Dnešní téma navazuje na mnoho článků a mnoho důsledků, které přináší konflikt na Ukrajině. Dnes se podíváme na celosvětovou situaci v lodní dopravě. Americká agentura Bloomberg zveřejnila na svém zpravodajském portálu informace o celosvětové krizi lodní dopravy, která způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích. Pojďme si shrnout aktuální data i nejzajímavější informace.
V lodní dopravě chybí námořníci
Konflikt na Ukrajině přináší mnoho negativních důsledků a jedním z nich je také současná krize lodní dopravy.
Až 15 % z celkové pracovní síly tvoří námořníci z Ruska a Ukrajiny.
Právě pracovníci z Ruska a Ukrajiny jsou totiž pro fungování globální lodní dopravy nezbytní. Situaci navíc komplikuje i ukrajinská všeobecná mobilizace, která se dotkla všech mužů mladších šedesáti let.
Generální ředitel loďařské společnosti Columbia Shipmanagement Mark O’Neil uvedl pro agenturu Bloomberg, že důsledky koronavirové pandemie a rusko-ukrajinského válečného konfliktu jsou pro lodní dopravu katastrofou. V dodavatelských řetězcích nyní panují obrovské zmatky.
Podle Kielského institutu pro světovou ekonomiku čelí v současné chvíli téměř všechny ekonomiky světa poklesu mezinárodního obchodu, a to právě kvůli rusko-ukrajinské válce. Dopad na lodní dopravu, jedno z nejstarších odvětví světového hospodářství, byl po zahájení ruské invaze téměř okamžitý.
Minimálně 5 obchodních plavidel bylo krátce po zahájení války poškozeno u ukrajinského pobřeží. Jeden námořník na následky výbuchů dokonce zemřel. Nákladní loď Helt plující pod panamskou vlajkou se minulý týden u ukrajinského přístavu Odesa potopila. Došlo k uzavření mnohých přístavů a lodě se do Černého moře ze strachu často ani nevydávají.
Odhaduje se, že v Ukrajinských vodách nevyplulo až 140 lodí s více než tisíci námořníky.
Problémy v letecké dopravě také komplikují situaci v lodní dopravě
Kvůli omezení leteckého provozu v Rusku se mnozí námořníci nemohou často vrátit domů a jiní pak zpět do námořního provozu. Dochází také k odlivu ukrajinské pracovní síly, protože mnoho příslušníků ukrajinské národnosti chce nyní kvůli válce lodě opustit. Případná náhrada třeba z Ruska není v současné chvíli právě kvůli dopravním omezením příliš reálná.
Pracovníci lodní dopravy z Ruska a Ukrajiny jsou z valné většiny právě specialisty ve svém oboru.
Denis Bandura vedoucí pracovník jedné z přepravních společností pro agenturu Bloomberg doplňuje, že jeho přepravní společnost vozí velmi těžké náklady. Je otázka, kdo tyto osoby nahradí. Fungování jeho společnosti stojí do velké míry právě na ukrajinských i ruských posádkách.
Rostoucí napětí na palubách plavidel
Mark O’Neil závěrem uvádí, že konfliktů na palubách lodí s ruskou a ukrajinskou posádkou přibývá. Dochází i k růstu napětí na palubách plavidel, kde pracují i námořníci z jiných zemí.
Proces výplaty peněz námořníkům velice znesnadnily sankce proti Rusku ze strany ostatních států. Většina ukrajinských bank zavedla limity na každodenní výběry peněz. Námořníci dostávají výplatu v hotovosti a nemohou posílat vydělané peníze svým rodinám.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.