Jaký je rozdíl mezi akciemi GOOGL a GOOG? Nekoupili jste si nějakou podvodnou firmu, která se na úspěchu Google chce jen přiživit?
Nemusíte se bát, v obou případech se jedná o burzovní symboly Google, respektive jeho mateřského Alphabetu. Chcete-li však tyto akcie obchodovat, měli byste o jejich rozdílu vědět. Mezi cenou akcií v průběhu času vzniká menší či větší rozdíl.
Ptáte se, jak je to možné?
Proč existují dva burzovní symboly Googlu?
Hlavní důvod rozdělení akcií amerického technologického giganta souvisí s hlasovacími právy jednotlivých akcí. Akcionáři mají obecně právo hlasovat o důležitých otázkách vznesených správní radou společnosti, které by měly dopad na fungování podniku.
Aby bylo zaručeno, že si zakladatelé společnosti – Sergey Brin a Larry Page – budou udržovat kontrolu nad společností, Google rozdělil veřejně obchodované akcie do dvou skupin.
Akcie Class A jsou označeny jako GOOGL a Akcie Class C neseouoznačení GOOG.
Myšlenka schovaná za tímto dělením je jednoduchá: majitelé GOOGL akcií mají na každý cenný papír jeden hlas na valné hromadě, naproti tomu držitelé GOOG akcií nemají hlasovací práva žádná. To je také důvod, proč jsou akcie GOOGL obecně o něco dražší, než akcie GOOG.
Do třetice všeho dobrého…
Aby toho nebylo málo, tak navíc existuje ještě třetí třída akcií – Class B. Tyto akcie drží výlučně zakladatelé společnosti, přičemž každá akcie této třídy má 10 hlasů na akcii. Dvojka absolventů Stanfordu tak má de facto právo veta při každém rozhodnutí týkajícího se budoucího směřování Alphabetu.
Pokud by byly Class B akcie volně obchodovatelné, pravděpodobně by se cenové nůžky mezi akciemi třída A a C a akciemi třídy B rozevřely mnohem více. Jenže ony nejsou.
K dnešnímu dni (14. 8. 2019) tvoří rozdíl ceny mezi akciemi třídy A a C nicotných 21 centů, což je při ceně přesahující tisíc dolarů opravdu zanedbatelné. V průběhu ledna letošního roku se však rozdíl v ceně akcií GOOGL a GOOGvyšplhal až na 6 dolarů.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.