Zatímco výsledky GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, and Microsoft) přináší svým investorům zklamání, tak defenzivním titulům se daří. Po Vise předvedly solidní výsledky a následný růst i akcie McDonaldu. McDonald je firma, která dokáže růst navzdory ekonomickým cyklům. Systém franšíz umožňuje generování hotovosti bez velkých rizik. Komentář k výsledkům hospodaření McDonaldu přinesl i odpověď na očekávaní recese ve světě.
Výsledky překonaly očekávání analytiků, jak tržby, tak i zisk na jednu akcii. Zisk na jednu akcii dosáhl 2,68 dolaru, to byl o 11 centů lepší výsledek. Tržby za třetí čtvrtletí činily 5,87 miliard dolarů, což je o 170 milionů lepší výsledek, než se očekávalo. Avšak meziročně tržby klesly o 5,3 %. Důvodem poklesu je změna chování spotřebitelů po covidových opatřeních. Pro investory je důležitá dynamika ožívání, a ta je u McDonaldu velmi dobrá. Jak tržby v USA (6,7 %), tak i ve světě (8,5 %) rostou.
I přes problémy s inflací, která je samozřejmě závažný problém, náklady rostly jen o 7 %. Přitom americká inflace dosahuje 8 % a v Evropě je ještě vyšší. McDonald zvedl svoje ceny o 10 % v USA, tím se ukazuje power pricing McDonaldu. Zákazníci McDonaldu jsou připravení sáhnout víc do peněženek, aniž by omezili svoji spotřebu.
Navíc McDonald je typickým příkladem firmy, která rostoucí náklady promítla do cen, a ještě k tomu přidala prémii v řádu dvou nebo tří procent, tím se jen ukazuje problém inflační spirály, kdy firmy zdražují záměrně o něco více než byl růst vstupů.
McDonald se rozhodl své akcionáře odměnit a po 46. v řadě zvedl výplatu dividendy z 1,38 na 1,52 dolarů. Avšak i toto relativně vysoké zvýšení dividendy nabízí investorovi roční zhodnocení 2,46 %. To je v kontextu současné inflace velmi málo.
Klíče k úspěchu
McDonaldu se podařilo plně využít rozvoje digitalizace. Jejich aplikace umožňuje lepší věrnostní program na míru pro stálé zákazníky. Jejich aplikaci pravidelně používá 43 milionů zákazníků ve světě a z toho většina se nachází v USA (25 milionů zákazníků).
Druhou silnou stránkou McDonaldu je snaha zachovat si tvář podniku, kde se můžeme najíst za příznivé ceny a dostatečný komfort. Tuto strategii nyní používá především v západní Evropě. McDonald zažívá nárůst klientů v Německu, protože běžné restaurace jsou nyní pro Němce drahé.
Recese přichází
Jelikož vedení McDonaldu má díky své tradici a rozšíření po celém světě obrovskou základnu dat, které neustále vyhodnocuje, tak se nebojí sdílet svoje výhledy do budoucnosti. Podle McDonaldu zažijeme menší recesi v USA a mnohem větší v Evropě. Avšak McDonald si nemyslí, že jeho byznys model bude zasažen stejně jako během krize 2008. Proč?
Důvodem je právě rozvoj služeb digitalizace a doručování jídla. Díky tomu je McDonald schopen pružně reagovat na změny v chování spotřebitelů. Systém doručování jídla pak umožní snížit provozní náklady a otevřít nabídky McDonaldu i těm, kteří by nechtěli být spatřeni v jejich restauraci, a tím ukázat svému okolí, že šetří na restauracích.
Dalším důvodem, proč krize nebude stejná, je, že v USA je pořád vysoká zaměstnanost. V roce 2008 vysoce stoupla nezaměstnanost a lidé začali šetřit na svých objednávkách v McDonald. Nezaměstnanost v USA je nyní velmi nízká, a pokud by náhodou začala růst, mohli bychom se konečně dočkat změny v restriktivní měnové politice amerického Fedu, a tím by na akciových trzích zavládla euforie.
Rizika podnikání
Prvním a významným rizikem je silný dolar. Ten podle vedení McDonald zmenšil zisk o 0,19 dolaru na jednu akcii. Pokud by trend silného dolaru pokračoval, tak v dalším čtvrtletí by mohl mít silný dolar dopad 0,25 až 0,35 dolarů na jednu akcii.
Dalším rizikem je podnikání v Číně. Díky tomu, že čínský prezident potvrdil odhodlání pokračovat v politice zero covid, tak na tento boj proti koronaviru doplácejí nejvíc restaurace rychlého občerstvení. I přesto McDonald plánuje otevřít v Číně dalších 800 nových poboček během letošního roku. Taktéž není jasné, jak se promítají ztráty z odstoupení restaurací v Rusku, kde McDonald provozoval přes 800 poboček. Stejně tak není zřejmé, jak válka na Ukrajině ovlivní příjmy z této země, kde se nachází 110 McDonald restaurací.
Závěr: Raketový růst ceny akcie
Investoři vyhodnotili výsledky velmi pozitivně. Akcie McDonald vzrostla z 234 na 274 dolarů v rozpětí několika dní. Díky tomu McDonald vykazuje 11% roční růst. To je v době, kdy většina technologických akcií ztratila přes 20 %, výborný výsledek.
Avšak akcie McDonaldu se tak staly ještě víc drahé pro nově nakupující. Ukazatel P/E je na 27,85, tudíž se jedná o drahou akcii.
Vzhledem k možným rizikům na trhu, jako je recese a silný dolar, je na nákup pozdě. Samozřejmě pokud se akcie vrátí k hodnotám 220 dolarů a méně, dlouhodobí investoři budou zvažovat otevření pozic.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.