Po krizi zdravotní se nyní musí český občan vypořádávat s novým druhem krize, tentokrát energetické. Rostoucí účty za energie a stále přicházející negativní predikce ohledně neutuchajícího zdražování, mohou v mnoha lidech kromě zlosti, vyvolávat i otázky, které se točí okolo legitimity současných cen. V tomto článku si rozebereme několik faktorů, které k růstu cen energií v České republice přispívají a popíšeme si proces, kterým se maximalizují zisky v segmentu energií.
První otázkou, kterou je potřeba v souvislosti s růstem cen energií zodpovědět, je role drahého zemního plynu. Celou energetickou bublinu odstartovaly snížené dodávky ruského plynu do Evropy, což vymrštilo jeho cenu do nebývalých výšin. Především menší společnosti, které plyn přeprodávaly tento skokový nárůst pořizovacích cen neustály. Toto je příklad i společnosti Bohemia Energy, která už nemohla tak drahý plyn ze sdíleného evropského trhu odebírat, a proto vyhlásila bankrot.
Menší riziko skokových nárůstů cen energií podstupují ti odběratelé, kteří odebírají plyn a elektřinu od společnosti, která je přímým výrobcem.
Růst cen plynu odstartoval růst cen elektřiny, protože tato komodita je hlavní surovinou při výrobě elektrické energie. Růst ceny plynu na evropském trhu je způsoben také vysokou cenou emisních povolenek, která od roku 2020 vzrostla téměř o 573 %. Všechny tyto vlivy jsou ovšem pouhou špičkou ledovce a pouze dokreslují současný stav věcí. Hlavní důvod, proč jsou ceny energií v ČR tak vysoko, je sdílený evropský trh! Jak tento trh funguje si popíšeme na praktickém příkladu společnosti ČEZ.
ČEZ – České energetické závody
Jak jsme si v odstavcích výše nastínili, nejmenší riziko skokového nárůstu cen energií podstupují ti odběratelé, kteří jsou klienti takové společnosti, která si sama elektřinu vyrábí. A právě takovou společností je ČEZ, který vyrábí energii štěpením jader atomů ve svých elektrárnách Temelín a Dukovany. Myslíte, že tím je problém pro českého spotřebitele vyřešen? Jistě, že ne. Právě tam začíná.
Díky tomu, že je Česká republika součástí Evropské unie, musí na sdílený evropský trh dodávat například onu elektřinu vyrobenou u nás. Cena této elektřiny je stanovována na burze v Lipsku, kde jí společnost ČEZ musí prodat a následně jí koupí dceřiná společnost ČEZ Prodej, která ji teprve může distribuovat zákazníkům v ČR. Že to nedává žádný smysl? To nevadí. Hlavní je přeci zisk.
Vyrobenou elektrickou energii ČEZ prodá na energetické burze v Lipsku, kde jí koupí dceřiná společnost ČEZ Prodej, která elektřinu prodává zpět do ČR za vyšší cenu.
Analýza ČEZ
Nyní je jistě všem jasné, že hlavním zdrojem příjmů společnosti ČEZ je prodej elektrické energie na sdíleném evropském trhu. Ten společnosti vydělal v prvním kvartále letošního roku o 19 miliard korun více než za stejné období loňského roku, což je nárůst o více než 200 %. Naopak ve ztrátě 200 milionů korun je společnost ČEZ Prodej, která českou elektřinu kupuje od své mateřské společnosti a prodává jí českým domácnostem a firmám.
Díky rekordním prodejům akcie ČEZ letos vzrostly již o 40 %, a dokonce krátkodobě překročily historickou cenu 1000 Kč za akcii. Společnost vykázala meziroční nárůst tržeb téměř 14 %. Růst je očekáván i v dalších letech. Pro rok 2022 jsou predikovány tržby 11,2 miliardy USD a pro rok 2023 dokonce 12,3 miliardy USD. Současný klesající trend akcií ČEZ může být hravě překonán silným fundamentem, který stále naznačuje růst cen elektrické energie.
Výše popsaný příběh maximalizování zisků na úkor spotřebitelů ovšem plynem a elektřinou nekončí. Stejný způsob využívá i maďarská společnost MOL, která se nepřipojila k embargu EU na odběr ruské ropy, a tak může dále levnou ruskou ropu odebírat. Díkypřeprodeji na sdíleném evropském trhu následně maximalizuje její cenu, za kterou ji prodává spotřebitelům v EU, Českou republiku nevyjímaje.
Závěr
Tímto způsobem se již několik let provádí byznys s energiemi v Evropě, kdy dochází ke zvyšování jejich cen na Evropské energetické burze (EEX) v německém Lipsku, kterou provozuje akciová společnost Deutsche Börse. Vzhledem k tomu, že tento byznys je vysoce ziskový (ČEZ z něj má letos tržby vyšší o 19 miliard Kč) nelze od lídrů jednotlivých států a EU očekávat, že se ho jen tak vzdají ve prospěch spotřebitelů, kteří si nyní na úkor jejich zisků musí za energie připlatit.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.