Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Spor mezi Teslou a švédským odborovým svazem IF Metall sjednotil řadu odborů po celém severském regionu. Všechny naléhají na automobilku, aby podepsala kolektivní smlouvu.
Asi 130 pracovníků Tesly přidružených k IF Metall zahájilo stávku již 27. října, což nezůstalo bez odezvy. Odborové svazy přímo nezúčastněných profesí jako jsou přístavní dělníci nebo prodejci aut v návaznosti pořádají sympatizační stávky. Jak je ve Skandinávii zvykem, tyto stávky se neomezují pouze na Švédsko, ale zasahují celý region. Ve všech skandinávských státech je takové stávkování zcela legální, a odborovými svazy je využíváno jako nástroj zvýšení tlaku.
Pro Teslu to je problém, neboť její model Y je aktuálně ve Švédsku nejprodávanější automobil. Jakékoli blokády nebo narušení distribuční sítě tak společnost citelně pociťuje.
Švédský svaz pracovníků v dopravě se v listopadu zavázal, že zablokuje nakládku a vykládku vozů Tesla. Ve spolupráci s nimi ohlásil také svaz přístavních dělníků, že od 17. listopadu nebude ve švédských přístavech manipulovat s vozy Tesla.
Mnohem více ale Teslu bolí systematický tlak ze strany svazů zastupujících řemeslné profese. Již se vyslovil svaz elektrikářů, jehož členové odmítají udržovat a opravovat nabíjecí stanice. Svaz malířů odmítá lakovat karoserie, svaz stavebních pracovníků zastavil práce nejen na automobilce, ale také blokuje stavbu a údržbu servisních stanic.
Největší norský odborový svaz v soukromém sektoru oznámil, že od 20. prosince začne blokovat tranzitní dodávky vozů Tesla určených pro švédský trh, pokud se výrobce elektromobilů nedohodne s IF Metall.
Jeden z největších dánských penzijních fondů pak uvedl, že se rozhodl prodat svůj podíl v Tesle kvůli odmítnutí automobilky uzavřít dohodu s odbory.
Přidal se i finský odborový svaz pracovníků v dopravě, který uvedl, že jeho dokaři nebudou od 20. prosince nakládat vozidla Tesla a komponenty určené do Švédska v žádném z finských přístavů.
Švédsko je pro Teslu pátým největším evropským trhem a jeho ztráta by pro společnost mohla být citelná. Prozatím se zástupci Tesly k nátlaku nevyjádřili.
Podpis kolektivní smlouvy ve Švédku by pro společnost znamenal evropský precedens, což si samozřejmě vedení Tesly nepřeje. Zákonitě ale celý spor nelze přejít mlčením, zvláště v silně regulovaném tržním prostředí jakým je Evropa.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Pro přidání komentáře se prosím přihlašte ke svému uživatelskému účtu.
Dobrý den, děkuji za skvělý článek a za celý seriál, je to velmi užitečné, hlavně pro nás, co se teprve rozhodujeme, jakou platformu si vybrat. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli byste mi nemohli doporučit ještě nějaké další robo-advisor platformy, které jsou podobné těm, které srovnáváte v seriálu? Klidně i zahraniční, protože mám pocit, že v českém prostředí už další takové platformy asi nejsou. Děkuju moc.