Když se přijde na akciový trh volatilita, může to být trochu jako hurikán na moři – silný, nepředvídatelný a schopný změnit klidné vody v chaos během okamžiku.
Jistě, akciím se už nějakou dobu daří. V letech 2023 a 2024 vzrostl index S&P 500 o více než 20 %. To ale rozhodně není pravidlem.
Uvažujete o investování do akcií? Zvažte brokera XTB:
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Historicky vzato zasáhne akciový trh medvědí trh zhruba jednou za pět nebo šest let. Ale za posledních šest let jsme měli ne jeden… ne dva… ale tři různé medvědí trhy.
Na konci roku 2018 došlo k bleskovému krachu, kdy se akcie těsně před prázdninami krátce propadly do medvědího trhu.
Byl tu také krach způsobený nástupem COVID-19 v roce 2020, při kterém se akcie propadly v nejrychlejším tržním krachu v historii.
A pak tu byl inflační krach v roce 2022, kdy akcie technologických firem zničily nebetyčně vysoké úrokové sazby.
Tři nepředvídané medvědí trhy za posledních šest let – to je divoké. Ale na druhou stranu jsme samozřejmě zažili i několik obrovských úspěchů akciového trhu.
Jak se chovat při bleskových pádech i rychlém zotavení?
Akciový trh roste v průměru zhruba o 10 % ročně. V roce 2024 však akcie stouply o 23 %. V roce 2021 vzrostly přibližně o 27 %. A v roce 2019 akcie vzrostly přibližně o 29 %.
Jinými slovy, za posledních šest let dosáhl index S&P 500 tří různých let s téměř 30% výnosem. Ve skutečnosti z deseti nejlepších let akciového trhu od roku 1950 nastaly tři od roku 2018.
Tři různé medvědí trhy a tři z nejlepších roků pro akcie vůbec – všechny během posledních šesti let.
Pokud vám tedy akciový trh v poslední době připadal divoký, je to proto, že takový byl. Ale tato divokost by mohla být pro Wall Street do budoucna novou normou.
Můžeme za to pravděpodobně poděkovat technologiím. Proč? Protože trh nyní řídí algoritmy.
V dnešní době tvoří algoritmické obchodování přibližně 60 až 75 % celkového objemu obchodů na americkém akciovém trhu. To znamená, že většina obchodů je automatická, prováděná roboty dodržujícími předem nastavené parametry.
Na rozdíl od lidí se roboti neptají proč. Prostě obchodují tak, jak byli naprogramování.
Takže když se stane něco špatného, všechny algoritmicky řízené systémy spěchají k východu. A když se stane něco dobrého, ženou se do akce.
Výsledkem jsou divoké výkyvy na trhu – nahoru i dolů. Algoritmy řídí hybnost jedním nebo druhým směrem a trh je následuje.
Máme bleskové pády a rychlé zotavení, velké medvědí trhy a masivní býčí běhy, velké krachy a značné růsty. Máme volatilitu akciového trhu.
Slovo závěrem
Taková nepředvídatelnost může být děsivá. Sledovat, jak trh klesá a stoupá o desítky procent, může vést k nerozhodnosti a obavám. Ale klíčem k úspěchu na volatilním trhu je držet se dlouhodobého plánu, a tím nejjednodušším a nejefektivnějším přístupem je pravidelné investování do ETF.
ETF (burzovně obchodované fondy) umožňují investovat do široce diverzifikovaných portfolií akcií, které sledují výkon celých indexů, jako je například S&P 500. Díky tomu snižujete riziko spojené s jednotlivými akciemi.
TIP
Pravidelné investování – například měsíční vklady – navíc využívá tzv. efektu průměrování nákladů. To znamená, že nakupujete více podílů, když ceny klesají, a méně, když ceny rostou, čímž vyrovnáváte výkyvy trhu.
Dlouhodobá strategie pak poskytuje klid. Místo pokusů o načasování trhu, což je často riskantní a neúspěšné, těžíte z historického růstu trhů.
Ať už trh zažívá býčí nebo medvědí fázi, pravidelné investování do ETF vám umožní těžit z růstu a zároveň minimalizovat dopad poklesů.
Sedět stranou akciového trhu kvůli strachu z volatility může znamenat ztrátu potenciálního zisku.
Pokud chcete uspět, začněte jednoduchým pravidlem: investujte pravidelně, investujte dlouhodobě a nechte volatilitu pracovat pro vás, ne proti vám.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.