FinexAnalýzyReklamní gigant sází na novou strategii v AI. Co to znamená pro investory?
Reklamní gigant sází na novou strategii v AI. Co to znamená pro investory?
Meta Platforms představila novou divizi Meta Superintelligence Labs zaměřenou na AI. Co to znamená pro budoucnost firmy a jaká rizika i příležitosti to přináší?
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 71 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
Obecně skvělá poplatková struktura
Nevýhody
Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Zdanění českých dividend 35% sazbou
Meta Superintelligence Labs
Meta oficiálně představila MSL jako vyhrazenou jednotku pro vývoj pokročilé AI.
Již dříve bylo patrné, že Meta posiluje svou přítomnost v této oblasti – vyvíjí samostatnou aplikaci pro chatbota Meta AI a integruje AI technologie napříč svými platformami.
Důkazem vážnosti tohoto záměru je i investice ve výši 14 miliard USD do Scale AI a angažování jejího zakladatele Alexe Wanga do vedení AI iniciativy.
Pohled analytika XTB, Tomáše Cverny
Akcie Mety se po výplachu, který nastal po Dni osvobození v USA dostaly zpět o zelených čísel ve vyjádření růstu od začátku roku, a to hlavně díky masivnímu růstu o více než 46 % ze dna, kterého bylo dosaženo 21. dubna.
Akcie společnosti v letošním roce přidávají zhruba 18,5 % a překonávají tak index S&P 500. Důvodem je jednak povaha tohoto titulu, a to sice, že v době chamtivosti investorů roste zájem zejména o technologické tituly.
Další důvod je ryze fundamentální. Mark Zuckerberg se snaží vytvořit tým ve svém Superintelligence Labs, do kterého láká špičky AI výzkumu ze Sillicon Valley s nástupním bonusem 100 milionů dolarů.
Masivní nabírání nových zaměstnanců je snahou Mety zůstat na špičce AI vývoje. Mimo to společnost vynakládá vysoké kapitálové náklady, aby udržela krok s konkurencí.
Kapitálové náklady na letošní rok by měly činit 64 až 72 miliard dolarů. Meta by ale nedokázala financovat své AI aktivity bez stabilní složky cash flow, a to reklamního byznysu.
Význam AI pro budoucnost technologických firem
Umělá inteligence představuje příležitost i riziko. Může dramaticky zvýšit efektivitu, optimalizovat personalizaci obsahu, posílit nástroje pro inzerenty a zlepšit uživatelské zážitky.
Z hlediska trhu se očekává, že globální výdaje na AI dosáhnou do roku 2028 více než 600 miliard USD.
Meta má v tomto ohledu výhodu díky obrovskému množství dat ze své uživatelské základny.
Na druhou stranu jde o kapitálově náročnou oblast s nejistou návratností.
Podle analytiků společnosti Gartner bude až 30 % projektů generativní AI do roku 2025 ukončeno kvůli vysokým nákladům a nejasné obchodní hodnotě.
Meta již má zkušenosti s velkými technologickými sázkami, které nebyly úspěšné.
Divize Reality Labs, zaměřená na vývoj metaverza, generuje dlouhodobé miliardové provozní ztráty – např. v 1. čtvrtletí 2025 prodělala více než 4 miliardy USD.
Ačkoliv má společnost robustní příjmy z reklamy (za posledních 12 měsíců téměř 67 miliard USD čistého zisku), dlouhodobě ztrátové jednotky mohou zatížit její cash flow.
AI jako přirozený prvek růstu
Na rozdíl od metaverza však může být AI přirozeně začleněna do stávajícího ekosystému.
Meta AI je již nyní integrovaná do Messengeru, WhatsAppu a Instagramu, kde měsíčně osloví více než 1 miliardu uživatelů.
To představuje obrovský prostor pro monetizaci a zvýšení efektivity reklamy i služeb.
Z hlediska konkurenční výhody je Meta schopna trénovat AI na unikátním datovém souboru – chování miliard uživatelů po celém světě. To je aspekt, který si nemohou dovolit ani někteří technologičtí rivalové.
Investiční rizika a vyhlídky
Navzdory optimistickému výhledu není strategie Mety v oblasti AI zatím zcela konkrétní.
Neexistuje jasně definovaný obchodní model ani harmonogram návratnosti investice.
Společnost nadále investuje do výzkumu a vývoje v řádech miliard USD, což může být v krátkodobém horizontu zátěží pro ziskovost.
Klíčová rizika:
nejasná monetizace vývoje AI,
riziko přetížení cash flow při souběžném financování Reality Labs a MSL,
monetizace AI v reklamním systému a personalizaci obsahu,
diverzifikace příjmů mimo tradiční reklamu,
využití rozsáhlé uživatelské základny pro škálování AI služeb.
Potenciál růstu je značný. Pokud Meta dokáže najít udržitelný obchodní model, může AI významně posílit její dlouhodobou hodnotu.
Nicméně, bez jasné strategie a s historickým precedentem v podobě Reality Labs by investoři měli být obezřetní a sledovat vývoj iniciativy s kritickým odstupem.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.