Pokud jste fanouškem legendárního investora Warrena Buffetta, určitě sledujete výkonnost akcií Berkshire Hathaway. Stejně tak víte, že nákupem těchto akcií nekupujete podíl v obyčejné společnosti, ale ihned získáte nárok na podíl ze zisku v diverzifikovaném nadnárodním konglomerátu.
Už jste si také možná všimnuli, že akcie Berkshire Hathaway stále svou výkonností zaostávají za růstem amerického akciového trhu jako celku.
Přemýšlíte, zda byste neměli této příležitosti využít k investici? Kromě seznámení s fundamenty vám pomůžeme zjistit, co můžeme od akcií Berkshire Hathaway očekávat v následujících 12 měsících.
1. Opětovný růst provozních zisků a cash-flow
Je to často přehlížená vlastnost Berkshire Hathaway, ale nejde o běžnou akciovou společnost. Přibližně polovina z celkového ocenění společnosti 500 miliard dolarů odráží hodnotu soukromě držených společností, jako jsou See’s Candies, Dairy Queen, Helzberg Diamonds, GEICO, Pampered Chef a Benjamin Moore. U nás možná trochu neznámé značky, v USA se však jedná o zavedené brandy s širokou základnou věrných zákazníků.
Soukromě vlastněné podniky nejsou charakteristické tím, že se neustále mění jejich tržní hodnota (na rozdíl od těch akciových). Jsou to společnosti s rostoucími tržbami, které se nakonec promění v čistý zisk a volný peněžní tok.
Kombinace akciových a soukromých společností v portfoliu Berkshire Hathaway může ztěžovat drobnému investorovi ohodnocení akcií společnosti.
Podstatné je, že stejně jako pro většinu ostatních společností, byl i pro Berkshire Hathaway letošní rok tvrdou zkouškou. Provozní zisk ve třetím čtvrtletí letošního roku společnosti klesl meziročně o 32 %. V prvním čtvrtletí letošního roku si vedla ještě hůře.
Samotné akcie pak nereagovaly výrazným poklesem, neboť tyto ztráty byly kompenzovány výrazným růstem hodnoty některých podílů (akcií), které Berkshire Hathaway drží. Přesto nemůže žádný objem nerealizovaného růstu zisků akcií plně kompenzovat rekordní čistou ztrátu 50 miliard dolarů, kterou si společnost zaúčtovala během prvního čtvrtletí letošního roku, kdy pandemie poprvé udeřila.
Buffettovi však na těchto divokých výkyvech vykázaných během jednotlivých čtvrtletí záleží jen málo, protože volatilita na trhu je často zbytečně vysoká. Neodráží skutečnost (jak dobře nebo špatně) se portfoliu Berkshire Hathaway daří.
Vy byste měli především vědět, že hotovost, kterou generují soukromě vlastněné společnosti nakonec financuje kroky typu nových akvizic nebo zpětných odkupů akcií Berkshire. Dobrou zprávou je, že existuje mnoho důvodů se domnívat, že provozní výnosy a peněžní toky budou v příštím roce vypadat spíše jako v “normálnějším” roce 2019 než v tom loňském.
2. Snižování podílu v Apple
Značnou část letošních neprovozních (a nerealizovaných) zisků zaznamenaných společností Berkshire lze připsat překvapivě velkému podílu v Apple.
Není žádným tajemstvím, že Věštec z Omahy nikdy nebyl velkým fanouškem technologických akcií, což vysvětluje tím, že jim nerozumí dost dobře na to, aby je mohl ohodnotit. Přesto (pravděpodobně s přispěním názorů nejužšího vedení Berkshire Hathaway) začala společnost již v roce 2016 budovat podíl v technologickém gigantu.
Od té doby se podíl akcií Apple nafoukl do největší pozice v portfoliu nadnárodního konglomerátu (viz graf níže). Od roku 2016 došlo ke zhodnocení o více jak 500 %.
S téměř 1 miliardou akcií v hodnotě více než 100 miliard dolarů představuje Apple téměř polovinu z celkové hodnoty všech akciových investic v držení Berkshire Hathaway. Možná už jich je však víc než dost. Berkshire se v průběhu třetího čtvrtletí roku 2020 zbavilo přibližně 36 milionů akcií výrobce iPhone o hodnotě zhruba 4 miliardy dolarů.
Hodnota akcií Apple se letos téměř zdvojnásobila a neplatí, že by Buffett prodával jeho akcie poprvé až kvůli tomuto růstu.
Věštec z Omahy a jeho tým v poslední době jen zřídka provedou jednorázový nákup nebo prodej. Naopak, většinou jsme mohli vidět u jednotlivých pozic hned několik částečných prodejů a nejinak tomu bylo i u výrobce iPhonů. Další prodej akcií v hodnotě 4 miliardy dolarů tak může naznačovat, že Berkshire pouze vyčkává, než přijde s dalším výrazným výprodejem akcií.
3. Růst podílu ve farmaceutických společnostech
Stejně jako se zdá, že Berkshire Hathaway je na odchodu z Apple, tak se naopak zjevně snaží rozšířit své podíly ve farmaceutických akciích. V průběhu 3. čtvrtletí roku 2020 společnost otevřela zcela nové pozice v Bristol-Myers Squibb, Merck a Pfizer.
Žádná z těchto pozic nebyla podle standardů Berkshire nijak zvlášť velká. Ani jedna investice nepřesahuje výši 2 miliardy dolarů a zakoupený podíl ve Pfizeru má hodnotu “pouze” 100 milionů dolarů, navzdory úspěšné (a nyní už i schválené) vakcíně proti covid-19.
Není tak úplně jasné, co přesně mohou Buffett nebo jeho manažeři vidět v odvětví, kterému se od druhého čtvrtletí vyhýbali.
Stejně jako v případě skromného opakovaného prodeje akcií Apple je však tento nový zájem o farmaceutické společnosti pravděpodobně předehrou k mnohem větším akcím, které se chystají v následujícím roce.
Slovo závěrem
Podíváte-li se blíže na fundamenty Berkshire Hathaway, uvidíte, že jsou její akcie stále obchodované se značnou slevou oproti širokému trhu. Proto je velmi pravděpodobné, že mají dostatek prostoru pro budoucí růst.
Pokud by se nyní pouze zvýšilo ocenění na 20násobek zisku, znamenalo by to růst ceny akcií o 25 %.
Současná cena, která se rovná také 1,26násobku účetní hodnoty Berkshire, je také historickou normou. To je v souladu s předpokladem, že by akcie mohly mít i dále rostoucí potenciál.
Na jaře vypadaly akcie ještě atraktivněji, když se obchodovaly hluboko pod 200 dolary, ale pravděpodobně ještě nejsou plně oceněny. Vzhledem ke kvalitě společnosti a předpokládanému růstu zisku a cash-flow, ke kterému pravděpodobně dojde v roce 2021, by Berkshire mohlo být při současných cenách stále solidním nákupem.
Pokud naopak nesouhlasíte se snižováním pozice v Apple či nákupem akcií farmaceutických firem, možná vás přesvědčí, že Buffett vydal velké prostředky na zpětné odkupy akcií během třetího čtvrtletí roku 2020. Tento krok více než zdůrazňuje, že akcie Berkshire skutečně nabízí solidní hodnotu při současných cenách.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.