Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Vize Elona Muska o samořízených automobilech a plán společnosti Tesla na robotické taxi vyvolala novou vlnu diskuzí. V Číně už to není sci-fi.
Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla a majitel sociální sítě X, vyvolal rozruch kolem budoucnosti autonomních vozidel.
V pátek oznámil, že Tesla 8. srpna představí dlouho očekávané robotaxi, což po skončení obchodování ve Spojených státech způsobilo 6% nárůst akcií Tesly.
Snaha společnosti o plně samořídící automobil je předmětem zájmu a spekulací již několik let. Musk je hlasitým zastáncem technologie autonomních vozidel a zdůrazňuje její význam jako jednoho z nejdůležitějších produktů společnosti Tesla.
Musk předpokládá, že vozidla Tesla vybavená schopností plně samostatného řízení se budou vyvíjet prostřednictvím aktualizací softwaru a postupně zlepšovat své jízdní schopnosti.
Očekává se, že nakonec budou tyto vozy fungovat jako plně autonomní taxíky, které budou svým majitelům generovat příjmy poskytováním taxislužby bez lidského řidiče.
V dubnu 2019 Tesla předpověděla, že do roku 2020 začne robotaxi provozovat, přičemž autonomní vozy budou mít životnost 11 let, ujedou 1 milion kilometrů a budou generovat zisk 30 000 dolarů ročně.
Navzdory očekávání a odvážným slibům je cesta k budoucnosti bez řidiče pomalá a na trh zatím nebylo uvedeno žádné zcela autonomní vozidlo.
Samořídící systém Tesla je v současné době k dispozici k vozům Tesla Model 3, za cenu 12 000 dolarů (navíc k pořizovací ceně vozu cca 40 000 dolarů).
Online popis společnosti však obsahuje zřeknutí se odpovědnosti, kde firma uvádí, že aktuální funkce “vyžadují aktivní dohled řidiče a nečiní vozidlo autonomním”.
Tesla není jedinou společností, která usiluje o autonomní služby sdílené jízdy. Tuto technologii vyvíjejí i další společnosti, například Waymo, dceřiná společnost mateřského Alphabetu, a Cruise, dceřiná společnost General Motors.
I tyto firmy se však potýkají s vlastními problémy. Cruise zastavila své testování po incidentu, kdy jeden z jejích samořízených vozů srazil a táhl za sebou chodce, což vedlo k vyšetřování americkým ministerstvem spravedlnosti.
Společnost Waymo pak musela stáhnout svá vozidla poté, co dva její vozy během několika minut narazily do stejného tahače.
V Číně se ale autonomním taxíkům daří. Apollo Go od tamní AI a vyhledávací společnosti Baidu před měsícem spustila v některých částech Wuhanu svou nonstop taxislužbu s taxíky bez řidiče.
K lednu 2024 Apollo Go poskytla více než 5 milionů jízd a aktivně rozšiřuje své plně autonomní přepravní služby do dalších míst.
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.