Microsoft byl kdysi považován za technologickou akcii s pomalým růstem. V posledních 5 letech se však tomuto nelichotivému přívlastku vzepřel a jeho akcie téměř zečtyřnásobily svou hodnotu.
Díky diverzifikovanému podnikání společnosti zůstaly akcie velmi ziskovou investicí i v loňském roce. Většina z hlavních příjmů plyne z cloudových technologií, herních konzolí a partnerství s dalšími podniky, kterým Microsoft zajišťuje technologický servis. Zejména první zmiňovaný segment pak výrazně rostl.
Trendy přesunu k práci na dálku a domácí karantény zajistily Microsoftu v loňském roce více než 40% růst akcí.
Investoři by tak mohli být v pokušení inkasovat zisky po víceletém růstu, protože se akcie Microsoft nyní zdají historicky drahé, vezmeme-li v potaz, že se obchodují za 36násobek zisku.
Předtím než investoři opustí své pozice by si však měli uvědomit, že aktuální katalyzátory růstu mohou i v příštím roce generovat další zisk.
1. Rozšiřující se ekosystém Xbox
Microsoft uvedl v listopadu své dvě nové konzole – Xbox Série X a méně výkonnou digitální sérii S. Obě konzole se údajně během vánoční nákupní sezóny velmi dobře prodávaly, zejména proto, že opatření nutící lidi stále zůstávat doma vyvolávají silnější poptávku po nových videohrách.
Výrobce Windows prodal za posledních 7 let pouze 49 milionů konzoli Xbox One, čímž značně zaostává za konkurenty Sony (115 milionů konzolí PS4) i Nintendo (74 milionů konzolí Switch).
Microsoft plánuje dohnat konkurenci díky 3 hlavním Strategiím:
Série S se prodává za pouhých 300 dolarů, což odpovídá ceně konzole Switch. Rovněž se jedná o 100 dolarů nižší cenu než u Sony PS5 Digital Edition. Díky nižší ceně by se tak Microsoftu mohlo podařit přilákat více hráčů.
Microsoft pak také přišel s herním předplatným, které nabízí neomezené stahování více než 100 her a již nyní si ho pořídilo více než 15 milionů hráčů. Cena prémiového předplatného je 15 dolarů měsíčně. S přispěním levnějších konzolí by si mohl Microsoft ukousnout výrazně větší část z koláče herního ekosystému.
V neposlední řadě pak Microsoft nedávno získal ZeniMax, který vlastní úspěšné franšízy jako Fallout, Doom a The Elder Scrolls, přičemž tyto hry s úspěchem přidal do svého herního předplatného. Microsoft pak také některé z budoucích her vyhradí pouze exkluzivně pro Xbox – což přinese konkurenční výhodu, které rovněž přispěje k udržení kroku s konkurenty Sony i Nintendo.
Všechny tyto strategie by mohly posílit podnikání Microsoftu v oblasti videoher, které ve fiskálním roce 2020 (končící 30. června 2020) vygenerovalo 8 % tržeb společnosti.
2. Další růst podnikání v oblasti cloudových technologií
Pandemie v loňském roce foukla mnoha technologickým společnostem vítr do plachet. Pracovníci na home office při zachování spojení se svou společností spoléhali na cloudové služby a podniky tak zvýšily využívání služeb cloudové infrastruktury, aby se udržely v chodu.
Proto příjmy společnosti z cloudových technologií, které pocházejí hlavně z cloudové platformy Azure vzrostly o 36 % na více než 50 miliard dolarů (čili více než třetinu celkových tržeb společnosti ve fiskálním roce 2020).
Tento trend pokračoval i následně v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2021, protože tržby Microsoftu z cloudu meziročně vzrostly o dalších 31 % na 15,2 miliardy dolarů za jediné čtvrtletí. Azure drží dlouhodobě druhé místo na trhu cloudových platforem za Amazon Web Services (AWS).
Za poslední rok vzrostl globální podíl Azure na cloudovém trhu ze 17 na 19 %. Podíl AWS naopak o procento klesl na 32 %.
Není pravděpodobné, že cloudová platforma od Microsoftu v dohledné době předstihne AWS. Měla by ale i nadále růst rychleji a přilákat více partnerů (zejména kamenných maloobchodníků), kteří nechtějí přispívat k růstu nejvýnosnější části podnikání Amazon.
Investoři by tak měli očekávat, že cloudové technologie zůstanou hlavním motorem růstu Microsoftu i v roce 2021 a nová partnerství by mohla podpořit jeho růst, i když bude čelit tvrdému meziročnímu srovnání s pandemickým rokem.
3. Očekává se zvýšení podnikových výdajů
Pandemie zasáhla negativně hlavně segment produktivity a obchodních procesů společnosti Microsoft – Office, CRM platforma Dynamics, podniková síť LinkedIn a jeho serverový software. Přesto tržby této divize vzrostly ve fiskálním roce 2020 o 13 % a představovaly téměř třetinu celkových tržeb společnosti. Znamenalo to však lehké zpomalení oproti 15% růstu v roce 2019.
Podniky obecně osekávaly zbytné výdaje, a tak díky temným pandemickým dnům v letošním roce došlo ke zpomalení růstu této divize.
V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2021 meziročně vzrostly tržby segmentu produktivity o 11 %, což překonalo vlastní očekávání Microsoftu. Růst byl tažen hlavně tržbami plynoucích ze sociální sítě LinkedIn a spotřebitelských verzí Office. Dynamics rovněž pokračovalo v růstu a drželo krok se širší expanzi CRM trhu.
Pokud pandemie v letošním roce pomine, měla by tato slabší divize znovu posílit, jakmile vzrostou podnikové výdaje. Toto zrychlení by podpořilo nejslabší článek společnosti Microsoft a doplnilo pokračující růst dalších oblastí podnikání.
Slovo závěrem
Analytici očekávají že zisk a tržby Microsoftu letos vzrostou o 11 %, resp. 17 %. To jsou působivé míry růstu u 45leté společnosti. Naznačují, že Microsoft pokračuje v modernizaci a snižuje svou závislost na starších technologiích, jako je desktopový software a lokálně instalované operační systémy.
Akcie společnosti Microsoft se teď nemusí jevit extra výhodně, ale silné stránky společnosti pravděpodobně mohou ospravedlnit její vyšší ocenění. Akcie nemusí v příštích letech opakovat své násobné zisky, ale stále zůstávají solidní dlouhodobou investicí pro rok 2021 a dále.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.