Když Česká národní banka jednorázově zvýšila základní dvoutýdenní repo sazbu o 1,25 procentního bodu, bylo zřejmé, že se bojí dramatické akcelerace inflace. Osobně jsem proto očekával, že za říjen bude meziroční inflace činit více jak 5 %. A skutečně jsme se nad tuto úroveň dostali, po zhruba 13 letech.
Vysoká inflace se po dlouhé době vrací
Velmi dlouhou dobu jsme si užívali období, kdy byla inflace kolem cílování ČNB – 2 %. A to i přesto, že úrokové sazby byly vskutku nízké. Jak někteří ekonomové už poslední dva roky avizovali, rychle rostoucí ceny musely prostě jednoho dne přijít. A to období je už nyní. Jakmile ČNB začala rychle zvyšovat úrokové sazby, bylo očividné, že jejich prognózy se markantně zhoršily.
Meziroční inflace činila za říjen 5,8 %, díky čemuž jsme se vrátili v čase do let 2008-2009. Tudíž je vcelku jisté, že základní úrokové sazby půjdou nakonec do úrovní z roku 2008. Nyní je základní úroková sazba na 2,75 %. Tehdy byla ještě o jeden procentní bod výš – 3,75 %. Bankovní rada má další zasedání 22. prosince a dovolil bych si tvrdit, že zde rozhodnou o zvýšení o 1 procentní bod. Čili na těch 3,75 %.
Záleží ovšem na jejich prognózách. Pokud se jejich inflační očekávání bude zhoršovat, základní úroková sazba půjde určitě nad 5 %. Už nyní je prakticky jisté, že těch 3,75 % nebude vrchol jako tomu bylo v roce 2008.
Co se týká aktuální prognózy ČNB, ta počítá s tím, že inflace bude v zimě dosahovat kolem 7 %. Pokud se nakonec ukáže, že ceny rostou ještě rychleji, už během prvního čtvrtletí půjdou sazby asi nad 5 %.
Hodně se mluví o tom, že reálná inflace je mnohem vyšší. Nicméně tato problematika je hodně komplikovaná. Záleží totiž na metodice, jejíž aktuální formu dost lidí neuznává. Je asi jisté, že reálná inflace bude vyšší, ale konkrétní číslo se nikdy nedozvíme – jsou to pouze spekulace. Skutečná míra inflace je prostě neměřitelná.
Závěrem
Rychle rostoucí inflace implikuje rychle rostoucí úrokové sazby. Mnoho centrálních bank, včetně Fedu a ECB se tomu zatím brání. Nicméně časem budou muset zasáhnout, protože jiný nástroj na zkrocení inflace nemají. Zatím ho nevyužívají, protože se bojí. Ale může se pak stát, že bude pozdě. O to více pak budou muset na poslední chvíli základní sazby zvyšovat. To ale může ekonomiky velmi rychle hodit do recese.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.