Náklady na námořní dopravu prudce vzrostly a tvrdá konkurence bojující o kapacitu námořní přepravy je novým normálem. Vzhledem k tomu, že k navyšování přepravních kapacit dochází jen pomalu, očekává se, že budou sazby za lodní přepravu v letošním roce i nadále dosahovat nových maxim. V dlouhodobějším horizontu se pak očekává, že zůstanou nad úrovní z doby před pandemií.
Globální překážky v dodavatelském řetězci způsobily prudký nárůst přepravních nákladů – na oblíbených trasách se sazby za poslední rok zvýšily šestinásobně.
Spolu s nedostatkem surovin, který zvyšuje ceny, dovozci zvyšují náklady na zboží, aby se s těmito šoky vyrovnali, což vyvolává obavy z inflační spirály. Podle údajů Drewry World Container Index, který sleduje náklady na klasický 12metrový kontejner, vyskočily sazby za přepravu ze Šanghaje do Rotterdamu o 664 % oproti ceně v loňském roce.
Zlepšení se v dohledné době neočekává
Náklady na lodní dopravu od podzimu 2020 silně rostou, ale v prvních měsících letošního roku došlo k novému prudkému nárůstu cen napříč různými druhy přepravy (prostý náklad, kontejnery) na hlavních obchodních trasách. Problém přitom není pouze na hojně využívané trase Šanghaj-Rotterdam. Ceny na několika dalších obchodních trasách se oproti loňskému roku ztrojnásobily a podobný nárůst zaznamenaly i ceny pronájmu kontejnerových lodí.
V krátkodobém horizontu lze jen stěží očekávat změnu, a proto je pravděpodobné, že náklady dovozců ze zámoří budou ve druhé polovině letošního roku nadále prudce růst. Globální poptávka bude i nadále čelit omezenému nárůstu přepravní kapacity a negativním účinkům lokálních lockdownů. A když se nakonec objeví nová přepravní kapacita, kontejneroví dopravci mohou být i nadále aktivnější při jejím řízení, což udrží sazby za přepravu na vyšší úrovni než před pandemií.
Zde je 5 důvodů, proč se náklady za lodní přepravu v dohledné době nesníží:
1. Přetrvávající globální nerovnováha tlačí ceny dále nahoru
Problémy, které se hromadily od počátku pandemie, zahrnovaly nerovnováhu ve výrobě a poptávce po zboží, kdy se země v různou dobu uzavíraly a otevíraly, a také snižování kapacity přepravních společností na hlavních trasách a nedostatek prázdných kontejnerů.
S postupujícím oživením se výrazně zotavila celosvětová poptávka, zejména v odvětvích, která jsou nejvíce spojena s mezinárodním obchodem se zbožím. S dalším otevíráním ekonomik a obnovováním zásob v několika článcích dodavatelských řetězců se však zintenzivnila konkurence bojující o kapacitu námořní nákladní přepravy.
2. Existuje jen málo alternativ k námořní nákladní přepravě
Nedostatek alternativ k námořní nákladní přepravě znamená, že je v současné době těžké vyhnout se prudkému růstu nákladů na přepravu.
U výrobků s vyšší hodnotou by za normálních okolností přicházely v úvahu alternativní způsoby přepravy – například přeprava elektronických zařízení letecky nebo vlakem. Kapacita je však v současné době omezená a došlo také k nárůstu tarifů. Odesílatelé výrobků s nižší hodnotou, jako jsou spotřební výrobky, hračky, reklamní předměty nebo trička, zaznamenali nárůst nákladů na přepravu z přibližně 5 % nákladů na pořízení zboží na více než 20 %.
Snížení marží dodavatelů těchto výrobků může způsobit, že spotřebitelé mohou začít pociťovat dopady zvýšení nákladů na lodní přepravu prostřednictvím zvýšení spotřebitelských cen nebo změn v dostupnosti těchto výrobků.
3. Nevyvážené oživení jednotlivých ekonomik v průběhu roku 2021
Některé země již vyvážejí více zboží než před pandemií, zatímco v jiných zemích, včetně USA, vývoz nadále zaostává za celkovým oživením výroby. Obchod se zbožím se bude dále zvyšovat, zatímco budou pokračovat v oživení nejen hlavní obchodní země, ale i jejich obchodní partneři.
Vzhledem k tomu, že konkurenční boj o kapacitu námořní nákladní přepravy bude přetrvávat, nevyvážené oživení bude nadále prohlubovat některé problémy světového obchodu, včetně přemísťování prázdných kontejnerů. To vše v nejbližší době povede k většímu tlaku na sazby za přepravu.
4. Počet zrušených plaveb se již blíží minimu
V celosvětovém měřítku se kapacita na hlavních námořních trasách vrátila na úroveň před velkými výlukami v roce 2020, ačkoliv zrušené plavby (kvůli zavřeným přístavům) v prvním čtvrtletí nadále snižovaly kapacitu přepravy o 10 %.
V poslední době však už v této oblasti došlo ke zlepšení. Počet zrušených plaveb klesl na minimum, přepravní kapacita je využitá na maximum. Jenže i přesto nedostatečně pokrývá poptávku po přepravě.
5. Přetížení a uzavírky přístavů stále způsobují zpoždění
Přetížení přístavů je součástí problému. Výkonnost lodní dopravy v roce 2021 se navrací na hodnoty, kde v roce 2020 skončila. Problém však spočívá v nižším poměru plavidel dodržujících plán a rostoucí průměrná zpoždění plavidel. Existují určité náznaky, že se průměrná výkonnost začne zlepšovat, protože podíl plavidel, která dosáhla svých cílů včas, přestal v dubnu klesat a průměrná zpoždění se zlepšila. Celková výkonnost však zůstává nejnižší za posledních deset let.
Zároveň pandemie stále vede k uzavírkám, jako bylo náhlé uzavření čínského kontejnerového přístavu Yantian – součást čtvrtého největšího kontejnerového přístavu na světě Shenzhen – na začátku června. I když byl provoz obnoven, přetížení a pokračující potřeba opatření k zastavení šíření covid-19 znamenají, že zpoždění stále jsou na významné úrovni. Ačkoli Čína a další významné obchodní země dosahují pokroku v očkovacích programech, vytvoření imunity bude trvat dlouho, a proto bude v nadcházejících měsících i nadále hrozit přerušení odbavování nákladních lodí.
Rostoucí náklady na dopravu by mohly dočasně zvýšit inflaci
Do jaké míry ovlivní pozorovaný růst globálních nákladů na dopravu inflaci? Odpověď na tuto otázku spočívá ve dvou krocích. Zaprvé je třeba určit, do jaké míry se promítnou náklady na přepravu do růstu dovozních cen zboží, a zadruhé je nutné posoudit přenos růstu dovozních cen do růstu spotřebitelských cen.
Je možné předpokládat, že se cena za lodní přepravu po výrazném růstu po zbytek roku stabilizuje, ale bude i dále mírně růst. Nejistota kolem budoucích sazeb kontejnerové přepravy však zůstává vysoká, a proto jsou zvažovány dva alternativní scénáře. Scénář normalizace, v němž náklady na námořní dopravu od druhé poloviny roku 2021 již nerostou a posléze postupně klesají na cenovou úroveň mírně vyšší než před pandemií. A scénář opožděné normalizace, v němž bude následovat výrazný růst ceny přepravy i v dalších měsících roku 2021 a zkraje roku 2022 (než dojde ke korekci ceny).
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.