FinexAkcieVálka na poli elektromobilů: zvítězí Tesla, nebo ji zničí konkurence?
Válka na poli elektromobilů: zvítězí Tesla, nebo ji zničí konkurence?
Souboj o vítězství na trhu elektromobilů sílí! Tesla sází na autonomní taxi, zatímco Rivian láká investory na zlepšující se fundamenty. Kdo vyhraje tento duel?
Společnost Tesla nadále zůstává nejvýznamnějším světovým výrobcem elektromobilů, ale na trhu se objevují noví konkurenti s působivým růstem.
Akcie Rivianu letos připisují 23 %, zatímco akcie Tesla za sebou mají 10% růst. Ale to je pouze výkon akcií. Jak si tyto firmy stojí na základě fundamentů?
Nepříznivý rok pro Teslu
Tesla se v roce 2025 potýkala s významnými provozními problémy, přičemž v prvních dvou čtvrtletích jí meziročně klesly tržby v důsledku snížení dodávek automobilů.
Menší oživení tržeb a dodávek automobilů přišlo ve třetím čtvrtletí, kdy si zákazníci kupovali auta těsně před tím, než vypršely daňové úlevy na nákupy elektromobilů.
Zdroj: fiscal.ai
Vývoj dodávek elektromobilů v průběhu času
Zisk na akcii u Tesly v tomto období však klesl o 31 % a hrubé marže byly rovněž pod tlakem. Jak se bude Tesle dařit v nadcházejícím roce závisí především na vývoji robotaxi businessu.
Tesla spustila v texaském Austinu experimentální službu cybertaxi v rámci geograficky ohraničené oblasti, ale stále pouze s řidiči zajišťujícími bezpečnost.
Elon Musk nicméně tvrdí, že plná autonomie těchto robotaxíků přijde brzy, s cílem dosáhnout jí koncem roku.
Zdroj: fiscal.ai
Finanční výsledky Tesly
Do konce roku chce mít v Austinu na přibližně 60 operujících vozidel, což je ale výrazně méně oproti původním odhadům, jež počítaly s 500 vozidly. Musk často ve svých predikcích přehání.
Do konce roku mělo totiž podle jeho slov původně v San Franciscu operovat až 1 000 robotaxíků, ale Tesla v Kalifornii ještě ani nezískala licenci na provoz autonomních vozidel.
Na druhou stranu Rivian vykázal v roce 2025 dobré výsledky a zlepšil své finanční metriky. Společnost dosáhla dvou po sobě jdoucích čtvrtletí kladných hrubých marží.
Kromě toho získala kapitálovou investici ve výši 1 miliardy dolarů od Volkswagenu a překonala překážky v oblasti cel a dodavatelského řetězce, díky čemuž vykázala hrubý zisk i ve třetím kvartále letošního roku.
Zdroj: fiscal.ai
Vývoj hrubých marží u Rivianu za poslední kvartály
Rivian se v poslední době zaměřoval právě na nákladovou stránku businessu. Přepracoval vnitřní design svého SUV a optimalizoval výrobní proces.
Kromě toho Rivian přešel na systém zónové architektury, který snížil počet elektronických řídicích jednotek a kabelů. I to vedlo k tomu, že do automobilky zainvestoval Volkswagen a obě firmy šly společně do joint venture.
Na rok 2026 plánuje Rivian uvést na trh menší SUV R2, které bude určeno pro cenově senzitivnější zákazníky. Od vozu si management slibuje lepší hrubé marže a s dodavateli se již dohodl na ceně za dodávané díly.
Zdroj: fiscal.ai
Finanční výsledky Rivianu
Ovšem hlavním důvodem, proč bude toto SUV profitabilnější je, že jeho výroba bude v daleko větších objemech, díky čemuž se fixní náklady rozloží na větší množství vozidel.
Rivianu je nicméně jasné, že aby zůstal relevantní, musí také přijít s vlastním autonomním systémem. Zrovna během minulého týdne hostila tato automobilka Autonomy & AI Day, kdy představovala své úspěchy v těchto oblastech.
TIP
Během této události představila autonomní počítač třetí generace, který dle slov firmy bude disponovat nejlepší kombinací senzorů dostupných v Severní Americe.
CEO Rivianu, RJ Scaringe, se nechal slyšet, že již v březnu 2026 bude zákazníkům zpřístupněna tzv. “hands free” technologie, díky které není třeba věnovat vozidlu při jeho řízení plnou pozornost.
Kdo zvítězí v tomto závodě: Rivian nebo Tesla?
Tesla zůstává globálním lídrem s obrovským náskokem ve výrobním objemu, značce, datech a technologickém ekosystému.
Krátkodobě však čelí tlaku na marže, zpomalujícím dodávkám a vysokým očekáváním trhu, která jsou silně navázána na úspěch robotaxi a plné autonomie.
Rivian naopak působí jako firma, která má za sebou nejtěžší fázi a nyní systematicky zlepšuje své fundamenty.
Zlepšující se hrubé marže, důraz na šetrnost k nákladům, strategické partnerství s Volkswagenem a přístup k autonomii naznačují slibné zítřky.
Kdo v tomto závodě zvítězí tak bude záležet na tom, zda Tesla dokáže proměnit vizi autonomie v realitu a zda Rivian zvládne škálovat výrobu a zlepšovat své finanční výsledky.
Buďte součástí komunity 6 100+ investorů!
Už na to nebudete sami. Uvidíte, jak investují a přemýšlí druzí a kdykoliv si nebudete s něčím vědět rady, máte se na koho obrátit.
Připojte se k nám, nahlédněte pod ruce zkušeným investorům a objevte sílu komunity, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů.
Šéfredaktor kryptoměnové redakce, který se na kryptoměnových a tradičních trzích pohybuje přes pět let.
Svou vášeň pro investice našel během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se od získání teoretických poznatků přesunul k jejich aplikaci. Veřejnost se také snaží edukovat v oblasti finanční gramotnosti prostřednictvím studentského spolku Klub investorů, kde dříve zastával pozici prezidenta a nyní působí jako člen dozorčí rady, odkud dohlíží na chod celé organizace.
Klíčem k úspěchu investora je podle něj skloubení znalostí z oblasti tradičních trhů a makroekonomie, které mají výrazný dopad na kryptoměnový sektor. Nebrání se využití aktivního ani pasivního přístupu k investicím.
„Složené úročení je osmým divem světa. Kdo mu rozumí, vydělává; kdo ne, zaplatí.” – Albert Einstein
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.