Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Proč jsou momentálně nafta a benzín tak drahé? Kdo z vysokých cen profituje?

Proč jsou momentálně nafta a benzín tak drahé? Kdo z vysokých cen profituje?
Zdroj: Depositphotos.com

Jezdíte-li autem podobně jako většina populace (přibližně 70 % Čechů má k dispozici auto), pak jste si jistě vývoje ceny pohonných hmot nemohli nevšimnout. Rostoucí ceny ropy způsobily, že ceny na českých pumpách dosáhly nového maxima, což dále zvyšuje životní náklady většiny českých domácností, které disponují vozidlem.

České domácnosti se již nyní potýkají se závratným zvýšením účtů za energie a rostoucí ceny pohonných hmot jsou další negativní zprávou. K 10. 3. se průměrná cena litru benzinu pohybovala na hodnotě 46,64 Kč za litr u nafty se pak cena vyšplhala už na 49 Kč za litr. Na některých čerpacích pumpách ceny pohonných hmot již překonaly cenovku 50 Kč za litr.

Raketově rostou zejména ceny ropy. Severomořská ropa Brent překonala cenu 120 dolarů za barel a tak Nyní panují velké obavy, co by rostoucí životní náklady mohly způsobit běžným domácnostem a širší české ekonomice.

Proč jsou ceny pohonných hmot tak vysoké?

Ceny pohonných hmot v České republice rostou v důsledku války na Ukrajině, která způsobila prudký nárůst cen ropy. Spojené státy už přijaly úplný zákaz nákupu dodávek ruské ropy v důsledku invaze této země na Ukrajinu.

Hrozba zákazu dovozu ruské ropy ze strany dalších zemí zvyšuje tlak na dodávky ropy v celém světě a způsobuje prudký růst cen černého zlata. Saudská Arábie a Spojené Arabské Emiráty, které by tento výpadek dodávek mohly nahradit se přitom zatím k jednání příliš nemají. Neochota k vyjednávání tak pravděpodobně povede k dalšímu zvýšení cen benzínu na českých čerpacích stanicích, což bude mít dopad na celou ekonomiku.

Rostoucí ceny pohonných hmot přitom neohrožují pouze české domácnosti, ale také českou ekonomiku. Naftu a benzín přirozeně využívají dodávky a nákladní automobily k přepravě zboží. Dražší pohonné hmoty tak zdražují přepravu, což zvyšuje celkové náklady v dodavatelských řetězcích. Česká republika se již nyní potýká s enormní inflací, která vážně omezuje finanční možnosti domácností. Účty za energie se kontinuálně zvyšují a nyní zatěžují peněženky spotřebitelů i rekordní ceny pohonných hmot.

Kromě rostoucích cen ropy to je pak také slabá koruna, která se podepisuje na rostoucích cenách pohonných hmot. Koruna oslabuje vůči dolaru výrazně více než například euro (kontrakty na ropu se obchodují v dolarech), což dále zdražuje tuto surovinu pro české zpracovatele ropných produktů. Česká koruna obvykle reaguje mnohem negativněji na globální nejistotu než hlavní světové rezervní měny, což se projevuje i za současné situace.

Panují také obavy, že by konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou mohl mít vedlejší účinky i jinde, včetně cen potravin. Ceny pšenice v posledních dnech prudce vzrostly – Rusko je třetím a Ukrajina devátým největším globálním producentem pšenice, což přispívá k rostoucím obavám, jak se s tím vyrovnají české domácnosti.

Na rostoucích cenách pohonných hmot výrazně profituje i stát

Hned 53 % koncové ceny benzínu, respektive 45,77 % koncové ceny nafty, tvoří daně – DPH a spotřební daň. Přibližně 10 % ceny připadá na marže obchodníků, rafinerií a dodavatelských řetězců, surová nafta tak tvoří menšinu v konečné ceně pohonných hmot.

Z růstu cen pohonných hmot tak výrazně profituje český stát, proto se začalo spekulovat o potenciálním zastropování cen, z čehož nakonec vyplynulo zrušení silniční daně a povinné biosložky. Tento krok by tak měl přinést výrazné zlevnění. K podobnému kroku už například přistoupilo Maďarsko, které stanovilo maximální cenu benzínu (v přepočtu) na 33 Kč. Polsko nezastropovalo ceny, nicméně snížilo spotřební daň z 23 % na 8 %. O podobném kroku se aktuálně spekuluje i u nás.

Líbil se vám tento článek?
142
253

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (3 komentáře)

Připojte se k diskuzi

Pro přidání komentáře se prosím přihlašte ke svému uživatelskému účtu.

Když jsou zásoby za levné ceny na 3 měsíce,prodej za zvýšené ceny,do doby vyčerpání,je zvěrstvo!
Vládo,jedneh,nebo odstup!!! :-(

Vladimír Vladimír

Spotřební daň byla zrušena? To jako fakt? Není to náhodou jen silniční daň? Zrušit spotřební daň by “Jasný Signál” nikdy nedovolil.

Ing. Tomáš T

Děkujeme za upozornění, chybu jsme v článku upravili. Zrušena byla samozřejmě silniční daň, nikoliv spotřební (myšleno v tuzemsku).