Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Spor mezi Teslou a švédským odborovým svazem IF Metall sjednotil řadu odborů po celém severském regionu. Všechny naléhají na automobilku, aby podepsala kolektivní smlouvu.
Asi 130 pracovníků Tesly přidružených k IF Metall zahájilo stávku již 27. října, což nezůstalo bez odezvy. Odborové svazy přímo nezúčastněných profesí jako jsou přístavní dělníci nebo prodejci aut v návaznosti pořádají sympatizační stávky. Jak je ve Skandinávii zvykem, tyto stávky se neomezují pouze na Švédsko, ale zasahují celý region. Ve všech skandinávských státech je takové stávkování zcela legální, a odborovými svazy je využíváno jako nástroj zvýšení tlaku.
Pro Teslu to je problém, neboť její model Y je aktuálně ve Švédsku nejprodávanější automobil. Jakékoli blokády nebo narušení distribuční sítě tak společnost citelně pociťuje.
Švédský svaz pracovníků v dopravě se v listopadu zavázal, že zablokuje nakládku a vykládku vozů Tesla. Ve spolupráci s nimi ohlásil také svaz přístavních dělníků, že od 17. listopadu nebude ve švédských přístavech manipulovat s vozy Tesla.
Mnohem více ale Teslu bolí systematický tlak ze strany svazů zastupujících řemeslné profese. Již se vyslovil svaz elektrikářů, jehož členové odmítají udržovat a opravovat nabíjecí stanice. Svaz malířů odmítá lakovat karoserie, svaz stavebních pracovníků zastavil práce nejen na automobilce, ale také blokuje stavbu a údržbu servisních stanic.
Největší norský odborový svaz v soukromém sektoru oznámil, že od 20. prosince začne blokovat tranzitní dodávky vozů Tesla určených pro švédský trh, pokud se výrobce elektromobilů nedohodne s IF Metall.
Jeden z největších dánských penzijních fondů pak uvedl, že se rozhodl prodat svůj podíl v Tesle kvůli odmítnutí automobilky uzavřít dohodu s odbory.
Přidal se i finský odborový svaz pracovníků v dopravě, který uvedl, že jeho dokaři nebudou od 20. prosince nakládat vozidla Tesla a komponenty určené do Švédska v žádném z finských přístavů.
Švédsko je pro Teslu pátým největším evropským trhem a jeho ztráta by pro společnost mohla být citelná. Prozatím se zástupci Tesly k nátlaku nevyjádřili.
Podpis kolektivní smlouvy ve Švédku by pro společnost znamenal evropský precedens, což si samozřejmě vedení Tesly nepřeje. Zákonitě ale celý spor nelze přejít mlčením, zvláště v silně regulovaném tržním prostředí jakým je Evropa.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.