FinexAnalýzyAkcie lámou rekordy, ekonomika skřípe: Blíží se velké vystřízlivění?
Premium Akcie lámou rekordy, ekonomika skřípe: Blíží se velké vystřízlivění?
Americké indexy každý den posouvají historická maxima, zatímco makroekonomická data naznačují stagflaci a riziko recese. Proč se burza chová, jako by krize neexistovala?
Americké akciové indexy téměř každý den mírně vylepšují své historické rekordy. Evropské indexy sice v poslední době lehce ztrácí, ale celkově si letos vedou dobře.
Při pohledu na makroekonomické ukazatele, jako je HDP nebo inflace, se však rýsuje jiný obrázek, který s optimismem akciových trhů nekoresponduje. V USA přetrvává riziko stagflace, tedy kombinace nízkého růstu HDP a vyšší inflace.
V Evropě se rýsuje buď recese, nebo velmi slabý ekonomický růst. Jak tedy vysvětlit, že přes nepříznivou makroekonomickou situaci zůstávají indexy na vysokých úrovních?
Zdroj: tradingeconomics.com
Vývoj HDP v Evropě za poslední tři roky
Jedním ze způsobů, jak tuto otázku zodpovědět, je analýza indexů z pohledu jednotlivých sektorů. Při takovém rozboru zjistíme, že některým sektorům se mimořádně daří, zatímco jiné jsou pod tlakem špatných ekonomických podmínek.
Technologický sektor jako tahoun amerického trhu
V USA jednoznačně dominuje technologický sektor, který převyšuje prakticky všechny ostatní odvětví. Situace na americkém trhu je jasná: pokud bude technologický sektor nadále růst, americké indexy neklesnou.
Tento růst však má své riziko – technologické akcie jsou drahé. Průměrný poměr ceny k zisku (P/E) v tomto sektoru se pohybuje kolem 40, což není rekordní hodnota, ale v roce 2022 byla na úrovni 23.
Za poslední tři roky tedy sektor výrazně rostl. Klíčovou roli hraje umělá inteligence (AI). Poptávka po grafických procesorech katapultovala společnost Nvidia na pozici nejhodnotnější firmy na trhu.
Zatím jste si přečetli pouze 17 % článku. Chcete-li si přečíst zbývajících 83 % článku, staňte se Premium členem!
Co se v tomto článku dozvíte?
Získáte tipy na dlouhodobě stabilní akcie
Objevíte investiční příležitosti mimo hlavní proud
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.