Eurostat neboli Statistický úřad Evropské unie ve své zprávě zveřejnil aktuální inflaci a HDP v EU a eurozóně. Pojďme se podívat na aktuální data a statistiky.
V eurozóně opět další rekordní inflace 8,9 %
Oproti loňskému sedmému měsíci byly spotřebitelské ceny o 8,9 % vyšší. V červnu dosáhla meziroční inflace v eurozóně 8,6 %. Jak můžete vidět v grafickém vyjádření níže, za vysokou inflací stojí zejména prudký růst cen energií, za které se platilo o 39,7 % více než loni. Oproti červnu byl sice meziroční růst cen energií poněkud nižší, tehdy byl 42%, ale naopak zrychlil růst cen potravin, a to na 9,8 % z 8,9 %.
Červencový nárůst inflace v zemích platících eurem byl překvapením pro analytiky, kteří předpokládali, že tempo růstu cen zůstane na červnové úrovni. Evropská centrální banka již avizovala další zvyšování úrokových sazeb. Nejvyšší inflaci v rámci eurozóny v červenci podle Eurostatu vykázalo Estonsko, kde se ceny meziročně zvýšily o 22,7 %. Nejpomaleji ceny rostly na Maltě, kde inflace činila 6,5 %.
V Česku zatím není výše červencové inflace známá. V červnu vystoupila na 17,2 % z květnových 16 %. V posledních třech měsících se drží na nejvyšší úrovni od prosince 1993.
Růst HDP EU a eurozóny o 4 %
Meziroční růst HDP celé Evropské unie byl ve druhém čtvrtletí výraznější než české ekonomiky, dosáhl 4 %. Shodný byl také ekonomický růst eurozóny. V prvním kvartále byl meziroční růst ještě větší, v celé EU činil 5,5 % a v eurozóně 5,4 %.
Dá se říci, že celounijní ekonomika má za sebou podobný vývoj jako ta česká. V roce 2020 slábla oproti předchozímu roku a meziročně začala růst v loňském druhém čtvrtletí.
Nejvíce rostlo Portugalsko, nejméně se dařilo Německu
Data ukazují, že na jaře meziročně vzrostla nejvýrazněji portugalská ekonomika, a to o 6,9 %. Portugalsko je ale zároveň jednou ze dvou zemí spolu s Lotyšskem, kterým ekonomika oslabila ve srovnání s letošním prvním čtvrtletím o 0,2 %.
Nejméně meziročně rostlo Německo, kde HDP stouplo oproti loňskému druhému kvartálu o 1,5 %. Oproti předchozímu čtvrtletí byl výsledek německé ekonomiky totožný. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím nejvíce posílilo Švédsko.
Závěr
Ekonomové se shodují, že v dlouhodobém období bude postupně docházet k ekonomickému útlumu a paradoxně díky tomuto útlumu se podaří také utlumit rekordní inflace ve všech zemí EU a eurozóny.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.