V minulém týdnu zveřejnila Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) svou každoroční zprávu týkající se vyhlídek své komodity do budoucna.
Zpráva vyvolala na trzích menší pozdvižení – představuje totiž výrazný odklon od předchozích tvrzení. Organizace aktualizovala svůj pohled na “černé zlato” a nově počítá také s dlouhotrvajícími následky současné koronavirové krize.
OPEC je toho názoru, že globální poptávka po ropě sice v následujícím desetiletí poroste, ale počátkem roku 2030 se křivka začne zplošťovat.
Někdy po roce 2035 pak má začít dlouho prognózovaný a takřka nevyhnutelný pokles.
Organizace se tak začíná přiklánět k neustále sílícím názorům nejrůznějších odborníků, kteří v COVID-19 spatřují jakéhosi urychlovače nevyhnutelného ústupu této černé komodity ze síně slávy.
Poznámka
Stojíme na začátku období, kdy se z ropy, o níž se v minulosti vedly krvavé války, začíná pomalu stávat nechtěná komodita minulosti?
Pojďme se na ropu podívat trochu blíže.
Ropa v letech bezprostředně po krizi
V desetiletí bezprostředně po globální pandemii čeká ropu dle OPEC ještě další, avšak zpomalující, růst. S tím, jak se globální hospodářství pozvolna začne vzpamatovávat z důsledků krize, by se poptávka po ropě měla logicky zvýšit.
Je třeba pamatovat na to, že ropa neslouží pouze k výrobě paliva do automobilů – vyrábí se z ní nejrůznější plasty, barviva, hnojiva, dehet, asfalt a spousta dalšího.
V letošním roce činí spotřeba ropy 90,7 milionu barelů denně, zatímco v roce 2030 to má dle názoru OPEC být 107,2 milionu barelů za den.
Nutno podotknout, že letošní predikce je mnohem pesimističtější než ta z loňského roku.
Co vyvolá pokles poptávky po ropě?
Ve druhé polovině 30. let tohoto století má poptávka začít stagnovat, načež by měl nastoupit pomalý pokles a dlouho očekávaný odchod v zapomnění.
Jaké hlavní faktory za tím budou stát?
Elektrická auta
Jedním z hlavních faktorů je bezesporu elektrifikace dopravy, která již dnes postupuje rychlým tempem.
Ať už se jedná o plně elektrická vozidla nebo “pouze” hybridy, odklon od fosilních paliv je zde více než zřejmý.
Vědcům se daří přicházet s čím dál účinnějšími bateriemi a jsou rychle vyvíjeny i jiné alternativní pohony, např. vodíkový.
Klimatický aktivismus
Ruku v ruce s elektrifikací jde i klimatický aktivismus, který si pomalu ale jistě razí cestu do globálního diskurzu a způsobuje, že se lidé začínají dívat na svět okolo sebe “zeleněji“.
Ve společnosti sílí tlak na snížení výroby a spotřeby plastů, stejně jako tlak na omezení a zákaz spotřeby fosilních paliv, které je vnímáno jako hlavní příčina globálního oteplování.
Nízká spotřeba paliva
Navíc je třeba si přiznat, že léta žíznivých amerických “muscle cars” jsou již dávno za námi a motoristy dnes zajímá daleko více spotřeba.
Výrobci na tato volání slyší a snaží se přicházet s čím dál šetrnějšími pohonnými jednotkami, což logicky způsobuje pokles spotřeby paliva a tím i pokles poptávky po ropě.
Prognózovaná redukce leteckých spojů
Na závěr zde máme mírně spekulativní faktor.
Tyto pesimistické vyhlídky vychází z domněnek, že se lidé z hygienických důvodů budou bát cestovat, zatímco samotná letadla budou trpět pod tíhou regulací a sankcí za vysoké hladiny zplodin CO2.
Spousta odborníků je toho názoru, že se turistický průmysl z koronavirové rány již zcela nevzpamatuje a že zlatá léta létání jsou pryč.
Tip na krátkodobou investici
Přestože z hlediska faktorů zmíněných výše je jakákoliv skutečně dlouhodobá investice do ropného průmyslu poměrně krátkozraká, nemusí to nutně znamenat, že by se černé zlato nedalo v dnešní době kvalitně obchodovat.
V USA se na ropné vyhlídky dívají i v kontextu svých prezidentských voleb, které tuto zemi čekají již v nadcházejícím měsíci.
Nehledě na to, jestli to bude Joe Biden, nebo Donald Trump, vítězství kteréhokoliv z hlavních kandidátů bude pro ropný průmysl špatnou zprávou.
Trumpa totiž charakterizuje poměrně nezodpovědný přístup k těžbě, což vede k nadměrnému zásobení trhu, zatímco u Bidena jakožto potenciálního prezidenta z řad Demokratů je možné, že ropný průmysl sešněruje novými pravidly a regulacemi.
Z hlediska tamního trhu je však patrný rozkol mezi cenou ropnýchfutures a akciemi ropných společností – po březnových výprodejích zaznamenaly obě strany zcela odlišný vývoj.
Zatímco třeba cena ropy Brent mírně roste a pomalu klepe na dveře hranice 45 dolarů, akcie společností Chevron nebo Parsley tento růst dosud nedokázaly napodobit.
Dle prognózy OPEC by však dříve či později měly svou komoditu následovat.
U Chevronu by investory mohla zlákat zajímavá dividenda, zatímco Parsley má zase velký růstový potenciál.
Jedná se však o rozumnou investici? Rozhodnutí už necháme na vás.
Poznámka
Co si o ropě a ropném průmyslu myslíte vy? Láká vás vydělat na současném dění, nebo ropu považujete za “mrtvou” komoditu a dáváte od ní ruce pryč?
Podělte se s námi o vaše názory v komentářích pod článkem.
Ahoj! Jmenuji se Bogdan Heinz a finanční trhy mě nepřestávají fascinovat již od roku 2017. Mezi mé hlavní oblasti zájmu zde patří Forex a dlouhodobé investování do akcií. Aktuálně také pozvolna expanduji do světa opcí.
Na světě investic mě uchvátil zejména příslib finanční nezávislosti spolu s rozmanitostí a také velkou dávkou nepředvídatelnosti, kdy si úspěch musíte opravdu zasloužit. Troufám si tvrdit, že pokud dokážete správně pochopit tržní zákonitosti, úplnou finanční svobodu budete mít na dosah ruky.
Redaktorská činnost pro Finex mi umožňuje realizovat hned dva koníčky – kromě již zmíněného zájmu o trhy také mou odvěkou lásku ke psaní.
V rámci tvorby mám možnost růst, získávat nové znalosti a tyto znalosti pak předávat dál, což je nejdůležitější. Svou příslovečnou trochou do mlýna bych takto chtěl přispět k vybudování nejčtenějšího a nejkvalitnějšího finančního magazínu v našich končinách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.