FinexAkciePět vstupů na pražskou burzu ročně: Příliš ambiciózní sen, nebo už brzy realita?
Pět vstupů na pražskou burzu ročně: Příliš ambiciózní sen, nebo už brzy realita?
Hnutí ANO, vítěz letošních voleb, představilo novou hospodářskou strategii, která se týká i pražské burzy. Jak hodlá docílit toho, aby na BCPP vstupovalo pět nových firem ročně?
Hnutí ANO Andreje Babiše, které zvítězilo v letošních volbách do Poslanecké sněmovny, zkraje září představilo novou hospodářskou strategii pro budoucí roky.
Iniciativa nese jméno “Česko: Země pro budoucnost 2.0” a kromě tuzemské ekonomiky se vztahuje také na kapitálový trh a Burzu cenných papírů Praha.
Cílem nastupující vlády je vytvořit v Česku vhodné podmínky k tomu, aby na BCPP do roku 2035 každoročně vstoupilo alespoň 5 nových společností.
Zástupci ANO se domnívají, že je tuzemský kapitálový trh příliš slabý a závislý na financování prostřednictvím bankovních úvěrů, což omezuje růst firem.
Hnutí proto chce vytvořit vhodné podmínky pro IPO přímo v tuzemsku, přičemž nemá nic ani proti tomu, aby české podniky vstupovaly na zahraniční burzy.
Podle Karla Havlíčka, místopředsedy hnutí, mají burzovní debuty v zahraničí přitáhnout do České republiky zahraniční kapitál.
Havlíček však jedním dechem dodává, že většina opatření zavedených v rámci nové strategie má cílit hlavně na podporu burzovních debutů právě na pražské burze.
Té se letos mimochodem enormně daří, což dokládá graf indexu PX výše. České akcie v letošním roce válcují jak Evropu, tak i americké podniky z indexu S&P 500.
Plán hnutí ANO se může jevit jako příliš ambiciózní, nicméně v takovém Švédsku, zemi s podobným počtem obyvatel jako má ČR, loni vstoupilo na burzu 23 firem.
V roce 2024 se pražská burza žádného nového přírůstku nedočkala.
Letos je situace nepatrně lepší, v únoru proběhlo úspěšné IPO společnosti Doosan Škoda Power (DSPW), následované v červnu debutem M2C (M2C).
Místopředseda hnutí ANO se domnívá, že potenciální kandidáti na primární nabídku akcií se v tuzemsku vyskytují ve značném množství.
Příležitosti vidí u rodinných a středně velkých podniků z průmyslu, firem z branže informačních technologií nebo z energetického sektoru.
Údajně však postrádají vhodné prostředí k tomu, aby o vstupu na burzu vůbec začaly uvažovat. To se má nyní změnit.
Jak konkrétně chce ANO domácí firmy k IPO povzbudit?
Paleta nových opatření, která mají povzbudit domácí podniky ke vstupu na tuzemský kapitálový trh, je poměrně pestrá.
Počítá se mimo jiné se zlevněním a urychlením úpisů, pobídkami pro domácí investory nebo penzijní fondy či zjednodušeným režimem IPO pro menší podniky.
Onen zjednodušený režim už v praxi funguje ve zmíněném Švédsku nebo v Polsku a ANO ze zkušeností těchto zemí hodlá čerpat inspiraci.
Dále má dojít také ke:
standardizaci dokumentace spojené s burzovními debuty,
posílení distribuce tuzemských emisí u zahraničních zájemců.
Ve hře je podle Havlíčka pomoc institucí, jako je Česká exportní banka, CzechInvest nebo EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost).
Cíle a ambice hnutí ANO načrtnuté v rámci nové hospodářské strategie jsou přitom v souladu s tím, co by si přála také samotná Burza cenných papírů Praha.
Ta podle svého šéfa Petra Koblice vnímá cíl pěti IPO ročně jako realistický, ale současně vidí rezervy v oblasti poradenství (každý debut potřebuje manažera).
Koblic se nechal slyšet, že tuzemský trh sice funguje, ale majitelům firem zde často chybí ochota využít kapitálový trh ke zrychlení růstu a podělení se o zisky s investory.
Na strategii “Česko: Země pro budoucnost 2.0” proto nahlíží s optimismem, zvlášť pokud se k ní přidají i další benefity, jako lepší pozice při výběrových řízeních či nižší daně.
V praxi údajně stačí, když dá stát investorům najevo, že mu na rozvoji domácího kapitálového trhu záleží a že pražské burze nehodlá nijak škodit.
Koblic se vyslovil také pro to, aby nová vláda svolila k burzovnímu debutu Letiště Praha, jenž by údajně bylo možné realizovat do šesti měsíců.
Chcete investovat do akcií z Burzy cenných papírů Praha? Vyzkoušejte některého z těchto brokerů:
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Redaktor a investor s více než sedmiletou praxí, proponent dlouhodobého investování, velký fanoušek investičního mága Petera Lynche.
O svět investování se začal zajímat v roce 2017, kdy si stejně jako spousta dalších prošel fází aktivního tradingu v oblasti Forexu. Tato osobní zkušenost jej transformovala v dlouhodobého investora a studenta strategií, na kterých stojí investiční přístupy Warrena Buffetta a Benjamina Grahama.
Bogdan je přesvědčený, že úspěch na finančních trzích si musíte zasloužit pílí a svědomitým přístupem. Příslib finanční nezávislosti za to však stojí.
„The person that turns over the most rocks wins the game. And that’s always been my philosophy.“ – Peter Lynch.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.