Český statistický úřad (ČSÚ) uvedl, že březnová důvěra spotřebitelů byla nejnižší za posledních více než 9 let. Důvěra v českou ekonomiku meziměsíčně klesla o 2,6 bodu na 96,6 bodu. Proti únoru se propadla o 9,3 bodu na 82,4 bodu. Důvěra podnikatelů klesla o 1,2 bodu na 99,5 bodu. Ovšem při porovnání s březnem 2021 je souhrnný indikátor důvěry vyšší u podnikatelů.
Domácnosti se obávají růstu cen a důsledků válečného konfliktu na Ukrajině
Dle statistiků velký propad důvěry spotřebitelů souvisí s jejich narůstajícími obavami ze zhoršení celkové situace českého hospodářství i jejich vlastní situace.
Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů uvádí, že domácnosti se obávají, že pokračující bezprecedentní růst cen a důsledky válečného konfliktu na Ukrajině povedou ke zhoršení celkové ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace v období následujících 12 měsíců.
Podnikatelé se bojí dalšího růstu cen výrobků, zboží a služeb
Podnikatelům poklesla důvěra zejména kvůli větší nejistoty firem podnikajících v průmyslu a stavebnictví z dalšího ekonomického vývoje. Snížila se však i důvěra podnikatelů v obchodě.
Vedoucího oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst uvádí, že se to projevilo hlavně v poklesu předpokládané výrobní činnosti, poptávky a celkové ekonomické situaci podnikatelů v období následujících několika měsíců. To všechno je navíc podtrženo očekáváním dalšího růstu cen výrobků, zboží a služeb napříč všemi odvětvími. Ovšem v určitých odvětvích služeb důvěra naopak proti únoru stoupla.
Konflikt na Ukrajině negativně ovlivnil důvěru spotřebitelů i podnikatelů v ekonomiku
Bezprecedentní růst cen pohonných hmot a obecná nejistota spojená s válečným konfliktem na Ukrajině ještě posílily nedůvěru spotřebitelů, kterou na přelomu roku určoval především historický růst cen energií.
Partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička uvádí, že u podnikatelů, zejména v průmyslu a stavebnictví, se začínají projevovat obavy z předpokládaného nedostatku vstupních materiálů v následujících měsících.
Závěr
Důvěra v českou ekonomiku byla značně rozkolísaná od začátku epidemie koronaviru v březnu 2000, kdy začala protiepidemická opatření spojená s omezeními obchodu, služeb, kultury či cestování. V květnu 2020 se indikátor důvěry propadl až na 77 bodů.
V roce 2021 důvěra začínala v lednu na 88,3 bodu, poté mírně vzrostla, na jaře s příchodem další vlny epidemie opět ale klesla. S útlumem šíření nemoci pak do léta vzrostla na 104 bodů, následně začala ale zase klesat. Skoro půl roku trvající pokles důvěry se zastavil na konci roku 2021 a loni v prosinci důvěra stagnovala na hodnotě 95,6 bodu. V současné době je důvěra v ekonomiku o bod stále vyšší na hodnotě 96,6 bodu.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.