Tesla minulý týden v úterý na dlouho očekávané události Tesla Battery Day představila hned několik novinek, jako jsou vylepšení baterií, ale i nový typ vozidel. Jeden z nových modelů by měl být podle slov samotného Elona Muska mnohem cenově dostupnější.
I přes všechny snahy však představené novinky a inovace nedosáhly na očekávání investorů, což se odrazilo i na ceně akcií Tesly. Jak? Čtěte dál!
Jak celý Battery Day probíhal a co nového můžeme v budoucnu od Tesly očekávat?
Tesla Battery Day se podobně jako většina konaných událostí v tomto roce potýkala s pandemií koronaviru, která zapříčinila přesunutí celé akce na 22. září.
Události se dotkla zavedená epidemiologická opatření, se kterými se však pořadatelé lehce vypořádali. Elon Musk a další řečníci vystoupili na velkém podiu s obrazovkou, před kterým byli diváci usazeni do automobilů Tesly, načež se místo potlesku řečníkům dostalo troubení.
Elon Musk se chce zaměřit především na efektivitu výroby
Elon Musk během svého dvouhodinového vystoupení nasytil diváky pěknou dávkou informací. Velkou část z nich zahrnovaly především plány na zvýšení efektivity výroby, ale i snížení celkových nákladů. Výsledkem by tak v budoucnu měla být dominance Tesly nad ostatními automobilkami vyrábějícími elektromobily, které se jí údajně nebudou schopny vyrovnat ani kvalitou ani cenou.
Prvním krokem k dosažení tohoto cíle má být vybudování továren na každém z kontinentů, což zrychlí proces doručení hotových automobilů k samotným zákazníkům. Všechny z továren by pak v budoucnosti měly být schopné vyrábět elektromobily bez jakýchkoliv mezičlánků a fungovat prakticky samostatně.
Pokud se Tesle povede všechny tyto plány zrealizovat, mohla by v budoucnu vyrábět až 20 milionů elektromobilů za rok.
Za účelem efektivity i dalšího rozvoje Tesla odkoupila společnosti jako je Maxwell Technologies, Grohmann Engineering nebo Hibar Systems.
Nedílnou součástí celého proslovu byla i ekologie, kterou do svých výrobních konceptů zahrnuje čím dál tím více společností. Ke snížení dopadu výroby na životní prostředí by mělo pomoct vybudování nové továrny na recyklaci baterií, ale i těžení lithia samostatnou společností v Nevadě.
Nová baterie přinese 5x více energie
Jedním z nejočekávanějších oznámení bylo představení nové baterie, kterou samotný Musk označil za revoluční. Jeho nadšení však nesdíleli investoři, kteří očekávali od této inovace mnohem více. Nový model baterie bude schopný pojmout 5x více energie, k čemu mu pomůže nově navržený článek s názvem 4680.
Ten bude oproti tomu starému viditelně větší a technologie uvnitř něj si také projdou změnou. Jednou z nich je záměna kobaltu za nikl, který přispěje k navýšení množství uložené energie a snížení nákladů na výrobu. Nový koncept baterie by měl zvýšit celkový dojezd Tesly o dalších 16 %.
V případě úspěchu se však Tesla chce zaměřit na další inovace a v co nejkratší době začít vyrábět baterie v TWh a ne pouze v GWh.
Představený článek má však jeden háček, a to nestabilitu, která prakticky neumožňuje jej využít k výrobě elektromobilů. Právě tento fakt většinu investorů více než znepokojil a někteří z nich za to Elona Muska kritizovali. Navíc dost možná očekávali více, než “jen” 16% zlepšení.
Oddělitelný battery pack u nových modelů bude už minulostí
Jednou ze zásadních inovací je změna konstrukce samotných vozidel, které již nebudou mít oddělitelný battery pack, ale palivové články budou nově jejich součástí. Zároveň by články měly fungovat i jako nosná část celé konstrukce. Stále však není jasné, zda to vše bude fungovat a zda bude nové umístění článků bezpečné.
Elon Musk se inspiroval vývojem palivových nádrží u letounů, které v minulosti také nebyly jejich součástí, ale byly do nich vmontovávány zvlášť. V současnosti jsou palivové nádrže navrhovány tak, že jsou křídla letadla zároveň i jeho palivovou nádrží.
Touto úpravou Tesla docílí snížení celkových nákladů na výrobu elektromobilů, u kterých bude využito o 370 dílů méně. To sníží jejich hmotnost o 10 % a zároveň zvýší dojezd o dalších 14 %. Ve výsledku tak všechny úpravy a inovace zvýší dojezd o 54 % a o dalších 56 % se sníží cena za kWh.
Nový Model S Plaid bude ještě výkonnější
Elon Musk na Battery Day představil i nový Model S Plaid, který by měl být mnohem výkonnější než všechny dosavadní modely a měl by konkurovat i elektromobilům od značky Porsche. Podle prvních odhadů by nový model Tesly měl využívat baterii s kapacitou vyšší než 100 kWh a dosahovat dojezdu 837 km.
Nový model by měl dosahovat akcelerace z nuly na 100 km/h za méně než 2 sekundy, maximální rychlosti 322 km/h, výkonu 1 100 koní a zvládnout čtvrt míle pod 9 sekund. Podle samotného Elona Muska nemá mít tento model v blízké budoucnosti mezi ostatními automobily žádnou konkurenci.
Při příležitosti Battery Day bylo součástí prezentace i promítání jízdy Modelu S Plaid na známém závodním okruhu Laguna Seca, kde dosáhl času 1:30:3.
Pro Model S Plaid jsou již otevřeny předobjednávky za základní cenu 139 990 dolarů, tedy v přepočtu za více jak 3 miliony korun. Hotové vozy by měly být zájemcům dodány v roce 2021.
Tesla plánuje vydat beta verzi autonomního vozu
Prozatím žádný z elektromobilů Tesly není vybaven plně automatizovaným systémem řízení. To se však může změnit díky upgradu celého softwaru autopilota, který by teď měl být podle Elona Muska funkční a mnohem přesnější. Podle dat by autonomní vozy mohly v budoucnu hned desetkrát snížit celkový počet nehod. Podle posledních informací by beta verze FSD (Full Self-Driving) měla být dostupná už do jednoho měsíce.
Plně autonomní by měl být i nově představený model, který by měl být mnohem dostupnější než ostatní modely před ním. Podle Elona Muska by se cena vozu měla dostat na 25 tisíc dolarů, tedy přes 500 tisíc korun. První předpovědi počítají s tím, že by tento model měl jít do výroby za tři roky.
Elon Musk oznámil i počet předobjednávek u modelu pick-upu Cybertruck, které se již blíží k 600 tisícům kusů. Podle posledních informací by se jej měli zájemci dočkat už v příštím roce.
Akcie Tesly ihned po představení novinek klesly o skoro 10 %
Akcie Tesly se nepochybně řadí mezi jedny z nejoblíbenějších titulů na trhu, což potvrzuje i jejich letošní růst o skoro 400 %.
Tesla Battery Day však jejich růstu nějak nepomohl. Naopak… Plejáda představených novinek investory nějak zásadně nepřesvědčila. Hned druhý den akcie Tesly klesly o skoro 10 %, čímž tržní hodnota společnosti klesla o přibližně 70 miliard dolarů.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.