Věří v současné době spotřebitelé a podnikatelé v naší ekonomiku? Chystají se podnikatelé nabírat nové zaměstnance a mají už konečně dostatečnou poptávku po svých produktech? Pokud vás zajímá aktuální ekonomická nálada v naší zemi, čtěte dále.
Nejvyšší důvěra v českou ekonomiku
V květnu byla důvěra v českou ekonomiku nejvyšší od začátku pandemie. Vzrostla na hodnotu 99,7 bodu. V dubnu tato hodnota činila 94,7 bodu, dle průzkumu Českého statistického úřadu. Sběr dat za podnikatele a spotřebitele probíhal v období od 1. do 18. května 2021.
Důvěra roste především díky rozvolňování protikoronavirových opatření.
Na grafu výše můžeme pozorovat vývoj důvěry v českou ekonomiku, která poměrně přesně zrcadlově (negativně) kopíruje vývoj pandemické situace v České republice (na grafu níže). Hodnota 100 bodů v indexu určuje dlouhodobý průměr z let 2003 až 2020. Tento index byl naposledy nad stovkou v září 2019, v květnu 2020 byl na hodnotě 75,7 bodu.
Podnikatelé
Vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst uvádí, že v průběhu května avizované a částečně realizované rozvolňování proti šíření koronaviru významně přispělo k růstu podnikatelského indikátoru důvěry – především v odvětvích obchodu a vybraných segmentů služeb.
Respondenti z odvětví obchodu a služeb hodnotili svou současnou ekonomickou situaci mnohem lépe než v předchozích měsících. Optimistická jsou i jejich očekávání pro nadcházející měsíce.
Spotřebitelé
Důvěra spotřebitelů v naši ekonomiku se podruhé v řadě výrazně zvýšila. Indikátor důvěry dosáhl hodnoty 102,8 (vzrostl o 8,9 bodu). Procento respondentů očekávajících pro období následujících 12 měsíců zhoršení ekonomické situace se snížil a to druhý měsíc v řadě. Poklesly také obavy z růstu nezaměstnanosti.
Nezměnilo se hodnocení vlastní finanční situace spotřebitelů a počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujícím období uspoří nějaké finanční prostředky.
Mezi spotřebiteli vzrostla obava z růstu inflace a zároveň důvěra v ekonomiku.
Silvie Vyplašilová z oddělení konjunkturálních průzkumů doplňuje, že u spotřebitelů je růst důvěry v ekonomiku mnohem vyšší než u podnikatelů. Občané se mnohem méně než v předešlých měsících obávají zhoršení celkové ekonomické situace a ztráty zaměstnání. Očekávání růstu spotřebitelských cen jsou vysoko nad svým dlouhodobým průměrem.
Průmysl
Také důvěra v průmyslu se v květnu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl na hodnotu 103,6 (o 1,3 bodu). Ve srovnání s květnem 2020 panuje mnohem vyšší důvěra. Poprvé od ledna 2018 převažuje množství průmyslových podniků hodnotících svou poptávku jako více než uspokojivou.
Analytik ČSOB Petr Dufek doplňuje, že nálada se zlepšila ve všech odvětvích českého hospodářství. V průmyslu je sentiment nejlepší za téměř 3,5 roku. Firmy výrazně lépe hodnotí svoji aktuální situaci než před měsícem a optimistické jsou i do budoucna, pokud jde o poptávku a nabírání zaměstnanců.
Stavebnictví
Také v odvětví stavebnictví se důvěra zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl na 115,2 (o 4,3 bodu). Mírně se zvýšil podíl respondentů očekávajících v příštích 3 měsících zvýšení stávajícího počtu zaměstnanců. Oproti roku 2020 je důvěra ve stavebnictví mnohem vyšší.
Obchod
Zvýšila se i důvěra v odvětví obchod. Hodnota vzrostla na 99,3 (o 4,4 bodu). Výrazně se zvýšil podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou oproti dubnu 2021. Také vrostl podíl podnikatelů, kteří očekávají zlepšení své ekonomické situace v následujících 3 měsících. Meziročně je důvěra mnohem vyšší.
Služby
Už druhý měsíc v řadě se výrazně zvýšila důvěra podnikatelů ve službách (vč. bankovního sektoru). Indikátor vzrostl na hodnotu 92,7 (o 7,3 bodu). V meziměsíčním srovnání se hodnocení aktuální ekonomické situace podniků v tomto sektoru zlepšilo.
Poznámka
V květnu 2021 poprvé od října 2020 převažuje podíl podnikatelů pozitivně hodnotících aktuální poptávku. Oproti květnu 2020, kdy byl indikátor důvěry nejnižší od začátku sledování, je důvěra mnohem vyšší.
Závěr
Můžeme říci, že s rostoucím rozvolňováním v České republice roste také důvěra v naši ekonomiku. Dle zveřejněných květnových dat ČSÚ je tato důvěra nejvyšší od začátku pandemie. Všechny zkoumané sektory vykazují pozitivní výsledky důvěry. Nejlépe si vede průmysl, kde je sentiment nejlepší za téměř 3,5 roku.
Spotřebitelé se vedle vyšší důvěry v ekonomiku obávají zejména vyšší inflace. Firmy očekávají nabírání nových zaměstnanců v následujícím období, což je velice pozitivní zpráva.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.