Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Prodej chytrých telefonů v loňském roce klesl a pro rozdělení tržního podílu byl klíčový závěr roku. Dodávky přitom navýšil jen jediný prodejce.
Rok 2023 byl, co se prodejů chytrých telefonů týká, slabý. Celosvětové prodeje klesly o 3,2 % na 1,17 miliardy kusů. Problémy na trhu byly z velké části způsobeny makroekonomickými vlivy a zvýšenou úrovní zásob na začátku roku.
Ve druhé polovině roku se však objevily známky oživení, přičemž obzvláště dobrých výsledků bylo dosaženo na konci roku, kdy dodávky vzrostly o 8,5 %.
Čtvrtý kvartál byl rozhodující. Leader trhu Samsung v něm ztratil v prodejích 11 %, zatímco Apple, který je díky Vánocům v tomto období tradičně silný, zaznamenal růst prodeje o 11,6 %.
V první pětce se v tomto čtvrtletí umístily také čínské firmy Xiaomi, Transsion a Vivo, přičemž Transsion zaznamenal pozoruhodný 68,6% nárůst prodejů.
Po porovnání celoročních prodejů, je Apple největším prodejcem smartphonů na světě – poprvé v historii. Předtím prvenství více než deset let patřilo Samsungu.
Xiaomi si i přes pokles prodejů udrželo třetí pozici a čtvrté místo patří za celoroční prodeje další čínské společnosti Oppo. Společost Transsion, aktivní zejména v Africe, za celý rok zažila téměř 31% skok v prodejích a zvýšení tržního podílu o 2,1 procentního bodu na 8,1 %.
Zatímco celkově prodeje chytrých zařízení klesaly, prodej iPhonů v roce 2023 zažil 3,7% nárůst, bylo prodáno celkem přibližně 234,6 milionu kusů smartphonů značky Apple. Tento nárůst zvýšil podíl společnosti na celosvětovém trhu o 1,3 procentního bodu na 20,1 %. Pro analytiky jsou ovšem tyto objemy prodejů stále nedostatečné.
Naproti tomu společnost Samsung zaznamenala pokles dodávek o 13,6 %, což znamenalo 226,6 milionu celkem prodaných zařízení a snížení jejího tržního podílu z 21,7 % na 19,4 %.
Apple byl jediným hráčem z první trojky, který zaznamenal růst.
Společnost však není imunní vůči širšímu poklesu trhu a navíc má značné problémy na velice důležitém čínském trhu – zaznamenala výrazný pokles prodeje poslední generace iPhonu oproti předchůdci.
Analytici předpokládají, že se tyto poklesy budou prohlubovat. Apple reagoval slevami na iPhone v Číně, když snížil ceny až o 5 % ve snaze zmírnit další pokles prodeje. Vlažné přijetí iPhonu 15 a rostoucí popularita domácí značky Huawei však dělá z čínského trhu pro Apple velkou výzvu.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.