Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Jak nový hazardní a loterijní zákon ovlivní státní rozpočty, obecní rozpočty a hráče?

Jak nový hazardní a loterijní zákon ovlivní státní rozpočty, obecní rozpočty a hráče?
Zdroj: unsplash.com

Je nepsaným pravidlem, že při jakékoliv novele zákonů vzbudí změna různé reakce od těch pozitivních, přes skeptické, až po negativní. I v případě plánované úpravy hazardního a loterijního zákona pro rok 2024 existují jeho odpůrci i zastánci.

Aby si mohl každý udělat vlastní názor, připravil jsem kompletní přehled změn společně s případnými možnými negativními dopady na hráče samotné a na státní kasu.

Obsah článku

Připravované změny přerozdělování finančního zůstatku obcím

Začněme tím, že si přiblížíme současný stav přerozdělování finančního zůstatku z daně z hazardu obcím.

V aktuální verzi zákona si obce každý rok navyšují své rozpočty stovkami milionů korun za daně z inkasa online hazardních her, se kterými však tyto obce nemají nic společného. Kromě toho, že na svém území povolily kamenné herny neboli land-based hazardní hry.

Podle Ministerstva financí tento stav způsobuje extrémní a nedůvodné rozdíly ve výnosu této daně pro úzkou skupinu obcí, které získávají výrazný podíl na výnosu z online technických her, ačkoliv nejsou jejich původcem. Skupina nejméně 25 obcí tak získává na dani z hazardu příjem v desítkách až stovkách milionů korun ročně.

Navrhovaná reforma hazardního zákona působí jako dobře promyšlený krok, protože tyto obce přijdou o necelou polovinu stávajícího výnosu daně z hazardu a stále jim bude zabývat dostatek prostředků na odstranění negativ spojených s povolením kamenného hazardu na svém území.

Zároveň tyto změny přinesou odhadovaný přírůstek ve výši 4,2 miliardy korun ročně do státní kasy.

Pro lepší představu je zde tabulka, která porovnává současný a navrhovaný stav rozdělení příjmů z daně z hazardu:

Typ daně Současný stav Původní navrhovaný stav Navrhovaný stav po vypořádání MPŘ
Daň z technických her
(land-based i online)
35 % stát, 65 % obce (podle počtu povolených zařízení) 35 % stát, 65 % obce (podle počtu obyvatel) 35 % stát, 65 % obce (podle počtu povolených zařízení)
Daň z ostatních hazardních her (land-based) 70 % stát, 30 % obce (podle počtu obyvatel) 35 % stát, 65 % obce (podle počtu obyvatel) 35 % stát, 65 % obce (podle počtu obyvatel)
Daň z hazardních her (online) 100 % stát 100 % stát

Změny se nevyhnou ani provozovatelům hazardu

Reforma hazardního zákona představuje nová pravidla pro provozovatele hazardu, kteří budou zatížení vyšším odvodem daní než doposud.

Nově totiž budou povinni odvádět státu namísto 19% daně z celkového zisku z hazardních her celkem 21% daň. A navíc se jim ještě zvýší zdanění z výnosu. Konkrétně u kurzových sázek, živých her, dostihů, pokerových turnajů a binga z 23 % na 30 %.

Typ hazardní hry Aktuální výše daně Navrhovaná výše daně
Loterie 23% 23%
Sázkové hry 23% 30% (+7%)
Totalizátorové hry (např.: dostihy) 23% 30% (+7%)
Bingo 23% 30% (+7%)
Přestože již při 23% dani nikdo v ČR bingo z ekonomických důvodů neprovozuje, došlo i tak k navýšení daně.
Technické hry 35% 35%
Živé hry (např.: poker a blackjack) 23% 30% (+7%)

Jaká situace může pro provozovatele hazardu nastat?

Sečtením těchto dvou změn zjistíme, že provozovatelé hazardních her čelí celkovému zvýšení daní o jednu třetinu. To může vést k nevyhnutelným úpravám v jejich rozpočtech, což by se mohlo projevit na méně výhodných podmínkách pro hráče.

S postupem času by se mohlo stát, že klesne kvalita nabízených kurzů sázek a sníží se pravděpodobnost vyšších výher. To však neplatí pro nelegální provozovatele, kteří operují načerno.

Tato situace může hráče motivovat k přechodu k nelegálním offline i online kasinům, která chystanou novelou hazardního zákona nebudou ovlivněna. Nelegální provozovatelé totiž obvykle neřeší daňové záležitosti a mohou nabídnout hráčům výhodnější podmínky a lepší možnosti hazardních her než legální kasina.

Jaké změny by nastaly pro hráče hazardu?

I když aktualizace hazardního zákona směřuje k větší seberegulaci hráčů a snižování rizika problematického hraní, v praxi může dojít k paradoxnímu efektu, kdy stát ztratí kontrolu nad chováním hráčů.

Ti by se totiž mohli kvůli nadměrné přeregulovanosti přesunout do nelegálních heren hned z několika důvodů:

  • V nelegálních kasinech není vyžadováno ověření identity hráčů, zadávání čísla bankovního účtu a provádění finančních transakcí výhradně přes jeden konkrétní ověřený bankovní účet.
  • Hráči budou moci kdykoliv měnit svá dobrovolně nastavená omezení bez pravidla 24 hodin na jednu změnu.
  • Nebudou omezeni denním limitem 10 000 Kč pro vklad i výběr nebo 500 Kč na jednu sázku, na rozdíl od původních 1 000 Kč na jednu sázku.
  • Nelegálně provozovaná kasina nepodléhají daňovému zatížení V České republice, ale jsou například v daňových rájích nebo nedaní vůbec. Mohou hráčům tudíž nabídnou lepší kurzové a výherní podmínky, jelikož oproti legálním provozovatelům v ČR platí na daních zanedbatelnou částku a na běžný provoz jim zbývá částka vyšší.

Další změny v hazardním a loterijním zákoně

V nové verzi hazardního zákona se nachází i další změny, které mohou nepřímo ovlivnit rozpočty státu a obcí.

Podrobnější informace na toto téma najdete na odkazu níže. Pokud máte zájem o kompletní a detailní přehled změn, pak navštivte webové stránky Vyhraj.cz, kde naleznete článek shrnující novelu hazardního zákona pro rok 2024.

Jaká je aktuální situace nelegálního hazardu v ČR a v Evropě?

Legální sféra hazardu zaznamenala značný úbytek, jak informoval Institut pro regulaci hazardních her. To bohužel může znamenat, že se hráči začnou přesouvat k nelegálnímu hazardu a reforma hazardního zákona bude mít paradoxně opačný efekt než větší seberegulaci hráčů.

Aktuálně jsou čísla nelegálního hazardu v České republice doslova alarmující.

Uvádí se, že nelegálnímu hazardnímu trhu patří až 30 % celého trhu a stát je tak každoročně ochuzen o 7 miliard Kč. V rozmezí let 2017–2023 bylo Celní správou odhaleno více než 1 257 nelegálních kasin v ČR.

Stát jde sám proti svým analýzám

Hodnocení dopadu regulace hazardu provedené Ministerstvem financí České republiky v roce 2015 ukázalo, že Lafferova křivka dosahuje bodu zlomu při 26% zdanění a pokud by se tato hranice překročila, následoval by výrazný úbytek hráčů v legálních herních zařízeních. To by vedlo ke klesajícímu trendu v legálním hazardním trhu.

Zdroj: iprh.cz
Laffairevo křivka v v efektivitě výběru daní z hazardních a loterijních her je na 26%
Laffairevo křivka v v efektivitě výběru daní z hazardních a loterijních her je na 26%

Stát je tedy sám proti sobě, protože ve skutečnosti poptávka po hazardu neklesne a hráči začnou hledat výhodnější podmínky v nelegálních kasinech. Nelegální provozovatelé totiž mohou hráčům nabídnout různé výhody, jako je například větší pravděpodobnost vysokých finančních výher, protože z důvodu neplacení daní tito nelegální provozovatelé neztratí svůj zisk z podnikání.

Ve skutečnosti tak s novelou hazardního a loterijního zákona mohou být tratní všichni – stát, hráči i provozovatelé.

Aktuální situace ve Francii

Pohled na situaci ve Francii poskytuje zajímavý příklad, který je vhodné uvést. V této zemi funguje již delší dobu vyšší zdanění hazardních her, přičemž došlo k výraznému přesunu hráčů do nelegální sféry až po dosažení 50 % bodu zlomu na Lafferově křivce. Tato situace tedy v praxi znamená, že Francie sice získává více peněz z daní z hazardu, ale zároveň má méně legálních hráčů.

Shrnutí novely a závěr

Velmi oceňuji práci na přerozdělování finančního zůstatku obcím, kde pravděpodobně bude státní kasa ve zvýšeném zisku. Některým obcím se sníží příjmy z hazardu, ale ne natolik, aby nemohly bojovat proti negativům spojeným s provozováním kasin v jejich obcích. Skvělou práci zákonodárci odvedli i na posílení ochrany hráčů a možnosti seberegulace hráčů.

Co se mi naopak nelíbí, je finanční tlak na provozovatele, což by mohlo zapříčinit stagnaci nebo dokonce snížení výběru daní z provozování hazardních her, protože se může stát, že mnoho hráčů přejde do nelegálních heren.

Ideálním přístupem k novele by bylo vyvážené daňové zatížení pro provozovatele, kteří by tak byli vůči nelegálním hernám více konkurenceschopní. V důsledku toho by mělo méně lidí motivaci hrát v nelegálních hernách.

K tomu bohužel nedošlo, protože aktuální revize hazardního zákona je součástí konsolidačního balíčku, který obsahuje dalších 62 zákonů. V současné situaci bohužel není dostatek prostoru pro odbornou diskuzi o všech aspektech novely.

Snad se v budoucnu dočkáme chytré regulace, která zmírní možné negativní dopady z dnešního pohledu na státní rozpočet.

Zdůrazňuji, že informace poskytnuté v tomto článku se mohou před příchodem zmiňované hazardní novely ještě změnit.

Líbil se vám tento článek?
3
0

Autor

Jsem zakladatelem webu Vyhraj.cz a zde na Finex.cz se věnuji primárně tématům v oblasti investic a financí ve světě loterií a hazardu. A to ať už se jedná o aktuální zpravodajství a nejnovější informace z tohoto odvětví, tak i praktické rady a vysvětlení fungování dlouhodobých hazardních principů.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.