FinexAkcieZapomeňte na Palantir! Tato akcie by ho do konce roku mohla překonat
Zapomeňte na Palantir! Tato akcie by ho do konce roku mohla překonat
Palantir v posledních letech rekordně rostl, za čímž stál jeho monopol v big data sektoru. Je tu ale další hráč z branže AI s neméně silným monopolem, jenž by ho mohl brzy překonat!
Co se světa umělé inteligence týče, jen málokterá společnost dokázala napsat zajímavější příběh než kontroverzní miláček investorů jménem Palantir (PLTR).
Od roku 2023, kdy naplno propukl závod o nadvládu v AI branži, akcie firmy připsaly tisícovky procent, přičemž tržní kapitalizace firmy vystoupala na 440 miliard dolarů.
K výšinám ale vystoupala i valuace, takže předpoklad, že by Palantir měl v nejbližších letech tento vývoj zopakovat, se jeví poměrně nereálně.
Někteří analytici se přitom domnívají, že je tu jeden hráč z oblasti AI, který by obra z big data branže mohl překonat, a to už do konce letošního roku.
Minimálně tedy z hlediska tržní kapitalizace – oproti Palantiru totiž nabízí mnohem rozumnější ocenění. Na trhu přitom zastává stejně důležitou, ne-li důležitější pozici.
Byť je její portfolio široké, nejdůležitějším produktem jsou stroje pro extrémní ultrafialovou litografii (EUV).
Jen ty totiž dokážou vyrábět pokročilé 3nm čipy a nové 2nm čipy, které mají být uvedeny na trh během příštího roku.
ASML je jediná společnost na světě, která tyto stroje vyvinula a dokáže je vyrábět, což jí v současném boomu umělé inteligence staví do silné, monopolistické pozice.
Konkurence se přitom obávat nemusí – vývoj alternativ by stál miliardy dolarů a zabral spoustu času, což si při současném tempu AI revoluce nemůže nikdo dovolit.
Firem s technologickým monopolem, jako má ASML, je jako šafránu – a investice do nich může být zatraceně dobrý nápad.
S tím, jak roste poptávka po čipech pro umělou inteligenci, roste i tlak na rozšiřování výrobních kapacit – ASML tak prodává stále více svých strojů na EUV.
Pokud se domníváte, že revoluce AI v dohledné době nevyšumí, investice do akcií ASML se vyloženě nabízí jako způsob, jak na ní vydělat.
Analytici se domnívají, že se zde pokračující růst tržeb při zachování současné poptávky po infrastruktuře umělé inteligence propíše do soustavného růstu akcií.
Nevylučují ani to, že by tržní hodnota ASML mohla do konce roku 2025 překonat tu od Palantiru.
Je pravda, že tržby Palantiru rostou rychlejším tempem než ty ASML a že se může opřít o širší zákaznickou základnu – tyto skutečnosti nelze ignorovat.
Zájem investorů však vyhnal akcie PLTR k takovým cenovým úrovním, že má jeden pocit, že se poměrové ukazatele musely dočista zbláznit:
Výhledové P/E u Palantiru činí 221, u ASML je to 33.
Poměr P/S u Palantiru vychází na 128, u ASML dělá 11.
Samozřejmě, nelze srovnávat jablka a hrušky a optikou širšího trhu jsou poměrně drahé i akcie ASML. Nejsou však absurdně drahé, což se o Palantiru říct rozhodně dá.
Také z toho ohledu není od věci se domnívat, že by tržní růst firmy Alexe Karpa mohl v nejbližší době zpomalit – roky skvělých výsledků už jsou započtené v ceně.
Tržní kapitalizace Palantiru momentálně vychází na 440 miliard dolarů, zatímco u ASML se jedná o 380 miliard – svého konkurenta má proto takříkajíc na dostřel.
Předpověď analytiků počítá s růstem ASML, ale současně i s korekcí u Palantiru, ke které by s ohledem na napjaté ocenění mohlo dojít v podstatě kdykoliv.
Tvrzení, že by ASML mohlo druhý jmenovaný podnik do konce letošního roku předstihnout, se v každém případě nezdá být odtržené od reality.
Chcete investovat do akcií ASML nebo Palantir? Vyzkoušejte některého z následujících brokerů:
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Redaktor a investor s více než sedmiletou praxí, proponent dlouhodobého investování, velký fanoušek investičního mága Petera Lynche.
O svět investování se začal zajímat v roce 2017, kdy si stejně jako spousta dalších prošel fází aktivního tradingu v oblasti Forexu. Tato osobní zkušenost jej transformovala v dlouhodobého investora a studenta strategií, na kterých stojí investiční přístupy Warrena Buffetta a Benjamina Grahama.
Bogdan je přesvědčený, že úspěch na finančních trzích si musíte zasloužit pílí a svědomitým přístupem. Příslib finanční nezávislosti za to však stojí.
„The person that turns over the most rocks wins the game. And that’s always been my philosophy.“ – Peter Lynch.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.