Jako lidé, obchodníci a investoři se musíme často potýkat s nefunkčními vzorci chování, které nám nejenže ztěžují život, ale mnohdy nás připravují i o peníze. Některé nefunkční vzorce si přinášíme z ranného dětství, některé jsou okoukány z našeho okolí a jiné jsou evolučně dané. V tomto článku se podíváme na ty nejhlouběji zakořeněné nefunkční vzorce chování, které byly platné možná v době naší evoluce, ale nyní jsou spíše na škodu. Pojďme si udělat malý výlet do naší mysli.
1) Hyperbolické diskontování
Tento druh zkreslení bychom mohli přirovnat k pořekadlu: “lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše“. Tento druh chování je v nás hluboko zakořeněný a nutí nás si vybírat mezi okamžitým nebo brzkým částečným upokojením našich potřeb, nebo kompletním uspokojením našit potřeb někdy v budoucnu. Z pohledu evoluce člověka se toto chování dá pochopit. Přeci jen, když měl pračlověk hlad, dal přednost okamžitému jídlu, ve formě bobulí, než realizaci lovecké výpravy s nejistým koncem.
Diskontování – lidé ve své mysli zlevňují statky, které nemohou mít hned a vyšší hodnotu připisují těm statkům, které mohou velmi brzy vlastnit
Hyperbolické – čím vzdálenější je budoucnost, ve které je statek dosažen, tím menší má v mysli člověka hodnotu
V dnešní době toto chování ovšem nemusí být zcela produktivní, a někdy dokonce bývá destruktivní. Lidé totiž pod vlivem tohoto zkreslení neváhají na svou osobu nahromadit mnoho závazků, například ve formě půjček a hypoték. Díky okamžitému získání vytoužených statků jsou sice spokojeni, ovšem kvůli úrokům a RPSN budou splácet tyto statky delší dobu, než kdyby si na ně ze svého příjmu našetřili.
2) Dispoziční efekt
Tento klam mysli se nejčastěji vyskytuje u investorů. V praxi se projevuje tím, že investor provede rozhodnutí tzv. “vysedět ztrátu“, tedy je ochoten čekat i do nekonečna, než se jeho ztrátová investice opět dostane do zisku.
Na jednu stranu by se dalo říci, že toto chování pramení z přílišného optimismus a víry ve své analytické a rozhodovací schopnosti. Ale opak je pravdou! Neschopnost přijmout ztrátu pramení ze strachu a sebeponížení kvůli realizaci nekvalitního investičního rozhodnutí. Ovšem z finančního hlediska může být ukončení investice v malé ztrátě mnohem výhodnější, než její držení a prohlubování ztráty.
Časování investice pomocí technické analýzy cenového grafu může pomoci investice lépe naplánovat a následně i řídit.
3) Efekt denominace
Tento druh zkreslení je naopak vlastní spíše obchodníkům. Součástí obchodování totiž bývají i ztráty. Pokud obchodník inkasuje delší sérii ztrátových obchodů, mívá tendenci jednotlivé obchody předržovat. A právě v tomto okamžiku se jeho mysli ujme efekt denominace, kdy se sérii menších ztrát snaží kompenzovat kratší sérií větších zisků.
Při obchodování toto může být problém, protože snaha inkasovat větší zisk nemusí být v souladu s tržní volatilitou. Obvykle tyto situace končí spíše prohlubováním již realizované ztráty, protože předržené obchody končí buď na stop lossu, nebo break even (ukončení obchodu na vstupní ceně).
V obecné rovině efekt denominace způsobuje, že lidé za zboží a služby raději zaplatí vícekrát menší částku, než jednou částku vyšší. Tento efekt je proto využíván při tvorbě zboží a služeb dvojí kvality, kdy si skupina lidí raději vícekrát koupí jeden a tentýž nekvalitní produkt, než aby dala více peněž za jednorázový nákup kvalitnějšího výrobku. Stejně tak se projevuje v nakupování na splátky a stále populárnějšímu “buy now, pay later”.
Závěr
Lidská mysl může skrývat mnoho tajemství a vzorců chování, které nejenže si neuvědomujeme, ale které nás mohou přímo ovlivňovat. V tomto článku jsme si představili 3 základní druhy zkreslení, které výrazným způsobem ovlivňují naše investiční chování. Pokud si tato zkreslení uvědomíme, máme také možnost je ze svého života odstranit, nebo alespoň omezit jejich dopady. Možná pak naše životy budou šťastnější a peněženky plnější.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.