Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Celosvětová krize lodní dopravy způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích

Celosvětová krize lodní dopravy způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích
Zdroj: depositphotos.com

Dnešní téma navazuje na mnoho článků a mnoho důsledků, které přináší konflikt na Ukrajině. Dnes se podíváme na celosvětovou situaci v lodní dopravě. Americká agentura Bloomberg zveřejnila na svém zpravodajském portálu informace o celosvětové krizi lodní dopravy, která způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích. Pojďme si shrnout aktuální data i nejzajímavější informace.

V lodní dopravě chybí námořníci

Konflikt na Ukrajině přináší mnoho negativních důsledků a jedním z nich je také současná krize lodní dopravy. 

Poznámka

Až 15 % z celkové pracovní síly tvoří námořníci z Ruska a Ukrajiny.

Právě pracovníci z Ruska a Ukrajiny jsou totiž pro fungování globální lodní dopravy nezbytní. Situaci navíc komplikuje i ukrajinská všeobecná mobilizace, která se dotkla všech mužů mladších šedesáti let.

Generální ředitel loďařské společnosti Columbia Shipmanagement Mark O’Neil uvedl pro agenturu Bloomberg, že důsledky koronavirové pandemie a rusko-ukrajinského válečného konfliktu jsou pro lodní dopravu katastrofou. V dodavatelských řetězcích nyní panují obrovské zmatky.

Podle Kielského institutu pro světovou ekonomiku čelí v současné chvíli téměř všechny ekonomiky světa poklesu mezinárodního obchodu, a to právě kvůli rusko-ukrajinské válce. Dopad na lodní dopravu, jedno z nejstarších odvětví světového hospodářství, byl po zahájení ruské invaze téměř okamžitý.

Minimálně 5 obchodních plavidel bylo krátce po zahájení války poškozeno u ukrajinského pobřeží. Jeden námořník na následky výbuchů dokonce zemřel. Nákladní loď Helt plující pod panamskou vlajkou se minulý týden u ukrajinského přístavu Odesa potopila. Došlo k uzavření mnohých přístavů a lodě se do Černého moře ze strachu často ani nevydávají.

Odhaduje se, že v Ukrajinských vodách nevyplulo až 140 lodí s více než tisíci námořníky.

Problémy v letecké dopravě také komplikují situaci v lodní dopravě

Kvůli omezení leteckého provozu v Rusku se mnozí námořníci nemohou často vrátit domů a jiní pak zpět do námořního provozu. Dochází také k odlivu ukrajinské pracovní síly, protože mnoho příslušníků ukrajinské národnosti chce nyní kvůli válce lodě opustit. Případná náhrada třeba z Ruska není v současné chvíli právě kvůli dopravním omezením příliš reálná.

Poznámka

Pracovníci lodní dopravy z Ruska a Ukrajiny jsou z valné většiny právě specialisty ve svém oboru. 

Denis Bandura vedoucí pracovník jedné z přepravních společností pro agenturu Bloomberg doplňuje, že jeho přepravní společnost vozí velmi těžké náklady. Je otázka, kdo tyto osoby nahradí. Fungování jeho společnosti stojí do velké míry právě na ukrajinských i ruských posádkách.

Rostoucí napětí na palubách plavidel 

Mark O’Neil závěrem uvádí, že konfliktů na palubách lodí s ruskou a ukrajinskou posádkou přibývá. Dochází i k růstu napětí na palubách plavidel, kde pracují i námořníci z jiných zemí.

Proces výplaty peněz námořníkům velice znesnadnily sankce proti Rusku ze strany ostatních států. Většina ukrajinských bank zavedla limity na každodenní výběry peněz. Námořníci dostávají výplatu v hotovosti a nemohou posílat vydělané peníze svým rodinám.

Líbil se vám tento článek?
6
0

Autor

Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.

Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.

“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.