Amerického výrobce letadel Boeing sužuje stále více problémů. A netýkají se jen letadel 737 MAX, která už od března nelétají, ale i dalších strojů.
Firma přijímá opatření, která mají zvýšit bezpečnost letadel a hlavně vylepšit pošramocenou pověst Boeingu. Velmi důležitý bude pro společnost nadcházející měsíc.
Boeing nezažívá dobrý rok a je to vidět i na vývoji akcií firmy. Od začátku března, kdy došlo k tragickému pádu stroje 737 MAX v Etiopii, poklesly akcie Boeingu o přibližně 17 %.
A i když to v srpnu vypadalo, že se dotkly pomyslného dna a znovu porostou, ke konci září opět přichází mírný pokles (viz následující graf).
Podle agentury Reuters nařídil Americký Federální úřad pro letectví (FAA) do týdne (do 9. 10. 2019) zkontrolovat 165 často používaných letadel Boeing 737 NG kvůli možným prasklinám. Později projdou kontrolou i méně často nasazované stroje, celkem jich je registrováno ve Spojených státech 1 911.
O problému informoval FAA sám Boeing, když se praskliny objevily na jednom stroji v Číně a následné kontroly je objevily i na dalších letadlech. Stroje 737 NG jsou nejpoužívanějším typem boeingů a předcházely letadlům 737 MAX.
Stroje 737 MAX byly letos v březnu na celém světě odstaveny poté, co při haváriích letadel v Etiopii (březen 2019) a Indonésii (říjen 2018) zahynulo 346 lidí. K pádům letadel přispěly chyby softwaru, o kterých navíc, jak se později ukázalo, Boeing delší dobu věděl. Návrat těchto strojů do vzduchu je zatím nejistý.
V srpnu se zase objevila kritika dalšího typu letadel – 787 Dreamliner. Jak citoval deník Post and Courier, aerolinky si v interním průzkumu stěžovaly Boeingu na časté vady těchto strojů, od chybějících dílů až po nedotažené matice. Analytici tyto problémy dali do souvislosti se snahou Boeingu ušetřit a zrychlit produkci.
Na snahu šetřit si vedení Boeingu interně stěžoval také jeden z jejich inženýrů Curtis Ewbank. Jeho tým měl v roce 2014 představit vedení firmy návrhy různých bezpečnostních opatření, která mohla předejít nedávným fatálním nehodám. Manažeři ale návrhy odmítli ve snaze mít za každou cenu nízké náklady. Stížnost se dostala až k FBI, která už od března spolu s ministerstvem dopravy vede trestní vyšetřování udělení certifikace Boeingu 737 MAX.
Informace o Ewbankově stížnosti se dostaly do médií a akcie Boeingu zareagovaly poklesem o 1,3 %.
Vedení společnosti minulý týden oznámilo několik změn, které mají zvýšit bezpečnost letadel a vylepšit pověst Boeingu. V rámci představenstva navíc vznikne nový bezpečnostní výbor, čímž vedení zareagovalo na častou kritiku, že mezi svými členy nemá někoho erudovaného z oblasti bezpečnosti.
V červnu Boeing založil fond, z kterého bude vyplácet pozůstalé po neštěstích v Etiopii a Indonésii. Za každou oběť Boeing vyplatí 144,5 tisíce dolarů (3,4 milionu korun). To vše nad rámec soudních žalob, v kterých mohou pozůstalí získat ještě vyšší odškodné.
Říjen bude pro Boeing zřejmě přelomový měsíc. Očekává se, že firma představí opravený software svých letadel. 23. října se chystá zveřejnění výsledků hospodaření za třetí čtvrtletí a na konci měsíce bude CEO společnosti Dennis Muilenburg poprvé vypovídat o problémech letadel v americkém Kongresu.
Podaří se Boeingu napravit reputaci, uklidnit investory a dostat své akcie zpět na růstovou křivku?
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.