FinexAkciePřestaňte spekulovat! Toto jsou 2 akcie k dlouhodobému držení
Přestaňte spekulovat! Toto jsou 2 akcie k dlouhodobému držení
Dlouhodobé portfolio bez komplikací? Dvě firmy z úplně odlišných světů vás možná překvapí svým business modelem. Proč byste neměli přehlédnout Novartis a Shopify?
Dlouhodobé investování je v principu jednoduché – stačí nakoupit akcie kvalitních společností a pouze několik let sledovat, jak jejich hodnota roste a tím pádem i hodnota vašich investic.
Samozřejmě, největší trhlinou tohoto principu je výběr správných akcií. Pokud totiž vybereme špatné akcie, může se také stát, že o peníze naopak přijdeme.
Uvažujete o investování do akcií? Vyzkoušejte brokera XTB!
Dvě společnosti, které v letošním roce dosáhly vynikajících výsledků a zaslouží si pozornost investorů, jsou Novartis a Shopify. Obě se vypořádaly s problémy specifickými pro dané odvětví a udržely si silnou růstovou trajektorii.
Ačkoliv poptávka po lécích bude vždy vysoká, nikoliv každá farmaceutická firma je hodna dlouhodobé investice. Novartis naopak je vhodným kandidátem do dlouhodobého portfolia.
Tato společnost má širokou a diverzifikovanou pipeline produktů v několika oblastech, přičemž management uvádí přes 100 projektů v klinickém vývoji.
Kromě toho se může Novartis pochlubit rozmanitým portfoliem deseti produktů, z nichž každý generuje tržby přesahující 1 miliardu dolarů.
Zdroj: fiscal.ai
Kvartální finanční výsledky Novartisu
Navzdory ztrátě patentové exkluzivity pro lék Entresto vykázal Novartis působivé finanční výsledky za třetí čtvrtletí.
Tržby meziročně vzrostly o 8 % na 13,9 miliardy USD a zisk na akcii se oproti předchozímu roku zvýšil o 9 % na 2,25 USD. Firma dokázala zalepit díru po léku Entresto dalšími nově spuštěnými produkty.
Příkladem je Fabhalta, který získal povolení k prodeji v prosinci 2023 a slouží pro léčbu vzácné krevní nemoci.
Zdroj: fiscal.ai
Rozdělení tržeb Novartisu dle geografie
Firma si sama nastavila ambiciózní cíle a plánuje růst na tržbách o 5-6 % ročně do roku 2030. Ziskovost firmy bude navíc posilovat buyback program, která poběží až do roku 2027 a Novartis do něj dedikoval 10 miliard dolarů.
Kromě toho je Novartis atraktivní dividendovou akcií, která nabízí dividendový výnos ve výši 3 %, což je výrazně nad průměrem indexu S&P 500, kde činí 1,2 %.
Společnost dokáže doručovat stabilní finanční výsledky i v obdobích, kdy se ekonomice příliš nedaří, což z ní dělá ideálního kandidáta do dlouhodobého portfolia investorů.
Společnost Shopify je z úplně odlišného odvětví než Novartis, neboť poskytuje podnikům, od malých e-shopů po velké značky, platformu, která jim umožňuje online i offline prodej, spravování nabídky, objednávek, plateb, marketingu či logistiky.
V letošním roce se firmě obzvláště daří, což se odrazilo na akciích, které ve stejném období posílily o 50 %. Pozoruhodné je, že sám management aktivně komunikuje snahu vytvořit ze Shopify firmu, která vydrží 100 let.
E-commerce trh, kde Shopify působí, tu pravděpodobně ještě dlouho zůstane a má před sebou světlou budoucnost.
Zdroj: fiscal.ai
Finanční výsledky Shopify
Platforma Shopify je vysoce intuitivní a proto je u firem oblíbená. E-shop lze postavit pomocí navrhnutých řešení, které jsou navíc upravitelné a je možné si přikoupit další zmiňované prvky jako marketing, analytiku nebo management logistiky.
I přes vysokou konkurenci na tomto trhu Shopify v roce 2024 zvýšilo svůj tržní podíl z 10 % na 12 %. Společnost se navíc těší vysoké retenci zákazníků, neboť jsou tzv. switching náklady u e-shopu opravdu vysoké.
Shopify proudí tržby z předplatného a z tzv. řešení pro obchodníky. V případě předplatného je model přímočarý, kdy obchodníci platí pravidelný měsíční poplatek za využívání produktů Shopify.
Zdroj: fiscal.ai
Rozdělení tržeb Shopify dle jednotlivých modelů
Výše tržeb v rámci řešení pro obchodníky se odvíjí od výkonnosti obchodů, neboť sem spadají poplatky za zpracování plateb a konverze měn přes Shopify Payments, referral fees, transakční poplatky nebo prodej shipping štítků.
V tomto ohledu u Shopify investoři sledují metriku GMV (Gross Merchandise Volume), což je celková hodnota objednávek prohnaných přes platformu. Shopify v roce 2024 uvedlo GMV na úrovni 292,3 miliardy dolarů.
Dříve mělo Shopify problém se ziskovostí, ale management se na tento problém zaměřil a ve třech z posledních čtyř čtvrtletí dosáhla společnost čistého zisku.
Slovo závěrem
Novartis i Shopify působí jako firmy, které se rychle přizpůsobují změnám. Novartis dál staví na inovacích a rozvoji nových léčiv, zatímco Shopify upevňuje svou pozici jednoho z klíčových hráčů v oblasti e-commerce.
Právě proto mohou být obě společnosti zajímavými kandidáty do dlouhodobého portfolia – za předpokladu, že investor počítá i s typickými riziky daných odvětví.
Chcete lépe rozumět finančním trhům? V podcastu Burza s odstupem každý týden rozebíráme klíčové dění na trzích. V podcastu Kam tečou peníze se pak do hloubky věnujeme ekonomice, politice a investičním příležitostem.
Odebírejte nás a získáte větší jistotu při investování a přehled o tom nejdůležitějším.
Šéfredaktor kryptoměnové redakce, který se na kryptoměnových a tradičních trzích pohybuje přes pět let.
Svou vášeň pro investice našel během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se od získání teoretických poznatků přesunul k jejich aplikaci. Veřejnost se také snaží edukovat v oblasti finanční gramotnosti prostřednictvím studentského spolku Klub investorů, kde dříve zastával pozici prezidenta a nyní působí jako člen dozorčí rady, odkud dohlíží na chod celé organizace.
Klíčem k úspěchu investora je podle něj skloubení znalostí z oblasti tradičních trhů a makroekonomie, které mají výrazný dopad na kryptoměnový sektor. Nebrání se využití aktivního ani pasivního přístupu k investicím.
„Složené úročení je osmým divem světa. Kdo mu rozumí, vydělává; kdo ne, zaplatí.” – Albert Einstein
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.