Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Krach ambiciózní elektromobilky, které se nepodařilo napodobit Teslu!

Fisker vyčerpal hotovost po neúspěšném pokusu změnit svůj obchodní model a najít finančního zachránce. Vyhlásil bankrot.

Krach ambiciózní elektromobilky, které se nepodařilo napodobit Teslu!
Zdroj: Depositphotos.com

Fisker, velmi propagovaný start-up, který se snažil napodobit úspěch Tesly, vyhlásil bankrot, přibližně rok po uvedení svého prvního modelu elektromobilu.

Nižší poptávka, neschopnost managementu, nesmyslný provozní model a produkt, který zákazníky zklamal, zkrátka dohromady nějak nefungovaly.

Své finanční problémy už firma nevyřeší

Koncem února Fisker vydal varování, že mu hrozí vyčerpání finančních prostředků. Vedoucí pracovníci se snažili, ale nakonec nedokázali získat více peněz od investorů. Jednání s velkou automobilovou společností o partnerství také skončila neúspěchem

Následující měsíc Fisker uvedl, že na šest týdnů zastavuje výrobu modelu Ocean .

Newyorská burza poté informovala firmu, že její akcie budou vyřazeny z obchodování, kvůli abnormálně nízkým cenovým úrovním.

Vývoj ceny akcií Fiskeru za poslední rok

Vyřazení z obchodování způsobilo, že Fisker nesplnil podmínky dohody o konvertibilním dluhu, což ho zavázalo splatit přibližně 180 milionů dolarů – více než měla společnost v bance.

Mizerné auto, na které se dlouho čeká, neoslovilo

Sedm let stará kalifornská společnost se snažila o levnější a rychlejší vstup do automobilového průmyslu tím, že outsourcovala výrobu, ale potýkala se s komplikacemi spojenými s řízením veřejně obchodované společnosti.

Minulý rok v létě začala dodávat svůj první elektrický model, Ocean SUV, právě když se dříve žhavý trh s bateriovými vozidly začal ochlazovat a objevovaly se náznaky, že poptávka spotřebitelů po elektromobilech je menší, než se očekávalo.

Ocean byl navíc recenzenty i zákazníky kritizován pro chyby v softwaru, kvalitativní nedostatky a dlouhé dodací lhůty. Fisker vyráběl vozidla v Evropě a přepravoval je do USA k prodeji, což trvalo přes měsíc a způsobovalo zpoždění dodávek.

Firma ukončila rok 2023 s produkcí přes 10 000 vozů Ocean, ale dokázala je dodat jen přibližně 4 900 zákazníkům. Ve snaze dostat elektromobily k zákazníkům rychleji se Fisker rozhodl přejít na tradiční dealerský model. Ani to ho už nezachránilo.

Vedení bez schopnosti hospodařit

Současné problémy společnosti zdůrazňují překážky, kterým čelí mladí výrobci aut, kteří se snažili napodobit úspěch Tesly.

Mnozí z nich získali miliardy dolarů od investorů při okázalých veřejných debutech, ale vyčerpali své hotovostní rezervy, protože hodně investovali do vývoje nových modelů a budování továren a prodejních center, přičemž na každém prodeji vozidla prodělávali.

Fisker, který získal více než miliardu dolarů od investorů na zahájení svých operací, spálil téměř všechny své hotovostní rezervy a nesplnil dluhovou dohodu s klíčovým investorem.

Je to již podruhé, kdy automobilový projekt návrháře aut Henrika Fiskera zkrachoval.

Finanční ředitelka Geeta Gupta-Fisker uvedla, že finanční tým společnosti měl problémy držet krok s rostoucí složitostí financí, když šla vozidla do výroby.

Fisker je další z řady dříve velmi nadějných start-upů v oblasti elektromobilů, které se snažily narušit tradiční automobilový průmysl, ale došly jim síly.

Výrobce pick-upů Lordstown Motors a výrobce autobusů Arrival také podali žádost o ochranu před bankrotem. Další společnosti snižují náklady nebo odkládají investice, aby uchránily své zbývající peníze.

Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.

Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.

Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.

Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.