Seznamovací aplikace Bumble ve čtvrtek přistoupila ke svému IPO, které se stalo jedním z nejúspěšnějších v tomto roce. Hned v první den obchodování cena jejich akcií vzrostla skoro o 80 %, čímž následovala loňský úspěch americké společnosti Doordash, jejíž akcie během prvních dvou dnů obchodování vzrostly o celých 86 %.
Bude se akciím Bumble dařit i v budoucnu a předčí svoji konkurenci?
První den obchodování skončil úspěchem
IPO Bumble (BMBL) se investoři dočkali po dlouhých spekulacích ve čtvrtek 11. února. Reakce investorů na sebe nedala dlouho čekat a akcie v první den obchodování z původní ceny 43 dolarů vzrostly skoro o 80 %, tedy až na 76 dolarů na akcii.
Za tuto cenu se ohodnocení společnosti zvýšilo z 8,2 miliard dolarů skoro na 14 miliard dolarů. Po poměrně dlouhé vlně optimismu, kdy se cena akcií vyšplhala během posledních několika dnů skoro až na 85 dolarů na akcii, zaznamenaly akcie opět pokles, a to na 75 dolarů.
Bumble ovšem není jen další seznamovací aplikací, na které jsme všichni zvyklí. Od své konkurence se liší především svým přístupem k ženám, které mají zde přednostní právo v navazování kontaktů. Ženy si tedy sami volí, zda svému potenciálnímu partnerovi napíší či naopak. Uživatele může navíc nalákat i na dvě nové služby, a to Bumble BFF a Bumble Bizz, které pomáhají uživatelům poznávat nové přátele či uživatele, kteří podnikají v různých odvětvích.
Bumble momentálně nabízí své služby ve 150 zemích světa a měsíčně eviduje 54 milionů aktivních uživatelů.
Bumble vs Tinder
Bumble a Tinder jsou nepochybně jedněmi z největších konkurentů mezi seznamovacími aplikacemi. Bumble se může chlubit více než 100 miliony uživatelů (z nichž 54 milionů měsíčně je skutečně aktivních). Tinder má podle všech odhadů přibližně 57 milionů aktivních uživatelů. Přesný počet uživatelů Tinderu není známý a je tak možné pouze odhadovat například z počtu stažení, který se v současnosti pohybuje okolo 340 milionů.
Jejich souboj nespočívá v pouze v podnikání, ale i četných soudních sporech. Zakladatelkou a CEO Bumble je Whitney Wolfe Herd, která je i spoluzakladatelkou Tinderu. Společnost opustila v roce 2014, poté co podala na ostatní spoluzakladatele žalobu ze sexuálního obtěžování. Společnost Match Group, pod kterou spadá Tinder, všechna nařčení popřela a Herd vyplatila odškodnění v hodnotě 1 milionu dolarů.
Tím samozřejmě neshody neskončily a v roce 2018 společnost Match Group podala na Bumble žalobu ohledně porušování práv duševního vlastnictví. Podle všeho se mělo jednat o odplatu za odmítnutí akvizice v hodnotě 450 milionů dolarů. Bumble ihned poté zažaloval Match Group za podvodné jednání a krádež obchodního tajemství. Obě žaloby byly ještě téhož roku staženy.
O rok později společnost Blackstone (mateřská společnost Bumble) investovala necelé 3 miliardy do společnosti MagicLab a získala v ní většinový podíl. Tímto krokem se stala zároveň i vlastníkem konkurenční seznamovací aplikace Badoo, čímž výrazně rozšířila svoji uživatelskou základnu.
Jak se může dařit společnosti v budoucnu?
Seznamovacím aplikacím nepochybně významně pomohla pandemie koronaviru, která donutila miliony lidí trávit velkou část svého času doma. Většina z nich se rozhodla lásku hledat online právě skrze aplikace, jako je Bumble, Badoo či Tinder. V návaznosti na současnou situaci a nejasné vyhlídky je možné předpokládat, že počet uživatelů spoléhajících se na online seznamky stále poroste.
Bumble vykázal za prvních 9 měsíců minulého roku výnosy v hodnotě 416,6 milionu dolarů, přičemž za stejné období v roce 2019 se jednalo o 361,6 milionu dolarů. Oproti tomu společnost za stejné období v minulém roce vykázala čistou ztrátu 118,5 milionu dolarů. Pokud však zájem uživatelů poroste a budou ochotni platit za prémiové služby, mohou tržby společnosti do roku 2023 vzrůst až o 20 %.
Bumblu by mohlo výrazně pomoci i jeho zaměření na ženy, kterým svým přístupem dodává mnohem více sebevědomí a pocitu bezpečí. Pokud navíc zvážíme fakt, že většina uživatelů má více účtů hned na několika seznamkách, má Bumble stále prostor k růstu.
Společnost se chce navíc zaměřit i na svojí expanzi do dalších zemí světa a rozšíření svých služeb Bumble BFF a Bumble Bizz. Na závěr má tedy Bumble stále velký potenciál, který mu může pomoci v následujících letech i k předčení jeho největšího konkurenta Tinderu.
Čas ukáže, jestli zakladatelka Tinderu má na to vytvořit novou špičku na trhu.
Vidíte v seznamovacích aplikacích dlouhodobě výhodnou investici, nebo se jedná jen o trend dnešní doby?
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.