Byznysový magnát John D. Rockefeller jednou řekl: “Víte, jaká jediná věc mě těší? Když vidím, jak mi přicházejí dividendy.”Naštěstí nemusíte být dolarovým miliardářem, abyste mohli využívat výhod akcií vyplácejících dividendy.
Tři níže uvedené akcie se staly součástí elitní skupiny dividendových králů. To znamená, že každoročně zvyšují výplaty dividend po dobu nejméně 50 let. Tato pozoruhodná historie vám může přinášet značný klid, neboť naznačuje, že dividendy zůstávají pro management těchto společností prioritou v jakémkoli ekonomickém prostředí.
Tyto společnosti jsou navíc schopny pokračovat ve zvyšování výplat i v době, kdy mnozí ekonomové stále častěji hovoří o recesi. Pojďme se na tyto společnosti, které vyplácejí své dividendy již více než půl století, podívat blíže.
Colgate-Palmolive prodává základní spotřební zboží, jako jsou zubní pasty, zubní kartáčky, mýdlo a deodoranty. V portfoliu má známé a oblíbené značky jako Colgate, Palmolive, Irish Spring a Speed Stick. Co je příhodné na základním spotřebním zboží? Lidé tyto výrobky potřebují bez ohledu na to, co se děje s jejich osobními financemi.
Není divu, že se společnost pyšní působivou dividendovou historii. Colgate-Palmolive vyplácí dividendy nepřetržitě od roku 1895. Poté, co loni v březnu zvýšila čtvrtletní výplatu o více než 4 % na 0,47 dolaru, zaznamenala 60 let zvyšování v řadě.
Colgate-Palmolive přitom i za současné situace nadále generuje dostatečné volné peněžní toky (FCF), aby pokryla své dividendy. V loňském roce činil FCF 1,9 miliardy dolarů a vyplacené dividendy dosáhly výše 1,7 miliardy dolarů.
Společnost Kimberly-Clark vyrábí také předměty denní potřeby, jako jsou plenky, kapesníky a toaletní papír pod značkami Huggies, Kleenex a Scott. Tyto spotřebitelské značky si udržují svou pozici i v obdobích ekonomické krize. Ačkoli má společnost i divizi, která prodává produkty jako mýdlo a ručníky podnikům, není to pro podnikání Kimberly-Clark velký problém – na loňském provozním zisku se podílela pouze ze 17 %.
V lednu představenstvo společnosti zvýšilo čtvrtletní dividendu o 1,7 % na 1,18 dolaru za Tím se série zvyšování dividend prodloužila na 51 let. Kimberly-Clark rovněž produkuje dostatek volné hotovosti. V loňském roce činilo FCF 1,9 miliardy dolarů oproti dividendám ve výši 1,6 miliardy dolarů.
Společnost Target se v loňském roce potýkala s několika značně medializovanými problémy týkající se zásob společnosti, které vedly k velkým odpisům. Vedení naštěstí přijalo důležitá opatření a zlevnilo nechtěné zboží a zaměřila se na prodej potravin, potřeb pro domácnost a kosmetické zboží. To by mělo Targetu hrát do karet, zejména pokud dojde ke zpomalení ekonomiky.
Ve skutečnosti se již objevily pozitivní náznaky, které přinesla změna strategie společnosti. Ve třetím fiskálním čtvrtletí společnosti Target, které skončilo 29. října 2022, vzrostly tržby v prodejnách o 2,7 %, k čemuž přispěla kosmetika, potraviny a nápoje a základní potřeby pro domácnost. Její hrubá marže klesla z 28 % na 24,7 %, protože pokračovala ve snižování cen. Díky tomu by však měla být pozice společnosti v oblasti zásob zdravější.
Neměli byste se příliš znepokojovat krátkodobými tlaky na ziskovost. Koneckonců Target loni v červnu zvýšil dividendu o 20 % na 1,08 dolaru, přičemž dividendy vyplácí od roku 1967 a zvyšuje je již 51 let. Target zažívá posledních 12 měsíců neobvyklé období a jeho FCF se snížil. Jeho 51% výplatní poměr však nenaznačuje problém.
Slovo závěrem
Dividendové akcie se mohou zdát jako nudné investice – nevykazují značný růst ceny, ale není nic zajímavějšího než nejen dostávat pravidelné platby, ale dostávat je každoročně vyšší.
Tyto společnosti kladnou na své dividendy zjevný důraz a mají zdroje na to, aby se jim to dařilo i nadále.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.