Moderna (MRNA) a Pfizer (PFE) se v minulém roce nepochybně zapsaly do historie jako první společnosti, které dokázaly vyvinout vakcínu proti COVID-19. Tu obě uvedly na trh již v prosinci, načež se jim podařilo dosáhnout i rychlé registrace ve většině zemí.
S odbavováním objednávek začal jako první Pfizer, čehož jsme si mohli všimnout i v naší republice. Ani Moderna nezůstává pozadu a s dopravou své vakcíny do vybraných zemí chce začít již v následujících dnech.
Proto se dnes podíváme na to, která ze společností nejvíce vydělá na výrobě vakcíny a jak se to odrazí na cenách jejich akcií.
Akcie Moderny v minulém roce vzrostly o více než 600 %
Jak už bylo řečeno obou společnostem se v rekordním čase podařilo vpustit na trh silně očekávanou vakcínu proti COVID-19. Prozatím jedinou z nich, která na svém úspěchu získala, byla překvapivě Moderna. Její akcie totiž během minulého roku vzrostly o více než 600 %, načež u Pfizeru nebyl růst nějak významný.
Moderna těží především z faktu, že vakcína bude úplně prvním produktem, z kterého bude schopna generovat zisky, což zohlednili i samotní investoři. V případě Pfizeru nepřináší jím vytvořená vakcína žádnou velkou změnu, jelikož společnost již několik let generuje zisky z široké škály svých produktů.
Použití vakcíny od farmaceutické společnosti Pfizer a jejího obchodního partnera BioNtech bylo schváleno nejprve ve Velké Británii, poté v USA a úplně nakonec i v EU. V posledních týdnech již obdržela objednávky ve výši 550 milionů dávek.
Společnost doposud nezveřejnila přesnou cenu za svůj výrobek. K tomu to účelu můžeme využít cenu, kterou celkem zaplatilo USA za svoji objednávku. Celkem se jedná o 1,95 miliard dolarů za 100 milionů dávek, tedy konkrétně 19,50 dolarů za jednu. Pokud toto číslo vynásobíme všemi dosavadními objednávkami má Pfizer na kontě více než 10 miliard dolarů. O ty se ovšem bude muset podělit s již zmíněnou společností BioNtech.
Naopak vakcína Moderny byla nouzově schválena FDA v USA teprve koncem prosince. I tak obdržela objednávky o celkovém objemu 470 milionů dávek z již zmíněného USA, EU, Kanady či Švýcarska. Tento počet ale nezahrnuje objednávky z dalších zemí jako je například Katar či Singapur, které prozatím neoznámily kolik dávek vakcíny budou potřebovat.
K výpočtu ceny za jedenu dávku je opět možné využít cenu, kterou za svoji objednávku zaplatilo USA. Ta se vyšplhala na 1,5 miliardy dolarů za 100 milionů dávek, z čehož vyplývá, že jedna dávka stojí 15 dolarů. Moderna se může tedy těšit z částky vyšší než 7 miliard dolarů.
Důležité je podotknout, že si Moderna stanovila i pomyslné množstevní slevy. Pokud si země objednají nižší počet dávek může se cena za jednu pohybovat mezi 32 až 37 dolary.
Je jasné, že obě společnosti těchto zisků nedosáhnou jen tak ze dne na den. Moderna teprve v prvním čtvrtletí tohoto roku dodá 125 milionů dávek, což jí přinese 2 miliardy dolarů.
Na druhou stranu Pfizer již koncem minulého roku začal s postupnými dodávkami 50 milionů dávek, přičemž v roce 2021 jich chce dodat celkem 1,3 miliardy. V takovém případě získá přibližně 975 milionů dolarů.
Problémy s logistikou a skladováním
Největší rozdíl mezi Modernou a Pfizerem představuje samotná logistika a skladování vakcín, které se u Pfizeru ukázaly jako problematické.
Vakcínu od Pfizeru je nutné skladovat při extrémně nízkých teplotách, konkrétně -70 °C. Při převozu musí být navíc převážena ve speciálních boxech naplněných suchým ledem, které pojmou celkem 5 000 dávek.
K jejímu skladování jsou pak potřeba i speciální mrazící boxy, jejichž cena se pohybuje mezi 5 000 až 15 000 dolarů, což značně navyšuje celkovou pořizovací cenu. Naopak vakcína od Moderny může být přepravována za teplot, kterých dosahují běžné chladničky a uchovávána i v pokojové teplotě po dobu 12 hodin.
Rozdíly najdeme navíc i mezi minimálním množstvím objednávky, které je u Moderny stanoveno na 100 dávek a u Pfizeru na 975 dávek.
Nakonec může Pfizer přijít o většinu zákazníků z řad menších zdravotnických zařízení, která si nemohou dovolit koupi nových mrazících boxů či nepotřebují takové množství vakcíny.
Čí akcie porostou nejvíce?
Celý svět potřebuje v co nejkratším čase dodat obrovské množství očkovacích dávek vakcíny proti COVID-19. To může prozatím hrát do karet především Pfizeru, který má mnohem větší kapacity než Moderna. Je velmi pravděpodobné, že většina zemí bude před vyššími náklady a problémyse skladováním zprvu přivírat oči.
Vše by se mohlo obrátit poté, co se Moderně podaří navýšit svoji výrobníkapacitu. V takovém případě by se mohla stát lídrem v boji proti pandemii koronaviru. Zároveň by se mohla zvýšit i cena akcií Moderna podobně, jako tomu bylo v minulém roce.
Nejdůležitější je pro ni přesvědčit investory, že dokáže dostát svého slova a dodat všechny objednávky vakcíny v čas. Naopak na akciích Pfizeru by se měla distribuce jeho vakcíny projevit minimálně nebo alespoň v nižší míře než u jeho konkurenta.
A jaký je váš názor na obě společnosti, která z nich podle vás vydělá více?
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.