FinexAnalýzyInvestoři v šoku: Proč tato akcie ztrácí, když její trh výrazně roste?
Investoři v šoku: Proč tato akcie ztrácí, když její trh výrazně roste?
Rivian čelí novým výzvám. Guggenheim Partners snížil hodnocení akcií kvůli slabším výsledkům, nejistotě ohledně dotací a rostoucí konkurenci na trhu elektromobilů. Co čeká Rivian dál?
Akciím automobilky Rivian Automotive, Inc. (NASDAQ: RIVN), která se snaží stát jedním z hlavních hráčů v oblasti elektromobilů, se letos příliš nedaří.
Od počátku roku mírně klesly a slabší výhledy se odrazily i v názorech analytiků.
Hodnocení bylo přehodnoceno zejména z následujících důvodů:
Slabší výsledky za druhé čtvrtletí 2025: Zveřejněné dodávky modelu R1 byly podle Guggenheimu zklamáním a vyvolaly obavy o poptávku. To se může promítnout i do budoucí výkonnosti připravovaných modelů R2 a R3.
Očekávaný konec vládních pobídek na elektromobily: Americké daňové úlevy a dotace, které pomáhaly podporovat prodeje, mají v blízké době vypršet. Tato změna může zásadně ovlivnit schopnost Rivianu udržet prodejní objemy i atraktivní průměrné prodejní ceny (ASP).
Revidovaný výrobní výhled: Guggenheim snížil svůj odhad produkce pro rok 2028 z původních 185 000 vozů na 150 000. Důvodem je nejistota ohledně schopnosti Rivianu obstát v rostoucí konkurenci, která tlačí ceny dolů a zvyšuje nároky na efektivitu.
Možná ztráta emisních kreditů a fiskálních výhod: Změny v politickém rámci USA by mohly vést ke snížení příjmů z emisních kreditů, což by negativně ovlivnilo zisky a volné peněžní toky společnosti.
Guggenheim proto upravil svou analýzu diskontovaných peněžních toků (DCF) a snížil cílovou cenu akcie přibližně o 2 USD na 13 USD za akcii.
Pohled analytika XTB, Tomáše Cverny
Současné tržní prostředí automobilce Rivian moc nevyhovuje. Tlak na sektor EV, který přichází ze strany Trumpovy administrativy je problémem nejen pro Rivian, ale například i pro Teslu.
Rivian nicméně pracuje na zlepšení provozní efektivity díky snižování nákladů.
Pozornost investorů se nyní upíná na modely R2 a R3, které by měly být uvedeny na trh na konci roku 2026 nebo na začátku 2027.
Společnost nyní prodává kvartálně zhruba 8 000 až 13 000 vozů a uvedení nových aut na trh by mohlo být světlým okamžikem budoucnosti Rivianu. Zdá se však, že uvedení nových aut na trh investoři vnímají s dávkou skepse.
Akcie společnosti se od začátku roku mírně propadají a za poslední rok odepsaly cca 30 %. Společnost se nyní prodává za zhruba 2x EV/Revenues, což odpovídá 2letému průměru.
Výhled a rizika
Guggenheim sice vnímá pozitivně některé snahy společnosti, zejména snižování nákladů u připravovaného modelu R2. Nicméně není jisté, jak rychle se firma dokáže přizpůsobit novým tržním podmínkám.
Rivian se proto ocitá v klíčové fázi své existence.
Rivian se dosud profiloval jako inovativní hráč zaměřený na prémiový segment elektromobilů, ale aktuální tržní podmínky ho nutí ke změně přístupu.
Bez podpory ze strany vlády a při rostoucím cenovém tlaku od konkurence, jako jsou Tesla, Ford nebo čínští výrobci, bude muset Rivian přehodnotit své cenové i výrobní strategie.
Další měsíce budou rozhodující pro to, zda se firmě podaří udržet dynamiku růstu a splnit investorská očekávání.
Investoři by každopádně měli vzít na vědomí fakt, že rizika se v sázce na akcie Rivianu výrazně zvýšila.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.