Finex.cz logo
Menu
Finex » Ekonomie » Celosvětová krize lodní dopravy způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích

Celosvětová krize lodní dopravy způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích

Celosvětová krize lodní dopravy způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích
Zdroj: depositphotos.com

Dnešní téma navazuje na mnoho článků a mnoho důsledků, které přináší konflikt na Ukrajině. Dnes se podíváme na celosvětovou situaci v lodní dopravě. Americká agentura Bloomberg zveřejnila na svém zpravodajském portálu informace o celosvětové krizi lodní dopravy, která způsobuje obrovské zmatky v dodavatelských řetězcích. Pojďme si shrnout aktuální data i nejzajímavější informace.

V lodní dopravě chybí námořníci

Konflikt na Ukrajině přináší mnoho negativních důsledků a jedním z nich je také současná krize lodní dopravy. 

Právě pracovníci z Ruska a Ukrajiny jsou totiž pro fungování globální lodní dopravy nezbytní. Situaci navíc komplikuje i ukrajinská všeobecná mobilizace, která se dotkla všech mužů mladších šedesáti let.

Generální ředitel loďařské společnosti Columbia Shipmanagement Mark O’Neil uvedl pro agenturu Bloomberg, že důsledky koronavirové pandemie a rusko-ukrajinského válečného konfliktu jsou pro lodní dopravu katastrofou. V dodavatelských řetězcích nyní panují obrovské zmatky.

Podle Kielského institutu pro světovou ekonomiku čelí v současné chvíli téměř všechny ekonomiky světa poklesu mezinárodního obchodu, a to právě kvůli rusko-ukrajinské válce. Dopad na lodní dopravu, jedno z nejstarších odvětví světového hospodářství, byl po zahájení ruské invaze téměř okamžitý.

Minimálně 5 obchodních plavidel bylo krátce po zahájení války poškozeno u ukrajinského pobřeží. Jeden námořník na následky výbuchů dokonce zemřel. Nákladní loď Helt plující pod panamskou vlajkou se minulý týden u ukrajinského přístavu Odesa potopila. Došlo k uzavření mnohých přístavů a lodě se do Černého moře ze strachu často ani nevydávají.

Odhaduje se, že v Ukrajinských vodách nevyplulo až 140 lodí s více než tisíci námořníky.

Problémy v letecké dopravě také komplikují situaci v lodní dopravě

Kvůli omezení leteckého provozu v Rusku se mnozí námořníci nemohou často vrátit domů a jiní pak zpět do námořního provozu. Dochází také k odlivu ukrajinské pracovní síly, protože mnoho příslušníků ukrajinské národnosti chce nyní kvůli válce lodě opustit. Případná náhrada třeba z Ruska není v současné chvíli právě kvůli dopravním omezením příliš reálná.

Denis Bandura vedoucí pracovník jedné z přepravních společností pro agenturu Bloomberg doplňuje, že jeho přepravní společnost vozí velmi těžké náklady. Je otázka, kdo tyto osoby nahradí. Fungování jeho společnosti stojí do velké míry právě na ukrajinských i ruských posádkách.

Rostoucí napětí na palubách plavidel 

Mark O’Neil závěrem uvádí, že konfliktů na palubách lodí s ruskou a ukrajinskou posádkou přibývá. Dochází i k růstu napětí na palubách plavidel, kde pracují i námořníci z jiných zemí.

Proces výplaty peněz námořníkům velice znesnadnily sankce proti Rusku ze strany ostatních států. Většina ukrajinských bank zavedla limity na každodenní výběry peněz. Námořníci dostávají výplatu v hotovosti a nemohou posílat vydělané peníze svým rodinám.

Ohodnoťte tento článek

Připojte se k diskuzi
Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Avast ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
RECENZE

TOP Forex brokeři

Plus500 logo
Plus500Reklama
U 77 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB★ 93 %
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
eToro logo
eToro★ 90 %
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo