FinexAkcieAkcie AMD ztratily přes polovinu hodnoty: Nastal konečně čas na jejich nákup?
Akcie AMD ztratily přes polovinu hodnoty: Nastal konečně čas na jejich nákup?
Akcie společnosti AMD se propadly o více než 50 % oproti svému vrcholu, ale její divize datových center je na vzestupu. Mohl by pokrok v oblasti umělé inteligence změnit její budoucnost?
Akcie Advanced Micro Devices (AMD) již delší dobu oslabují. Ze svého vrcholu 227 USD za akcii v březnu 2024 již ztratily více než 50 %, což vyvolává otázky, zda je vhodný čas ke koupi.
Koncem ledna se objevila zpráva, že start up DeepSeek představil model umělé inteligence srovnatelný s modelem ChatGPT společnosti OpenAI.
Čínská společnost tvrdila, že tento model byl vyvinutý za zlomek nákladů amerických protějšků. To vyvolalo nejdříve paniku a akcie čipových společností klesaly.
Pak se ale ukázalo, že kvalita modelu DeepSeek je diskutabilní v tom smyslu, že jsou v něm zabudovány cenzurní mechanismy, nebo že by mohlo docházet ke zneužívání dat pro čínské politické účely atd.
I když jsou nejspíše tvrzení DeepSeek o levném vývoji přehnaná, snahy o hledání levnějších způsobů vývoje AI modelů budou pokračovat.
Pokud by v této oblasti nějaká firma uspěla, vyvolalo by to pokles poptávky po čipech. To by pak vyvolalo tlak i na cenu akcií AMD, která těží z rostoucího segmentu datových center.
V roce 2024 zaznamenala divize datových center společnosti AMD, která konkuruje Nvidii, pozoruhodný růst, přičemž její tržby prudce vzrostly o 94 % na 12,6 miliardy USD.
Podnikání AMD v oblasti datových center získává na síle díky přijetí jejích akcelerátorů MI300 cloudovými hyperskalátory, jako je Microsoft.
Silný rozvoj zaznamenala i divize Client, která se zaměřuje na dodávky procesorů pro notebooky a stolní počítače, která rostla o 52 %.
Zdroj: www.amd.com
Tržby AMD podle segmentů
Celkové příjmy a zisky však byly omezeny dramatickým poklesem segmentu gaming a segmentu vestavěných řešení (embedded), což vyvolalo obavy investorů, které tlačí na ceny akcií.
Na druhou stranu pozitivní je vývoj ukazatele hrubé marže, která postupně roste a aktuálně dosahuje 49 %. Pro srovnání, hrubá marže u Nvidie přesahuje 70 %.
Zdroj: www,macrotrends.com
Vývoj hrubé marže AMD
Hrubé marže jsou jedním z klíčových ukazatelů, které naznačují potenciál ziskovosti firmy.
Technická analýza a ocenění AMD
Z pohledu technické analýzy je akcie AMD v jasném klesajícím trendu. Prorazila support na hodnotě 121 USD, který je nyní nejbližší rezistencí.
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie AMD na týdenním grafu
Tento klesající trend má volnou cestu k supportu na hodnotě 94 USD. Z pohledu technické analýzy nejsou zatím vidět známky obratu klesajícího trendu.
Pokud jde o ocenění, poměrový ukazatel P/E dosahuje 109. Z tohoto pohledu by se akcie jevila jako výrazně nadhodnocená, a to i vůči Nvidii, která má tento ukazatel na hodnotě 52.
Pokud ale vezmeme do úvahy poměr forwardové ceny k zisku (forward P/E), který odráží prognózy analytiků Wall Street ohledně budoucích zisků, dostaneme jiný obrázek.
Aktuální forwardové P/E akcií AMD je lehce nad úrovní 20. Pro srovnání, hodnota forward P/E pro Nvidii je 30.
V tomto ohledu se AMD jeví jako podhodnocena ve srovnání se svým největším konkurentem v oblasti datových center.
Pro potenciální zhodnocení akcie AMD hovoří i to, že trh v současné době oceňuje provozní příjmy AMD z datových center zhruba desetinásobkem, přičemž potenciál může být výrazně vyšší.
Když to shrneme, technická analýza zatím sice signál k růstu nevyslala, ale rychle rostoucí sektor AI může dříve či později růst této akcie vyvolat.
Pokud se však objeví nová informace, že vývoj AI modelů lze skutečně dělat mnohem levněji než dosud, může pokles AMD pokračovat.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.