IPO neboli primární veřejné nabídky akcií jsou jednou z nejočekávanějších událostí burzovního světa a není tomu jinak ani v tomto roce.
Tentokrát se můžeme těšit především na úspěšné startupy, které si během několika let dokázaly vydobýt pevné a stabilní místo na trhu.
Vše vypadá nadějně a my můžeme jen doufat, že i tyto IPO nedopadnou jako ty od Uberu či Lyftu z minulého roku. Pojďme se podívat na firmy, jejichž IPO bude letos zajímavé.
Jedním z nejočekávanějších IPO tohoto roku je nepochybně Airbnb. Americká společnost provozující platformu pro inzerci ubytovacích prostor. Samotná společnost však žádné nemovitosti nevlastní a svůj zisk tvoří pouze na provizích od inzerentů nabízejících své nemovitosti k pronájmu.
Tato společnost založená v roce 2009 se od té doby rozrostla po celém světě a momentálně působí ve více než 191 státech a 100 000 městech.
Za svoji poměrně krátkou historii však musela řešit několik problémům a čelit kritice stejně jako například Uber. Airbnb totiž představuje velkou konkurenci pro hotely, a proto není divu, že si na ní došlápla i Americká asociace hotelů. To vedlo až k zákazům pronájmu prostor na krátké časové období ze strany některých států a dalším omezením.
Prozatím však nic nenaznačuje tomu, že by tyto problémy měly být pro společnost neřešitelné a potvrzují to i jejich výsledky. Mezi roky 2013 a 2017 zaznamenalo AirBNB více než 1000% růst zisku z 250 milionů dolarů na 2,6 miliardy a její ocenění se pomalu šplhá k 38 miliardám.
Největším plusem je její konkurenceschopnost, přičemž ani jedna z těchto firem nedosahuje jejich výsledků a v nejbližší době se nechystají vstoupit na burzu. Pokud tedy zvážíte všechna pro a proti je investice do IPO Airbnb správnou volbou, kterou byste si neměli nechat ujít.
WeWork se podruhé chystá na své IPO
WeWork – společnost nabízející prostory začínajícím podnikatelům a firmám se chce znovu pokusit o vstup na burzu. Minulý rok patřil WeWork mezi jedny z největších zklamání a ze strachu z jejího bankrotu nad ní zlomil hůl i její největší investor SoftBank.
To společnost donutilo své plány na své loňské IPO stáhnout a chce se o něj pokusit opět tento rok.
Největší slabinou společnosti je právě její koncept, který postrádá originalitu a vytváří ji na trhu velkou konkurenci. IPO WeWork tedy patří mezi jedny z nejrizikovějších a není jasné, jak se cena akcií vyvine.
Nejlepší taktikou pro obezřetné investory je tedy sečkat, zda WeWork najde na burze úspěch nebo ji čeká další pád.
IPO Postmates může ohrozit už jen Amazon
Postmates patří mezi jednu z nejoblíbenějších služeb v USA, kterou využívají uživatelé ve více než 3500 městech.
Ve zkratce se jedná o společnost založenou v roce 2011 poskytující expresní doručování zboží pro podniky z různých odvětví, přičemž mezi její zákazníky patří například i Apple nebo Walmart.
Uživatelé si tak jednoduše pomocí stejnojmenné aplikace mohou objednat jakékoli zboží, které jim kurýr doručí až k nim domů.
Postmates však zaznamenala i vysoký růst zisků, a to mezi roky 2017 a 2018, kdy se vyšplhala z 250 milionů dolarů na 400 milionů dolarů. V současnosti je její ocenění 2,4 miliardy dolarů a je očekáván i další růst po jejím vstupu na burzu. Ten jí však může znepříjemnit společnost Amazon, která v posledních měsících utlačuje společnost FedEx, která provozuje stejnou službu jako Postmates.
Amazon se totiž také pustil do expresního doručování a nic nenaznačuje tomu, že by chtěl hrát fér. IPO Postmates tedy přináší zajímavou investiční příležitost, vše však záleží na tom, jak se zachová Amazon, který může společnosti i pěkně zavařit.
IPO Wish, jedna z nejoblíbenějších nákupních aplikací se chystá na burzu
Wish si v posledních letech našel cestu k mnoha uživatelům a stal se tak jednou z nejoblíbenějších nákupních aplikací.
Společnost se sídlem v San Francisku pomocí aplikace nabízí neznačkové a zlevněné zboží, čímž se řadí mezi podobné projekty jako například AliExpress nebo eBay. Ve skutečnosti však samotná společnost žádné zboží nevlastní a propojuje pouze prodejce se zákazníky.
Momentálně se její ocenění přibližuje k 1,6 miliardám dolarů a potenciál vidí i Amazon a Walmart, kteří stojí o akvizici s ní. Wish se tedy řadí mezi nadějné IPO, do kterých se není třeba bát investovat.
I další nadějné startupy míří na burzu
Tento rok přinese nejvíce IPO od společností zabývající se především technologiemi.
Jednou z těch nejvýznamnějších je například GitLab neboli ukrajinská softwarová společnost, která během několika let zaznamenala vysoký nárůst uživatelů a mezi její zákazníky se řadí například společnosti IBM, Delta nebo Nvidia. Její růst je vidět i na ocenění celé společnosti, které v roce 2018 činilo 1,1 miliardy dolarů, přičemž v roce 2019 vzrostlo až na 2,75 miliardy dolarů. GitLab tedy představuje jednu z dalších startupových IPO nadějí.
Další společností, která se chystá na vydání IPO je i Snowflake Inc. nabízející cloudové úložiště a k němu i analýzu dat. I když ještě před rokem společnost možnost IPO odmítala, vše se po změně jejího ocenění změnilo.
Její hodnota totiž vzrostla z 479 milionů dolarů na 12,4 miliardy dolarů. Snowflake je však mnohem menším hráčem, pokud se jedná o cloudová úložiště a zaostává daleko za giganty jako je Amazon nebo Microsoft. Pro případné investory je však dobrým znakem, že společnost je i při přítomnosti takové konkurence neustále stabilní a zisková.
Tento rok se podle všeho k IPO přidá i společnost zaměřená na vývoj softwaru pro správu úloh Asana. Tu založil spoluzakladatel Facebooku Dustin Moskovitz. Se svým oceněním na 213 milionů dolarů však bojuje s velkou a silnou konkurencí, kterou je například Slack nebo Microsoft.
Fintech společnosti také nezaostávají
Americký broker Robinhood se také na vydání IPO chystá. Oceněn byl na hodnotu 7 až 8 miliard dolarů. Od roku 2018 se jeho uživatelská základna rozrostla z 4 milionů na 10 milionů a obchodníci si od jeho akcií slibují zářnou budoucnost.
Fintech společnost Ant Financial (dříve Alipay), která je zároveň největší platební platformou na světě si vytvořila “monopol” na čínském trhu s oceněním na 150 miliard dolarů.
Navíc se jí nedaří jen v Číně, ale i v zahraničí. Ant Financial se tak řadí mezi nejvýhodnější IPO, je totiž velmi nepravděpodobné, že by jakákoli jiná společnost dokázala proniknout na čínský trh a převzít tak její místo.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.