FinexETFProč se investování do ETF mění v ruskou ruletu? Tyto fondy mohou zničit vaše úspory!
Proč se investování do ETF mění v ruskou ruletu? Tyto fondy mohou zničit vaše úspory!
Když ETF redukují počet akcií ze stovek na desítky či dokonce jednotky titulů, přebírají roli skrytého spekulativního nástroje. Pákové a sektorové fondy lákají na vyšší výnosy, ale jejich hodnota často spadne i o 90 %.
Peter Lynch, bývalý manažer fondu Fidelity Magellan, varoval před přílišným roztříštěním portfolia (nadměrnou diverzifikací), které zvyšuje náklady a snižuje šanci na nadprůměrné výnosy.
Dnes bychom se však měli obávat spíše pravého opaku. Místo toho, abychom investicí do ETF rozprostřeli své peníze do stovek firem, je sázka často koncentrována do malého počtu titulů – a to je mnohem riskantnější.
Klesá počet akcií v jednotlivých ETF
V roce 1998 bylo podle Morningstar 85 % indexových fondů váženo podle tržní kapitalizace, podobně jako S&P 500.
Do konce roku 2024 však už jen 40 % indexových fondů používalo tento přístup. Zbytek se rozhodl jít proti proudu a omezit počet podkladových akcií. V roce 1998 držel medián indexového fondu 503 akcií, do května 2025 se toto číslo propadlo na 123.
I řada nových ETF míří opačným směrem, podobně, jako byste si místo všech akcií v indexu pořídili jen ty úplně nejmenší a nejméně likvidní.
Investoři tak získávají vzrušení z vlastnictví “esenciálních” titulů, ale nevědí, že vlastně kupují výrazně riskantnější produkt.
Méně akcií znamená větší výkyvy: mezi lety 1985 a 2024 klesla průměrná akcie nejvíce o 81 % a více než polovina z nich se nikdy plně nevrátila na předchozí maxima.
Info
Šéfové pasivních fondů chtějí vyšší poplatky, než si mohou účtovat za prosté sledování S&P 500, a investory lákají na sliby větších výnosů z úzkých segmentů trhu.
Výsledkem jsou ETF, která drží deset i méně titulů: Od akcií výrobců klimatizačních jednotek přes konvertibilní dluhopisy firem s bitcoiny v rozvaze až po fond kopírující islandský akciový trh.
Nejextrémnější formou “diverzifikace” jsou pak páková ETF na jediný titul. Cílem je zdvojnásobit či ztrojnásobit denní výkyv jedné akcie.
Když tyto fondy debutovaly v roce 2022, násobily výnos Applu, Microsoftu i Tesly – což bylo samo o sobě rizikové.
Vývoj ceny akcií Apple a Microsoft za poslední rok
Dnes však najdete páková ETF na společnosti jako Archer Aviation či SoundHound AI – malé, vysoce spekulativní firmy s denními objemy obchodů v řádu stovek tisíc dolarů.
Vývoj ceny akcií Archer Aviation a SoundHound AI za poslední rok
V současnosti je v oběhu přes 100 takových fondů s aktivy přes 23 miliard USD a průměrné denní obchodování dosahuje 9 miliard USD. Představují jen 0,2 % všech ETF, ale jejich vliv roste rychle.
I ETF na úzké sektory představují značné riziko. Fondy zaměřené na cannabis akcie ztratily mezi lety 2019–2023 více než 90 %, solární ETF padaly o více než 70 % třikrát, a faktorová ETF vybírající akcie podle momenta nebo rovnoměrného vážení často klesají hlouběji než trh.
Nicméně i do nich proudí obrovský kapitál: Loni 132 miliard USD a v prvních pěti měsících 2025 dalších 25 miliard.
Slovo závěrem
Když kupujete ETF sledující jen úzkou část trhu, realizujete aktivní sázku na konkrétní sektor či tituly – a to se brzy může změnit ve spekulaci.
Ač spekulace není nezákonná, nese vysoké riziko. Čím více se bavíte adrenalinovou jízdou, tím vyšší je pravděpodobnost, že se za chvíli vytratí vaše zisky.
Nikdy tak neinvestujte více než 5 % vašeho majetku do jednoho vysoce pákovaného ETF.
Nediverzifikované portfolio vám může rychle vydělat, ale i zničit hodnotu.
Nezaměňujte menší počet akcií za dostatečnou diverzifikaci jen proto, že se jedná o ETF – nižší počet titulu znamená vyšší koncentraci rizika.
Pokud chcete dlouhodobý výnos, držte se širokých indexových ETF s vyššími stovkami či tisíci akcií a poplatky v setinách procenta. Pamatujte, že diverzifikace je vaše záchranná síť – dejte si pozor, aby se neprotrhla.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.