

BYD se netají ani svými ambicemi dosáhnout znatelného podílu na evropských trzích.

Co je klíčem k úspěchu?

  • Dostupné modely s dojezdem a kvalitou, které konkurence neumí nabídnout za podobnou cenu. BYD vsází na poměr cena výkon, kterému se západní rivalové nemůžou rovnat.
  • Místní výroba, aby obešlo cla. Staví nové továrny v Brazílii, Mexiku, Thajsku nebo v Maďarsku a Turecku. Toto je důležitá strategie hlavně v EU, kde se na auta vyrobená v Číně vztahují vysoká cla.
  • Agresivní expanze v regionech s nejrychlejším růstem populace i automobilizace. BYD vidí v těchto regionech potenciál hlavně v budoucnu. Měly by udržovat růst, i když již Čína bude saturovaná.

Jediný region, který společnosti zatím odolává je Severní Amerika. Jsou zde vysoká cla a o místních továrnách pro čínské značky tady není řeč.

Vertikální integrace jako zbraň

Když Tesla hlásí problémy s dodavateli nebo náklady, BYD může jen pokrčit rameny. Vyrábí si totiž téměř vše sám.

BYD si chce vyvíjet a vyrábět maximum komponent ve vlastních továrnách, tvz. in house.

Má více než 100 000 tisíc zaměstnanců v R&D. Již si obstarává vše od baterií přes polovodiče až po vlastní elektromotory a další komponenty.

BYD má ve výsledku nižší náklady, protože neplatí žádné marže dodavatelům. Dále má větší kontrolu nad kvalitou a inovacemi. Nemusí se obávat narušení dodavatelských řetězců, protože má vše svých rukou.

V neposlední řadě může rychleji uvádět nové modely na trh, protože koordinuje vývoj všech komponent a nemusí na nic čekat.

TIP

Nový městský elektromobil Seagull za cenu kolem 10 tisíc dolarů je něco, co si může dovolit prodávat jen firma jako BYD, s extrémními úsporami z rozsahu. 

Pro ostatní automobilky bez větší škály jsou podobné projekty levných elektrických aut extrémně ztrátové, nicméně BYD má již teď kladné provozní marže.

Navíc si firma zaopatřuje i suroviny pro baterie z vlastních nalezišť, proto se vyhýbá problémům typu nedostatek lithia nebo kobaltu, které můžou trápit jiné automobilky.

Evropa, příležitost i výzva

Evropský trh není pro čínské firmy jednoduchý, přesto si BYD vede velmi dobře a daří se mu v podstatě i s EU spolupracovat.

Poznámka

Firma už staví továrnu v Maďarsku a druhou v Turecku. Zavázala se přinést do Evropy svoje špičkové technologie, když je EU zde nechá vyrábět a vyhnout se tak clům. 

Snaha o dohodnutí už přináší své ovoce. Když EU zahájila vyšetřování proti čínským EV kvůli dotacím, BYD paradoxně patří k nejméně zasaženým výrobcům. Nová cla dopadla hlavně na menší konkurenty.

S atraktivními modely jako Atto 3 a Dolphin, které v bezpečnostních testech Euro NCAP získaly pět hvězd, se BYD rychle dostává do povědomí evropských zákazníků.

V některých zemích jako Rakousko nebo Norsko má již zhruba 10 % tržní podíl na trhu s EV, což je extrémní úspěch.

Evropa by mohla být jedním z klíčů k dalšímu pozvednutí valuace BYD, pokud se podaří postupně navyšovat tržní podíl a budovat lokální značku.

Ocenění a investiční příležitost

Aktuální tržní kapitalizace je zhruba 150 miliard USD, a P/E je kolem 27 bodů.

Pro srovnání Tesla má tržní kapitalizaci kolem 900 miliard USD, ačkoli její tržby jsou jen o něco málo vyšší a roste aktuálně pomaleji. BYD již také vyrábí více aut a v tomto ohledu se Tesle bude spíše dále vzdalovat.

Srovnání grafů akcií Tesly a BYD za posledních 6 let

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Koupit akcie Tesla! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

I při konzervativních projekcích může BYD v příštích letech pokračovat ve dvouciferném růstu zisků díky:

  • Pokračující elektrifikaci automobilové flotily v Číně.
  • Boomu v jihovýchodní Asii a Latinské Americe.
  • Lokalizaci výroby v Evropě.
  • Pokračujícím úsporám z rozsahu a zlepšující se maržím.
Varování

Na druhou stranu jsou zde i rizika. Čínská ekonomika může výrazněji zpomalit a růst domácích prodejů může stagnovat. Čína přeci jen stále tvoří většinu prodejů.

Další hrozbou je geopolitické vyostření jako potenciální čínská invaze na Taiwan nebo celní válka, což by mohlo zhatit růstové plány v zahraničí. 

Celkově je ale ocenění takového stále rostoucího giganta s mnoha konkurenčními výhodami atraktivní.

Jestliže bude pokračovat v dosahování takovýchto výsledků i v budoucnu, může návratnost dosáhnout hezkých dvojciferných hodnot.

Pár slov závěrem

BYD není jen další čínská automobilka. Je to kombinace mezi technologickým lídrem a průmyslovým gigantem. Firma možná zatím uniká zrakům mnoha lidí, ale jistě a tiše buduje globální impérium.

Pro investory věřící v elektrifikaci světa, hledající firmy s konkurenčními výhodami, je BYD dobrá volba.

Firma si jistě zaslouží určitou regionální slevu kvůli Číně. Má být ale ocenění téměř šestinové oproti Tesle, když všechny metriky vypadají lépe?

Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu

Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.

Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!

Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás také stručný návod, jak ho používat.

Líbil se vám tento článek?
1
0

Autor

Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.

Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.

Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.

Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat