FinexAkcieZnamená DeepSeek zkázu pro Nvidii, AMD a další akcie umělé inteligence?
Znamená DeepSeek zkázu pro Nvidii, AMD a další akcie umělé inteligence?
DeepSeek přichází s levnější alternativou k ChatGPT a mění očekávání investorů ohledně polovodičových společností. Wall Street se obává, co tento čínský model znamená pro budoucnost AI technologií.
Co když jednotlivé společnosti nebudou muset na vývoj modelů umělé inteligencevynaložit zdaleka tolik financí, kolik se očekávalo?
To je hlavní otázka, která v pondělí vrtá hlavou investorům, vzhledem k nově zvýšené pozornosti věnované čínské aplikaci DeepSeek, která se vyšplhala na první místo v App Store.
Společnost údajně dokázala vytvořit model, který funguje podobně jako ChatGPT společnosti OpenAI, nicméně s 20x nižší výpočetní potřebou.
Wall Street je nervózní z toho, co úspěch DeepSeek znamená pro budoucí zisky společností jako jsou Nvidia, AMD, Broadcom a Marvell Technology a další tituly, jejichž akcie vzrostly díky očekávání, že budou v příštích letech těžit z vysokých kapitálových výdajů na umělou inteligenci.
V pondělí před zahájením obchodování tyto akcie (s výjimkou AMD) klesly o více než 10 %. Futures na Nasdaq klesly až o 4 %.
Aktuální vývoj ceny akcií Nvidia, Broadcom a Marvell Technology
Jsou ohrožena masivní očekávání investorů od akcií Nvidia?
V příspěvku nazvaném “The Short Case for Nvidia Stock” bývalý kvantový investor a současný podnikatel Web3 Jeffrey Emanuel uvedl, že úspěch DeepSeek naznačuje, že celé odvětví masivně nadhodnocuje potřebu výpočetních zdrojů.
Dodal, že trhy nakonec najdou způsob, jak obejít umělá úzká hrdla, která generují abnormální zisky, což znamená, že Nvidia může čelit mnohem náročnější cestě k udržení současné trajektorie růstu a marží, než naznačuje její ocenění.
Jaké číslo znepokojuje Wall Street nejvíce?
Investiční komunita je zděšena zejména dokumentem, který naznačuje, že tvůrce DeepSeek potřeboval na vytvoření modelu vynaložit pouze 5,6 milionu dolarů.
Naproti tomu velké technologické společnosti v USA vynakládají desítky miliard ročně na kapitálové výdaje a velkou část z nich vyčleňují na infrastrukturu umělé inteligence.
Podle analytičky společnosti Bernstein, Stacy Rasgonové, je však číslo 5 milionů dolarů značně zavádějící. “Opravdu společnost DeepSeek vybudovala OpenAI za 5 milionů dolarů? Samozřejmě že ne,” napsala o víkendu ve zprávě klientům.
“Toto číslo odpovídá modelu DeepSeek-V3, který díky řadě optimalizací a chytrých technik může poskytovat podobný nebo lepší výkon oproti jiným velkým základním modelům, ale k tréninku vyžaduje malý zlomek výpočetních zdrojů,” tvrdí Rasgonová.
“Částka 5 milionů dolarů však nezahrnuje všechny ostatní náklady spojené s předchozím výzkumem. Nicméně tento typ modelu je navržen tak, aby výrazně snížil náklady na trénování a provoz, vzhledem k tomu, že v jednom okamžiku je aktivní pouze část souboru parametrů,” pokračovala.
Mezitím má společnost DeepSeek k dispozici také model R1, který zřejmě způsobuje největší rozruch vzhledem k jeho srovnání s modelem o1 společnosti OpenAI.
V dokumentu o DeepSeek R1 však nebyly vyčísleny dodatečné zdroje, které byly nutné k vývoji modelu a pravděpodobně byly také značné.
Přesto si analytička myslí, že je naprosto pravdivé, že ceny DeepSeek převálcují cokoli od konkurence, přičemž společnost své modely oceňuje 20-40x levněji než ekvivalentní modely od OpenAI.
Nevěří však, že to pro polovodičové společnosti znamená soudný den, neboť bude stále potřeba mnoho čipů.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Danění českých dividend 35% sazbou
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.