FinexAnalýzyAmazon vs. Shopify: Která akcie je lepší investice?
Amazon vs. Shopify: Která akcie je lepší investice?
Světový trh v segmentu e-commerce neustále roste a jeho vyhlídky jsou velice příznivé. Z toho těží giganti v oblasti e-commerce Amazon a Shopify. Každá z těchto firem má přitom zcela odlišný obchodní model. Která z nich je rozumnější investiční sázkou?
Sektor e-commerce (či online nebo elektronického obchodování) je dynamickým odvětvím a prognózy naznačují, že v nadcházejících letech výrazně poroste.
Podle Statista Market Insights se očekává, že celosvětový trh elektronického obchodování vzroste z 3,6 bilionu USD v roce 2023 na 6,5 bilionu USD v roce 2029.
V rámci tohoto rostoucího trhu vynikají společnosti Amazon a Shopify jako dva významní hráči, z nichž každý preferuje odlišnou strategii, aby získal větší podíl na trhu.
Zatímco Amazon se zaměřuje na přímý prodej spotřebitelům, Shopify pomáhá ostatním firmám tím, že jim poskytuje nezbytnou technologickou infrastrukturu pro usnadnění online prodeje.
Obě společnosti vykázaly ve třetím čtvrtletí působivé výsledky, které následně v listopadu zvýšily ceny jejich akcií.
Amazon nadále dominuje e-commerce a v loňském roce měl v USA 38% podíl na trhu. Tím výrazně předčil svého nejbližšího konkurenta, který má 6 % trhu.
Na mezinárodním poli se však Amazon potýká s problémy. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 zaznamenal jeho mezinárodní segment provozní ztrátu ve výši 95 milionů USD. Nicméně v roce 2024 Amazon tento trend obrátil a ve třetím čtvrtletí dosáhl mezinárodního provozního zisku ve výši 1,3 miliardy USD.
Tento obrat přispěl k 56% meziročnímu nárůstu celkového provozního zisku, který dosáhl 17,4 miliardy USD.
Klíčovým zaměřením Amazonu bylo zvyšování volného peněžního toku (FCF), který je zásadní pro reinvestice, snižování dluhu a zpětný odkup akcií.
Za poslední čtyři vykazovaná čtvrtletí vzrostl FCF společnosti meziročně o 123 % na 47,7 miliardy USD. To představuje pozoruhodné oživení ze záporných 19,7 miliardy USD před pouhými dvěma lety.
Tato finanční síla byla podpořena 11% nárůstem konsolidovaných tržeb za třetí čtvrtletí, které dosáhly celkem 158,9 miliardy USD.
Závazek Amazonu v oblasti inovací je patrný ze zavádění nástrojů založených na umělé inteligenci.
Patří mezi ně nákupní asistent a nákupní průvodci pohánění umělou inteligencí, kteří posílili maloobchodní prodeje.
Nástroje s umělou inteligencí podpořili prodejce třetích stran, kteří se na tržbách Amazonu ve třetím čtvrtletí podíleli z bezmála 38 miliard USD z celkových 158,9 miliard.
Na rozdíl od Amazonu se Shopify nezabývá přímým maloobchodním prodejem. Místo toho poskytuje podnikům technologie elektronického obchodování a generuje příjmy prostřednictvím předplatného a různých poplatků za služby. Mezi ně patří zpracování plateb a konverze měn.
Segment obchodních řešení, který zahrnuje tyto příjmy mimo předplatné, představoval 72 % tržeb společnosti Shopify ve třetím čtvrtletí ve výši 2,2 miliardy USD.
Hrubý objem zboží (GMV) společnosti, což je rozhodující ukazatel, který odráží objem prodejů zpracovaných prostřednictvím její platformy, se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o 24 % na 69,7 miliardy USD.
Tento nárůst byl způsoben růstem prodejů stávajících prodejců a přilákáním nových obchodníků.
Schopnost Shopify udržet si a přilákat prodejce je její hlavní silnou stránkou.
To účinně kompenzuje případné ztráty způsobené odchodem některých prodejců z platformy. Zejména u obchodníků, kteří se k Shopify připojili v roce 2020, se tržby do roku 2023 téměř zdvojnásobily.
Obchodníci však mají dost důvodů u Shopify zůstat. Snaha Shopify o snadné používání platformy a orientace na zákazníka je patrná i z nedávných vylepšení, například odpovědí na dotazy zákazníků s pomocí umělé inteligence a připravované funkce pro automatické podávání daňových přiznání.
Vyhodnocení investiční příležitosti
Jak Amazon, tak Shopify představují zajímavé investiční příležitosti, přičemž každá z nich má jedinečné silné stránky.
Rychlý 28% meziroční růst tržeb společnosti Shopify ve třetím čtvrtletí předčil 11% nárůst společnosti Amazon.
Amazon však již dávno není pouze e-commerce. Jeho diverzifikované podnikání zahrnuje maloobchod, cloud computing, spotřebitelské technologie a satelitem poháněné širokopásmové služby.
Při hodnocení investičního potenciálu nabízí poměr ceny k zisku (P/E) neocenitelný pohled.
Působivé výsledky Shopify za třetí čtvrtletí překonaly očekávání Wall Street, což podpořilo cenu jejích akcií. To zvýšilo její násobek P/E na 97.
Naproti tomu poměr P/E Amazonu zůstává podstatně nižší na 42, což je jen lehce nad úrovní průměru sektoru, který je 40. To naznačuje, že akcie Amazon mohou nabízet lepší hodnotu – na rozdíl od Shopify však už mají své růstové období za sebou.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.