Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Recept na bohatší důchod? Privatizace Letiště Praha nebo Budvaru!

Petr Kobic, šéf pražské burzy, má za to, že Česko zbytečně blokuje svůj rozvoj a nabízí jen omezené možnosti zhodnocení peněz. Řešení vidí v částečné privatizaci státních podniků!

Recept na bohatší důchod? Privatizace Letiště Praha nebo Budvaru!

Česká republika v současnosti trpí tím, že nenabízí moc atraktivních investičních příležitostí, které by lidem umožnily lépe zhodnocovat své úspory na důchod.

Vláda by mohla tuto situaci řešit změnami politiky a prodejem strategických aktiv, včetně částečné privatizace státních podniků, jako je Letiště Praha.

 

Investiční newsletter

Co se aktuálně děje na finančních trzích? Do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic důležitého neuteče. 

 

Přihlášením vyjadřujete souhlas s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

 

Děkujeme za Váš zájem.

Váš email byl přidán do naší databáze ✅


(Odhlásit se můžete kdykoli kliknutím na odkaz, který naleznet v patičce všech našich emailů.)


To platí za stabilní a ziskový subjekt se značným růstovým potenciálem, řízený kompetentním týmem. Díky dluhopisům navíc odpovídá mezinárodním účetním standardům.

To jej činí atraktivním pro penzijní fondy, které hledají dlouhodobé a stabilní výnosy, jako jsou investice do projektů letištní infrastruktury.

Takové závěry plynou z rozhovoru šéfa pražské burzy Petra Koblice u příležitosti Finanční konference 2025, který zveřejnil web e15.

Krok blokuje zastaralá legislativa

V Evropě platí veřejně obchodovatelná letiště za běžný jev – jako příklad může sloužit letiště Vídeň.

  • Praha však má v tomto ohledu svázané ruce
  • Zákon, který schválila ještě minulá sociálnědemokratická vláda, totiž zakazuje jakýkoliv prodej akcií Letiště Praha

Tento zákon je nyní vnímán jako překážka pro hospodářský pokrok.

Stát by si při uvedení Letiště Praha na burzu mohl ponechat 51% podíl, zbývající akcie by koupila veřejnost, čímž by se financovaly projekty, jako je nová vzletová a přistávací dráha.

Tato strategie není tradiční privatizací, nýbrž navýšením kapitálu, z něhož by mělo prospěch jak letiště, tak investoři, potažmo střadatelé na důchod.

Kromě toho je v souladu s evropskými předpisy a mohla by upřednostnit domácí investory.

Kandidátů na privatizaci je vícero

Načítání
Načítání
Kupte si akcie ČEZ Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

O podobných iniciativách by se dalo uvažovat i v případě dalších státem vlastněných firem, jako je např.:

  • Energetická skupina ČEZ (CEZ), kde by další odprodej akcií mohl pomoci s financováním rozvoje energetické infrastruktury
  • Budvar, státem vlastněný pivovar, který by po vstupu na burzu mohl českým investorům nabídnout podíl v národní značce

Pro Českou poštu už je podle Kobice pozdě – podnik se prý z postupem času dostal do takového stavu, že nyní neplatí za atraktivního kandidáta.

U Českých drah zmiňuje fungující odnož ČD Cargo, ale současně i skutečnost, že se osobní doprava na evropských burzách téměř nevyskytuje.

Vstup Letiště Praha na burzu by mohl vygenerovat kapitál ve výši desítek miliard Kč, přičemž investice dle Kobice dává smysl zejména pro penzijní fondy.

Ty totiž hledají dlouhodobé projekty se stabilním výnosem, jenž by navíc generovaly po desítky let.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
0
3

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat