Konflikt na Ukrajině s sebou nese mnoho negativních důsledků. Jedním z nich je také bohužel ten na ceny potravin. Které potraviny zdraží nejvíce? A za které položky potravin si dále připlatíme? V článku se dozvíte, jakým způsobem se může lépe naše země vypořádat s tímto růstem cen.
Celosvětové neboli tržní ceny hnojiv jsou aktuálně na historických maximech. Americký Green Markets North America Fertilizer Price Index od začátku ruské invaze na Ukrajinu vzrostl o 40 %.
Jelikož jsou ceny hnojiv v přímé korelaci s cenami potravin, spotřebitelé to pocítí na růstu cen.
Poznámka
Korelace (z lat. souvztažnost) znamená vzájemný vztah mezi dvěma procesy nebo veličinami. Pokud se jedna z nich mění, mění se korelativně i druhá a naopak. Pokud se mezi dvěma procesy ukáže korelace, je pravděpodobné, že na sobě závisejí.
Za měsíc únor rostly celosvětové ceny potravin meziročně o 20,7 %
Dle agentury OSN jen za měsíc únor rostly celosvětové ceny potravin meziročně o 20,7 %.
Analytik brokera XTB Štěpán Hájek říká, že v Evropě vzrostly ceny hnojiv jako čpavku, dusíku či dusičnanů o třetinu. Ruská hnojiva jsou téměř všude. V roce 2021 bylo Rusko největším vývozcem dusíkatých hnojiv a druhým největším vývozcem draselných a fosforečných hnojiv na světě.
Hájek dále uvádí, že ačkoliv nebyl obchod s Ruskem úplně zastaven, dovozci se Rusku vyhýbají. Na Rusko připadá 14 % světového exportu hnojiv, což ve svém důsledku bude mít silný dominový efekt na trh s potravinami.
Nejdůležitější složkou pro výrobu hnojiv je právě plyn, jehož cenový růst v Evropě způsobil pokles výroby nebo-li nabídky. Tento efekt velmi prohloubí nedostatek hnojiv na celém trhu.
Nejvíce zdraží pečivo a ovoce
Hájek upozorňuje, že zatímco farmáři byli schopni v minulosti přenést vyšší ceny komodit na zákazníka, vysoké ceny hnojiv a jejich přetrvávající nedostatek mohou vést ke zničení poptávky.
Potravinové krize se většinou týkaly rozvíjejících se ekonomik, které většinu potravin dováží. Ovšem nyní se krize nevyhne ani České republice.
Hájek uvádí, že rostoucí náklady spolu v čele s napjatým trhem hnojiv, obilovin, semen a pokračujícími problémy s lodní dopravou podle něj ještě více prohloubí potravinovou krizi, podobně jako tomu bylo v roce 2007. O desítky % můžeme očekávat zdražení u potravin, jako je pečivo a ovoce, kde bude cítit vyšší cena obilnin nebo hnojiv nejvíce. Připlatíme si však také za zeleninu, maso a oleje.
Závěr – Jak se na růst potravin připravit?
Hájek radí, že po vzoru Polska můžeme snížit DPH, které snížilo sazbu z 5 na 0 %. V Česku činí sazba DPH na potraviny 15 %, což je také výrazně nad 7 % sousedního Německa. Postupem času tak může i klesat odbyt českých potravin, jelikož se lidé vydají na nákupy do zahraničí.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.