Rok 2022 byl pro investory do technologických akcií reprezentovaných indexem Nasdaq Composite mizerný. Index se propadl o 33 %, čímž zaznamenal nejhorší roční pokles od finanční krize v roce 2008 a přerušil sérii tří vítězných let v řadě v letech 2019 až 2021.
Klíčovou roli v širším poklesu indexu Nasdaq sehráli akcionáři společnosti Tesla, neboť se akcie této společnosti vyrábějící elektromobily po výprodejích během roku 2022 propadly o téměř 70 %. Nyní, když začal nový rok, investory možná bude zajímat, zda se Nasdaq dokáže odrazit ode dna – a zda Tesla bude hrát v jeho růstu hlavní roli, nebo bude v roce 2023 nadále brzdit silně růstový index.
Akcie Tesla hned začátkem roku 2023 výrazně klesly. Došlo k tomu poté, co automobilka zveřejnila údaje o výrobě a objemu dodávek za čtvrté čtvrtletí 2022, přičemž mnoha akcionářům se čísla, která od Tesly viděli, nelíbila.
Aby bylo jasno, Tesla dosáhla zveřejněným objemem nových rekordů. V měsících říjnu, listopadu a prosinci společnost uskutečnila téměř 405 300 dodávek, což bylo více než přibližně 343 800 vozů dodaných ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022. Ještě působivější byla výroba, kdy Tesla během čtvrtého čtvrtletí vyrobila více než 439 700 vozidel.
V roce 2022 automobilka vyrobila přibližně 1 369 600 elektromobilů a dodala jich více než 1 313 850. To znamenalo meziroční nárůst dodávek o 40 % a 47% nárůst výroby oproti tomu, čeho Tesla dosáhla v roce 2021.
Na investory to však zřejmě neudělalo dojem. Ti, kteří akcie sledují, předpokládali, že se Tesle podaří během čtvrtého čtvrtletí dodat více vozů. Sama Tesla navíc uvedla, že jejím cílem je dlouhodobý meziroční nárůst prodejů o 50 %, a tak čísla dodávek i výroby nedosáhla cílů, které si automobilka stanovila.
Stručná vyjádření vedení společnosti nevzbuzují důvěru
Dodávky Tesly opět zaostaly za objemem výroby. To je obzvláště znepokojující, protože dodávky měly být navýšeny o 22 000 vozů kvůli zpoždění ze třetího čtvrtletí. Pokud byly tyto již vyrobené vozy dodány na začátku čtvrtého čtvrtletí, pak rozdíl 34 400 kusů mezi dodávkami a výrobou ve skutečnosti představuje něco kolem 56 000 kusů elektromobilů, které se ke konci prosince dostaly do logistických problémů.
Tesla v tiskové zprávě pouze uvedla, že přechod na více lokální výrobu vozidel vedl k nárůstu počtu přepravovaných vozidel na konci čtvrtletí. To neodpovědělo na obavy, kdy budou problémy vyřešeny, ani na otázku, proč se výpadek dodávek v minulém čtvrtletí alespoň částečně nezvrátil.
Ztrácí Wall Street důvěru v Teslu?
Profesionální burzovní analytici mezitím rychle zkritizovali poslední výsledky společnosti Tesla. Analytici J.P. Morgan snížili cílovou cenu automobilky o 25 dolarů na akcii a stanovili novou cílovou hodnotu na 125 dolarů. Jako známky slabé poptávky zdůraznili prodejní pobídky a snížení cen vozidel na klíčových trzích včetně USA a Číny. Domnívají se přitom, že marže Tesly pravděpodobně klesnou, až společnost koncem ledna zveřejní kompletní finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí.
Pokud slabší marže způsobí zpomalení růstu, pak by akcie Tesla mohly v roce 2023 v poměru k zisku dále klesat. Ekonomické obavy ve Spojených státech a jinde ve světě by mohly Teslu rovněž zatížit, pokud by přerostly v plnohodnotnou recesi nebo výrazné zpomalení. Pro dlouhodobé investory je však klíčové, zda ambiciózní růstové plány společnosti Tesla nejen v oblasti elektromobilů, ale i v přilehlých technologiích, přinesou nové zdroje příjmů, které posílí její hlavní automobilový byznys. Pokud se tak stane, pak by se velký pokles akcií Tesla mohl nakonec jevit jako obrovská příležitost k výhodnému nákupu. Pokud se tak však stane…
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.