Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Tesla za sebou má skvělý rok, během něhož vzrostla cena jejích akcií o 70 %. Stále však má kam růst. Podaří se jí to v příštím roce?
Ačkoli jsou akcie Tesly stále 40 % pod svým historickým maximem, firma si v letošním roce vedla více než skvěle.
Problém není v její současné výkonnosti, ale v tom, že většina dalších mega-caps společností dosahuje svých maxim už nyní. Tesla má ale výbornou startovní pozici a její akcie mají našlápnuto na ještě lepší rok 2024. V tomto článku se dozvíte, co sledovat a na co si výrobce elektrických vozidel musí dávat pozor, aby ospravedlnil své nadhodnocení.
Při zpětném pohledu je dobře vidět, jak Tesla dosáhla svého historického maxima v roce 2021. Společnost tehdy nezisková v tomto roce šokovala investory svým konzistentním růstem. Kvartál za kvartálem jí narůstal nejen zisk, ale také se zvyšoval růst tržeb a výše marží.
Od té doby se ale marže snížily a zpomalilo také tempo růstu tržeb i ziskovosti.
Za posledních dvanáct měsíců vzrostly tržby Tesly pouze o 17,8 %, zatímco její čistý příjem klesl o 14,3 %. Stalo se tak hlavní díky tomu, že její provozní marže klesla o více než třetinu na 11,2 %.
Snížení cen a nižší růst přispěly k letošnímu poklesu marže Tesly. Její marže by však mohly být v budoucnu ještě nižší, protože se Tesla snaží dostat na kýžený masový trh s elektrickými vozidly.
To není pozitivní, pokud se ovšem vozy Tesla skutečně stanou masovou záležitostí – posune se automobilka do úplně jiné kategorie a objem prodaných vozů explozivně vzroste.
V krátkodobém horizontu sledujte, zda Tesla dokáže zlepšit svou provozní marži. Z dlouhodobého hlediska bude výzvou najít optimální kompromis mezi růstem tržeb a ziskovostí.
Tesla se stala ziskovou a rychle rostoucí firmou produkující elektrická vozidla. Musí však ještě zpeněžit své aktivity s umělou inteligencí a robotikou – především jejich plně autonomní samořídící vozidla.
Vývoj definitivní verze programu pro samořiditelná vozidla, by otevřelo dveře k masivnímu růstu společnosti. Jedná se o myšlenku, která je nedílnou součástí ultra býčí investiční teze, kterou zastává Cathie Wood a další investoři.
Tesla se svým samořídícím softwarem chlubí už několik let. Situace se dostala do bodu, kdy se společnost rozmýšlela příliš dlouho, musela se zarazit a soustředit se na generování cash flow z Modelu 3 a poté Modelu Y. Ale i tak má za sebou historii vyhazování peněz na projekty, které buď vyjdou později, než se očekávalo, nebo nevyjdou vůbec.
Tesla by mohla vydělat mnohem více peněz, kdyby nevynakládala tolik prostředků na autonomní řízení. Pokud investujete do Tesly, musíte se smířit s tím, že její megalomanské projekty budou prostě součástí rozpočtu a ne vždy vyjdou, a díky tomu se investování do těchto akcií může po jistý čas jevit jako nevýhodné.
Je působivé, že Tesla dokáže udržet svou rozvahu bez dluhů, přestože působí v kapitálově náročném automobilovém průmyslu a financuje nákladné dlouhodobé projekty.
Jedním z nejdůležitějších ukazatelů pro investory je zachovávání této rovnováhy v rozvaze, pokud dojde k dlouhodobému zpomalení poptávky nebo pokud se Tesla pokusí investovat i během poklesu hospodářského cyklu.
Společnost ukázala výjimečně dobrý úsudek když si dluh udržela mimo rozvahu a svoje vlastní investice sanovala aktuálními příjmy. Tesla má ve své rozvaze 15,9 miliardy dolarů v hotovosti a ekvivalentech a pouze 3,7 miliardy dolarů v dlouhodobém dluhu.
Každý týden přinášíme krátký podcast Burza s odstupem, kde odhalujeme tajemství toho nejlepšího a nejzajímavějšího, co se na finančních trzích děje. Získáte také exkluzivní pohled na investiční strategie a naučíte se, jak správně nakládat s osobními financemi a investicemi.
Chcete-li mít přehled o tom, co se děje, a současně posílit své finanční znalosti, odebírejte a poslouchejte náš podcast.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.