V dnešním článku se podíváme na aktuální ekonomické problémy v Číně. Jelikož se jedná o 2. největší ekonomiku, tyto čínské problémy ovlivní ekonomiky států po celém světě.
Nulová tolerance vůči šíření koronaviru a hypoteční krize způsobila zpomalení čínské ekonomiky. Ještě na začátku roku investiční banka Nomura předpokládala letošní růst ekonomiky o 4,3 % HDP. Nyní Světová banka hovoří o růstu kolem 2,8 %. Propadá se i jüan a roste nezaměstnanost.
Světová banka uvádí, že výsledek výkonu čínské ekonomiky bude poprvé za více než 30 let horší než u ostatních států v Asii a Tichomoří. Očekává růst Číny o 2,8 % HDP, zatímco u dalších zemí v regionu v průměru o 5,3 %. Ovšem některé prognózy jsou ale daleko skeptičtější a mluví o tom, že růst Číny by mohl být dokonce i 0 %.
Jüan oslabuje
Na grafu níže můžete vidět, že čínská měna oslabuje vůči dolaru. Čínský jüan směřuje k nejhoršímu výsledku za poslední dekádu. V půli října překonal psychologickou hranici 7 jüanů za americký dolar. Kurz jüanu sice ovlivňuje čínská vláda a slabší měna samozřejmě může pomoci vývozu, může ho podpořit. Příliš rychlé znehodnocení měny si ale vláda nepřeje.
Politika nulové tolerance vůči covidu
Dalším problémem je růst nezaměstnanosti, a to hlavně mezi mladými lidmi. Ve věkové kategorii šestnáct až čtyřiadvacet let je skoro 20 % Číňanů bez práce. Příčinou jsou zejména tvrdé lockdowny mnohdy i celých čtvrtí. Velká výrobní centra jako Šanghaj nebo Šen-čen kvůli nim musí omezovat výrobu. Omezení poškozují také dodavatelské řetězce. V krátkém horizontu se navíc politika nulové tolerance spíše nezmění.
Krize na trhu s nemovitostmi
Bublina na nemovitostním trhu praskla. Firmy si půjčily peníze a zkrachovaly. Nedokázaly stavět v mnoha městech zejména střední a menší velikosti. V celé Číně stojí desítky nedostavěných projektů a lidé za ně odmítají splácet hypotéky. Číňané proto ztrácí chuť investovat do bydlení další peníze a více šetří.
Světlo na konci tunelu je v nedohlednu
Dalším problémem bylo letos extrémní sucho, jehož příčinou je globální oteplování. Tento jev se bude pravděpodobně opakovat také v dalších letech.
Ekonomika Číny trpí zejména státní regulací velkých soukromých technologických firem, které byly dlouhou dobu páteří čínské ekonomiky. Tím dochází k odlivu investorů resp. kapitálu ze země. Obchodní válka s USA také je pro ekonomiku velice negativní zprávou.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.