Dow Jones index, exklusivní klub 30 významných a nejvíce obchodovaných amerických akcií, uzavíral včerejší obchodování na historicky nejvyšší hodnotě. Poprvé prorazil hranici 27 000 bodů. Na konci dne pak mohli obchodníci oslavovat cifru 27 088,8, přičemž bylo překonáno čerstvé maximum 26 966 bodů stanovené 3. července 2019.
Dow Jones patří dlouhodobě mezi zajímavé indexy. Své poslední (nyní už předpolsední) historické maximum, konkrétně 26 951,81 bodu, zaznamenal v říjnu minulého roku. Od té doby jsme mohli pozorovat drobnou korekci a pohyb především do strany. Ten můžeme vysvětlit obchodní válkou vedenou Donaldem Trumpem, a nejasnostmi ve financování amerického veřejného sektoru. To vše způsobovalo v posledních měsících vrásky na tvářích investorů. Dnes ale vráský střídá úsměv a nové historické maximum nad hranicí 27 000 bodů.
Jaké jsou hlavní motory růstu?
Za novým rekordem indexu Dow Jones a růstem dalších indexů, jako je technologický Nasdaq nebo index 500 největších amerických společností S&P 500, stojí především zhodnocování akcií technologických společností. Jejich akcie v letošním roce rostou navzdory všem politickým otřesům. Čtvrtletní zprávy těchto společností musí akcionáři očekávat s radostí. Technologičtí giganti neustále dosahují stabilních prodejů a zisků.
Amazon, Apple, Facebook, Google (vlastník Alphabet) a Microsoft – tzv. “big five” v současné době dosahuje souhrnné tržní kapitalizace 4,36 bilionu dolarů – téměř 100 bilionů korun. Abyste si udělali bližší představu, o jak ohromnou částku se jedná, pak byste měli vědět, že tržní kapitalizace celkem 54 společností kótovaných na Pražské burze se nyní pohybuje okolo 22 bilionů korun.
Největší technologické společnosti byste hledali v Silicon Valley marně
Oblast rozprostírající se na břehu sanfranciského zálivu a Mekka všech technologických start-upů je sice domovem společností Apple, Google i Facebook, dvě největší společnosti světa byste zde však v současnosti hledali marně.
Jediný člen “bilionového klubu” – Microsoft, a možná bychom zde mohli přidat i Amazon, mají svá sídla o více než 1300 km severněji v aglomeraci Seattlu.
“Bilionový klub” je opravdu liga výjimečných. Jako první dosáhly této mety loni v září výrobce mobilních zařízení Apple a Jeffem Bezosem vedený Amazon. Během následujících měsíců však akcie těchto dvou technologických společností mírně oslabily. Tržní kapitalizace Applu se dnes pohybuje okolo 920 miliard dolarů. Hodnota Amazonu pak v průběhu včerejšího obchodování opět překonala magickou hranici bilionu dolarů. Dnešní pre-market zprávy však srazili její cenu na “pouhých” 985 miliard dolarů.
Technologické společnosti rostly o desítky procent obchodní válce navzdory
Jedním z hlavních faktorů ovlivňujícíh ekonomiku je politika. Americké akcie samozřejmě více reagují na Donalda Trumpa a rozhodnutí z ovláné pracovny, ty evropské si následně potrpí na ECB, EU, velké hráče jako je Velká Británie, Něměcko, či průšviháře typu Řecko, Itálie a Španělsko. Technologické akcie zmíněných společností však zatím v letošním roce na geopolitické pnutí nedbají.
Hodnota Microsoftu tak v letošním roce vzrostla už o 36 %. Celková tržní kapitalizace výrobce Windows tak dosáhla téměř 1,1 bilionu dolarů. K růstu pomohlo společnosti především nadšení spojené z vývoje cloudových služeb.
Hodnota Amazonu v posledních dnech roste především díky očekávanému internetovému výprodeji. Tzv. Prime Day je letos naplánován na 15. a 16. července. Každoroční událost hnala cenu akcií po celý týden vzhůru. Celkem pak letos Amazon připsal 35 %.
Peněženku Marka Zuckerberga pak potěšil letošní 50procentní růst akcií Facebooku. Ten se však stále ještě zcela nevzpamatoval ze skandálu v loňském roce. Jeho akcie jsou stále ještě o 10 dolarů levnější než při maximech v červenci loňského roku.
I akcie posledních dvou zástupců “velké pětky” od začátku roku vzrostly. Apple připsal rovněž velmi zajímavých 30 %. Pouze Google se musí cítit jako chudý příbuzný. Ten v očích investorů v rychlosti inovace za svými konkurenty zaostává a jeho akcie vzrostly od začátku roku “pouze” o 10 %. I tak se jedná o růst, který může většina akciových společností sledovat se závistí. Navíc se zde může nalézat ještě potenciál pro další letošní růst.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.