Během prvního čtvrtletí tohoto roku vstoupilo na burzu nejvíce společností za posledních 20 let. V USA bylo zalistováno 389 titulů, kterým se dohromady podařilo získat 125 miliard dolarů. Velké popularitě se těšily takzvané SPAC, které nabízí společnostem jednoduší a rychlejší vstup na burzu. Rekordní výsledky zaznamenaly i ostatní světové burzy.
Minulý rok byl na IPO více než bohatý, načež velká část odborníků předpovídala, že jinak tomu nemá být ani v tomto roce. První čtvrtletí však předčilo očekávání a stalo se tak nejsilnějším čtvrtletím za posledních 20 let.
V USA během pouhých tří měsíců vstoupilo na burzu 389 společností, kterým se podařilo dohromady získat 125 miliard dolarů. Pro porovnání během prvního čtvrtletí minulého roku proběhlo v USA pouze 33 IPO v hodnotě 10 miliard dolarů.
Celkem 91 IPO bylo takzvaných tradičních a podařilo se jim vybrat 38 miliard dolarů. Největší zájem byl ale o SPAC, neboli společnosti, skrze které mohou firmy pomocí akvizice jednoduše vstoupit na burzu. Skrze SPAC vstoupilo na burzu v prvním čtvrtletí více společností než v celém minulém roce – konkrétně se jednalo o 289 společností, které společně získaly 87 miliard dolarů.
SPAC dosáhly i vyšší návratnosti, která se pohybovala okolo 27 %. Naopak návratnost u tradičních IPO představovala 15 %. I přesto se oběma způsoby podařilo předčít přední indexy S&P 500 a NASDAQ, jejichž návratnost dosáhla 6 a 3 %.
Nejvíce titulů zalistovala burza NASDAQ
Podle dat se stala vedoucí burzou americká burza NASDAQ, kterou si pro zalistování svých akcií vybralo 275 společností. Ty společně získaly 74,4 miliardy dolarů, z nichž 22,1 miliardy si připsaly tradiční IPO.
Největší podíl tedy připadl opět na SPAC, skrze kterou vstoupilo na burzu 196 společností. Jen během března zalistovala burza 98 titulů, z nichž 70 si k vstupu na burzu vybralo SPAC. Všechny IPO dosáhly dohromady hodnoty okolo 26 miliard dolarů.
Trh s IPO rostl i celosvětově
Z celosvětového hlediska trh s IPO rekordně vzrostl a během prvních tří měsíců tohoto roku vstoupilo na burzu 458 tradičních IPO, které společně dosáhly hodnoty okolo 96 miliard dolarů. Pro porovnání v minulém roce se rozhodlo nabídnout investorům své akcie 252 společností, které získaly přibližně 30 miliard dolarů.
Velký podíl má na růstu počtu IPO i hongkongský trh, který vzrostl o 61,4 miliardy dolarů. Celkem zde proběhlo 32 IPO, které získaly 132,7 miliard HKD. Právě rychlé oživení čínské ekonomiky hrálo do karet tamním společnostem, z nichž 99 se rozhodlo vstoupit na burzu a získat tak 75,9 miliard RMB. Podle odborníků však můžeme očekávat další vlnu IPO, a to především kvůli nejistotě, která panuje okolo vývoje pandemie koronaviru.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.